„Viitorul înseamnă planuri măreţe, astfel încât brandul Foldo să devină internaţional în trei ani, vrem să atragem designeri în următorul an să personalizeze produsele şi lucrăm la un sistem de franciză, să se extindă Foldo şi în alte ţări.“
Nicolae Baciu, cu experienţă într-o agenţie de publicitate, a trecut în urmă cu cinci ani în domeniul antreprenoriatului, în zona de producţie, începând să realizeze mobilier şi decoraţiuni, standuri expoziţionale, display-uri, decoruri de teatru şi film, toate realizate din carton 100% reciclabil, iar pentru 2020 estimează că cifra de afaceri va depăşi 250.000 de euro.
„De mic îmi doream să fac ceva cu mâinile mele şi eram pasionat de mobilier. (...) Am desenat, am făcut machete din cutii de carton, am căutat fabrici în România, am găsit carton dur şi realizăm mobilier din carton 100% ecologic, 100% reciclabil. Cartonul este produs în România, vopseaua folosită este ecologică şi produsă în România. Cartonul este rezistent când ştii să îl utilizezi“, povesteşte Nicolae Baciu, fondatorul Foldo.
Investiţia iniţială a fost de 50.000 euro şi a urcat treptat spre 350.000 de euro. Finanţarea a fost din surse proprii, cât şi finantare bancară.
Primele produse realizate au fost o canapea şi câteva corpuri de iluminat. Cu acestea, Nicolae Baciu a mers la o expoziţie de design şi răspunsul clienţilor a fost pozitiv. Apoi a mers la târgul designerilor Made in Ro, unde răspunsul clienţilor l-a motivat să meargă mai departe. Deşi avea un job stabil şi un venit bun, dorinţa de a produce mobilier dintr-un material reciclabil, care ajută la păstrarea sănătăţii mediului, a fost mai puternică. „Se asamblează şi dezasamblează uşor şi se poate depozita simplu.“
Pentru a face un fotoliu din carton, Foldo foloseşte de opt ori mai puţină materie primă decât un producător de alt tip de mobilier. „După vreo doi ani de zile am trecut doar spre Foldo, renunţând la agenţia de publicitate.“
În prezent, compania are 54 de produse în portofoliu şi 40 de produse sunt în diverse stadii de dezvoltare. „Avem 400-500 de produse notate pe care vrem să le dezvoltăm.“
Echipa Foldo, formată din şase persoane, produce şi jucării din carton, iar în contextul pandemiei de COVID-19 a făcut şi produse de igienizare, dar şi suporturi pentru gel de mâini. „Noi avem două secţiuni. Partea de produse pentru consumatorul persoană fizică - mobilier, decoraţiuni şi jucării - şi partea cealaltă de business to business adresată persoanelor juridice. Foldo vine şi cu soluţii, una din soluţii a fost partea de bar mobil, pentru firmele de catering pentru evenimente. În 2019 am făcut 18 baruri mobile pentru diverşi clienţi“, explică Nicolae Baciu.
Foldo are printre colaboratorii din zona de business to business antreprenori şi businessuri mici. Totuşi, fondatorul Foldo spune că în 2020, din cauza pandemiei, nu a mers prea bine pe partea de B2B.
În acest an, Foldo a dezvoltat un stand propriu pentru a deservi participarea la târguri şi a început să colaboreze şi cu librării.
Cel mai vândut produs este o căsuţă de joacă pentru copii. „S-a creat o producţie în serie şi s-a vândut în campanie cu 79 lei. S-au produs în şarje de câte 1.000 bucăţi.“
Cel mai scump produs din portofoliu este chiar primul produs şi anume canapeaua din carton care costă 900 lei. Un alt produs, o bibliotecă din carton costă 235 lei.
Un concept dezvoltat de Foldo mai este şi cel prin care clientul îşi poate construi mobilierul după nevoile şi gusturile sale.
„Cifra de afaceri în 2019 a fost de 124.000 de euro. În 2020, până în momentul de faţă este 235.000 de euro şi estimăm depăşirea a 250.000 de euro. (...) În luna martie erau şase contracte în derulare cu persoane juridice şi toate au fost stopate în aceeaşi luna. Ca şi soluţie de criză, după ce au picat aceste contracte, la o săptămână au fost create sistemele de dezinfecţie. Uşor, uşor a crescut şi consumul pe partea de online, cererile au revenit, iar o surpriză plăcută a fost faptul că în perioada de stat acasă clienţii au avut timp să facă comenzi“, susţine Nicolae Baciu.
Prezenţa la târguri a fost şi ea utilă pentru companie, dar a adus efecte după abia trei ani, vânzările la târguri fiind foarte mici.
„Acum, oamenii sunt mult mai deschişi şi vin şi cumpără. În momentul acesta avem undeva la 350-400 comenzi pe lună. (...) Viitorul înseamnă planuri măreţe, astfel încât brandul Foldo să devină internaţional în trei ani, vrem să atragem designeri în următorul an să personalizeze produsele şi lucrăm la un sistem de franciză, să se extindă Foldo şi în alte ţări. Pentru asta e nevoie de o investiţie de 500.000 euro“.
ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă.
► Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.
► În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE