Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Nicolae Baciu creează mobilier şi decoraţiuni din carton 100% reciclabil într-un atelier din Bucureşti şi estimează vânzări de 250.000 de euro

16.12.2020, 00:07 Autor: Florentina Niţu

„Viitorul înseamnă planuri măreţe, astfel încât brandul Foldo să devină internaţional în trei ani, vrem să atragem designeri în următorul an să personalizeze produsele şi lucrăm la un sistem de franciză, să se extindă Foldo şi în alte ţări.“

Nicolae Baciu, cu expe­rienţă într-o agenţie de publi­cita­te, a tre­cut în ur­mă cu cinci ani în do­me­niul antrepre­no­ria­tului, în zona de producţie, începând să realizeze mobilier şi decoraţiuni, standuri expoziţionale, display-uri, decoruri de teatru şi film, toate realizate din carton 100% reciclabil, iar pentru 2020 estimează că cifra de afaceri va depăşi 250.000 de euro.

„De mic îmi doream să fac ceva cu mâini­le mele şi eram pasionat de mobilier. (...) Am desenat, am făcut machete din cutii de carton, am căutat fabrici în România, am gă­sit carton dur şi realizăm mobilier din carton 100% ecologic, 100% reciclabil. Cartonul este produs în România, vopseaua folosită este ecologică şi produsă în România. Carto­nul este rezistent când ştii să îl utilizezi“, poves­teş­te Nicolae Baciu, fon­da­torul Foldo.

Investiţia iniţială a fost de 50.000 euro şi a urcat treptat spre 350.000 de euro. Finan­ţarea a fost din surse proprii, cât şi finantare bancară.

Primele produse reali­za­te au fost o canapea şi câteva corpuri de iluminat. Cu acestea, Nicolae Baciu a mers la o expoziţie de design şi răspunsul clienţilor a fost pozitiv. Apoi a mers la târgul designerilor Made in Ro, unde răspunsul clienţilor l-a moti­vat să meargă mai de­parte. Deşi avea un job stabil şi un venit bun,  do­rin­­ţa de a pro­­­duce mo­bilier din­tr-un ma­te­rial re­ciclabil, ca­re aju­tă la păs­tra­rea sănă­tă­ţii me­­diu­lui, a fost mai puter­ni­că. „Se asam­blea­ză şi dez­asam­blează uşor şi se poate depozita simplu.“

Pentru a face un foto­liu din carton, Foldo fo­lo­seşte de opt ori mai puţină ma­­terie primă decât un pro­du­cător de alt tip de mo­bilier. „După vreo doi ani de zile am trecut doar spre Foldo, re­­nun­­ţând la agen­ţia de publicitate.“

În prezent, compania are 54 de pro­duse în portofoliu şi 40 de pro­du­se sunt în diverse stadii de dez­vol­tare. „Avem 400-500 de pro­duse no­ta­te pe care vrem să le dezvoltăm.“

Echipa Foldo, for­mat­ă din şase per­soane, pro­duce şi jucării din car­ton, iar în contextul pande­mi­ei de COVID-19 a făcut şi pro­duse de igien­izare, dar şi su­porturi pen­tru gel de mâini.  „Noi avem două secţiuni. Partea de produse pentru con­su­ma­to­rul per­soană fizică -  mo­bi­lier, de­­co­raţiuni şi jucării - şi par­tea cea­laltă de busi­ness to busi­ness adre­­sată persoanelor ju­ri­di­ce. Foldo vine şi cu so­luţii, una din so­luţii a fost partea de bar mo­bil, pen­tru firmele de ca­te­­ring pen­tru eveni­mente. În 2019 am fă­cut 18 baruri mobile pen­tru di­verşi clienţi“, explică Nicolae Baciu.

Foldo are printre colaboratorii din zona de business to business antreprenori şi businessuri mici. Totuşi, fondatorul Foldo spune că în 2020, din cauza pandemiei, nu a mers prea bine pe partea de B2B.

În acest an, Foldo a dezvoltat un stand propriu pentru a deservi participarea la târguri şi a început să colaboreze şi cu librării.

Cel mai vândut produs este o căsuţă de joacă pentru copii. „S-a creat o producţie în serie şi s-a vândut în campanie cu 79 lei. S-au produs în şarje de câte 1.000 bucăţi.“

Cel mai scump produs din portofoliu este chiar primul produs şi anume canapeaua din carton care costă 900 lei. Un alt produs, o bibliotecă din carton costă 235 lei.

Un concept dezvoltat de Foldo mai este şi cel prin care clientul îşi poate construi mobilierul după nevoile şi gusturile sale.

„Cifra de afaceri în 2019 a fost de 124.000 de euro. În 2020, până în momentul de faţă este 235.000 de euro şi estimăm depăşirea a 250.000 de euro. (...) În luna martie erau şase contracte în derulare cu persoane juridice şi toate au fost stopate în aceeaşi luna. Ca şi soluţie de criză, după ce au picat aceste contracte, la o săptămână au fost create sistemele de dezinfecţie. Uşor, uşor a crescut şi consumul pe partea de online, cererile au revenit, iar o surpriză plăcută a fost faptul că în perioada de stat acasă clienţii au avut timp să facă comenzi“, susţine Nicolae Baciu.

Prezenţa la târguri a fost şi ea utilă pentru companie, dar a adus efecte după abia trei ani, vânzările la târguri fiind foarte mici.

„Acum, oamenii sunt mult mai deschişi şi vin şi cumpără. În momentul acesta avem undeva la 350-400 comenzi pe lună. (...)  Viitorul înseamnă planuri măreţe, astfel încât brandul Foldo să devină internaţional în trei ani, vrem să atragem designeri în următorul an să personalizeze produsele şi lucrăm la un sistem de franciză, să se extindă Foldo şi în alte ţări. Pentru asta e nevoie de o investiţie de 500.000 euro“.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

► Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

► În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania