• Leu / EUR4.7785
  • Leu / GBP5.6554
  • Leu / USD4.3069
Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Luminiţa Sâmbotin şi Simona Mincu, mamă şi fiică, au investit 20.000 de euro pentru a produce haine pentru viitoarele mame

19.09.2019, 00:07 Autor: Georgiana Mihalache

„Îi încurajez pe tineri să-şi deschidă o afacere online, nu au nevoie de mulţi bani la început, dar au nevoie de energie, dedicaţie, entuziasm.“

Luminiţa Sâmbotin a folosit experienţa de 30 de ani în care a lucrat în corporaţii pentru a-şi deschide propriul business în 2014 - Hot Mama, un magazin online de haine pentru viitoarele mămici şi ţinteşte afaceri de 100.000 de euro în 2019, în creştere cu 25% faţă de anul anterior.

„Ideea a venit după un brainstorming pe care l-am făcut cu fiica mea. Ne-am propus în urmă cu câţiva ani să deschidem o afacere de familie, eu având o experienţă de aproape 30 de ani în corporaţii“, a povestit Luminiţa Sâmbotin.

Antreprenoarea a povestit că nu avea experienţă în industria textilă, singura legătură cu acest domeniu fiind pasiunea sa şi a fiicei sale pentru modă. Pentru a intra în sectorul textilelor, unde există o concurenţă puternică atât din partea giganţilor interna­ţio­nali, cât şi din partea jucătorilor locali, fon­datoarele au mizat pe o nişă pentru a se diferenţia în piaţă.

„Ne-am gândit să atingem o nişă - feme­ile care aşteaptă un bebeluş, dar şi mămicile care alăptează. Investiţia iniţială a fost în jur de 20.000 de euro şi a constat într-un prim stoc pentru că am vrut să testăm piaţa. Am mai avut o investiţie majoră în IT, în plat­for­ma de vânzare online“, a mai spus Luminiţa Sâmbotin.

Hot Mama nu are o fabrică proprie în care să realizeze hainele, însă producţia este ex­ternalizată către alţi producători locali, circa 30% dintre hainele de pe site sunt „made in România“, iar restul sunt im­por­tate. Antreprenoarea colabo­rează cu fir­me ro­mâneşti din confecţii, iar preţurile hai­nelor pornesc de la 79 de lei pen­tru o pereche de pantaloni şi pot ajunge şi la 1.300 de lei în cazul unei rochii de seară.

„Hainele vin din Marea Britanie, din Polonia, Repu­bli­ca Moldova şi China. Avem ga­ma pre­mium care se adresează oca­ziilor şi mai avem gama obişnu­ită, cu hăinuţe casual. Hainele casual se vând mai bine, dar ca valoare a vânzărilor sunt aproape egale cifrele“, a mai spus Luminiţa Sâmbotin.

Hainele Hot Mama ajung atât în marile oraşe, cât şi în comune de la periferia oraşelor, clienţii comandând direct de pe site-ul companiei. Dacă la începutul afacerii cele două antreprenoare primeau câte două-trei comenzi pe zi, în prezent au ajuns la circa 30-40 de comenzi zilnic.

„Nu vrem magazine fizice, majoritatea clienţilor preferă să comande online. Targetul nostru pentru acest an este 100.000 de euro vânzări, o creştere de 25% faţă de 2018“, a mai spus Luminiţa Sâmbotin.Fondatoarea Hot Mama are studii economice, absolvind Academia de Studii Economice, după care a lucrat în domeniul turismului şi a urmat programe de master pentru a se specializa. „Lumea antreprenoriatului este provocatoare, interesantă. Birocraţia este una dintre cele mai mari provocări. Îi încurajez pe tineri să-şi deschidă o afacere online, nu ai nevoie de mulţi bani la început, dar ai nevoie de energie, dedicaţie, entuziasm“, a încheiat Luminiţa Sâmbotin.

Industria textilă românească a fost marcată în ultimii ani de închiderea unor fabrici, pe fondul lipsei forţei de muncă, dar şi a creşterii salariilor din domeniu, deşi în continuare croitoresele sunt printre cel mai slab plătite dintre angajaţii din industrie, în jurul a 2.000 de lei net pe lună salariul mediu.

În ultimii ani, mai ales după dezvoltarea centrelor comerciale, marile companii internaţionale au intrat pe piaţa locală cu magazine, acestea lucrând cu fabricile româneşti. Cifra de afaceri totală realizată de companiile din producţia de haine este de peste 10 mld. lei anual.


Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

⇒ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇒ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania