Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Povestea tinerei care îşi trăieşte visul la doar 26 de ani. A construit o afacere plecând de la dragostea pentru maşina de cusut a familiei

13.09.2020, 12:29 Autor: Alina-Elena Vasiliu

O cheamă Ştefania Iancovici. Şi-a „împrumutat” o particulă din nume brandului propriu, IAN Kids, şi toate rezervele de entuziasm unei afaceri care gravitează în jurul celor mici. Şi al celor mari, pentru că unii fără alţii nu pot exista. La numai 26 de ani, Ştefania îşi trăieşte visul care s-a înfiripat odată cu momentul îndrăgostirii de maşina de cusut a familiei.

În atelierul ei din Cluj-Napoca, Ştefania scoate la iveală zi de zi noi articole, de la cuiburi pentru bebeluşi (baby nests), jucării pentru dentiţie, centre de activitate (baby gyms), până la articole vestimentare.

„Eu mă ocup de tot procesul, de la design până la livrare, un proces format din mulţi paşi, însă pe care îmi face plăcere să-l parcurg, ştiind că produsul final va ajuta părinţii de nou-născuţi şi nu numai, în perioada frumoasă şi solicitantă care le stă înainte”, povesteşte Ştefania Iancovici.

A urmat cursurile Liceului de Arte Plastice Romulus Ladea din Cluj-Napoca, perioadă în care s-a ataşat de maşina de cusut care îşi făcea veacul prin casă. Aşa că, după absolvire, a urmat alte cursuri – de formare antreprenorială, dar şi de croitorie şi calificare profesională.

„Pentru a acumula experienţă, am lucrat o perioadă într-o fabrică de confecţii textile şi broderie. În 2017, împreună cu soţul meu, am deschis o afacere de familie, un barbershop situat în Cluj-Napoca, după care am prins curaj pentru a-mi realiza visul, şi anume deschiderea unui atelier de croitorie.”

S-a speriat de birocraţia pe care o presupunea accesarea unor fonduri europene oferite pentru startupuri, aşa că a aşteptat până când a putut porni micul atelier cu fonduri proprii. În aprilie 2020, la un an de la acel moment, a lansat brandul IAN Kids, iar la începutul lunii iulie a devenit funcţional şi magazinul online.

„Ştiam de la început că voi merge pe materiale sustenabile şi un mod etic şi responsabil de realizare a articolelor, aşadar ştiam că asta presupune un cost final puţin mai ridicat faţă de preţurile producătorilor din România”, spune Ştefania Iancovici.

Acum, odată lansat brandul pentru copii, tânăra vrea să dezvolte şi o linie de articole pentru adulţi, sub numele IAN Wear. Vizaţi ar urma să fie, astfel, părinţii celor care poartă sau folosesc IAN Kids, dar nu numai. Şi chiar dacă acum contextul economic, puternic afectat de pandemie, îşi face simţite efectele mai ales în rândul afacerilor mici, Ştefania Iancovici are planuri de creştere.

„Este adevărat că se menţine o nesiguranţă şi o frică în rândul antreprenorilor şi al clienţilor din cauza pandemiei, însă eu privesc cu optimism viitorul. Industria textilă este una dintre cele mai poluante din lume, iar consumerismul a ajuns la cote alarmante.”

Pe site-ul Ian Kids, un baby nest, adică un mic cuib în care se pot răsfăţa cei mici, costă 370 de lei, o bavetă sau o căciuliţă costă 50 de lei, iar o pătură este, în funcţie de model, între 75 şi 270 de lei.


Izvorul ideilor de business nu seacă niciodată, iar asta o demonstrează atât noile, cât şi vechile generaţii de antreprenori. Ziarul Financiar a pornit în căutare de idei proaspete de afaceri, într-un proiect susţinut de Banca Transilvania, menit să pună în lumină spiritul antreprenorial al României de astăzi. Găsiţi mai jos o selecţie de businessuri pornite de la zero şi mai multe proiecte similare pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero.


Moon Resort – case mobile pentru turişti (Buşteni)
Fondator: Cristian Brînză
Investiţie iniţială: 100.000 de euro
Prezenţă: Buşteni


Mezanin Market – târguri cu antreprenori români (Bucureşti)
Fondatoare: Silvia Floareş
Cifră de afaceri în 2019: 45.000 de euro
Prezenţă: Palatul Universul din Bucureşti


Frez – activităţi de producţie, băcănie, wine & coffee bar (Piteşti)
Fondatori: Iulia Dincă şi Alexandru Gheorghe
Investiţii: 500.000 de euro
Cifră de afaceri estimată pentru 2020: 250.000 de euro
Prezenţă: Piteşti


Oriel Beer – brand de bere artizanală (Bucureşti)
Fondatori: Ioana Coca şi Laurenţiu Mândrilă
Investiţie iniţială: 55.000 de euro
Cifră de afaceri în 2019: 200.000 de lei (circa 42.000 de euro)
Prezenţă: 37 de localuri din Bucureşti şi restul ţării


Joy2Wander – serviciu de închirieri autorulote (Bucureşti)
Fondatori: Manuela şi Răzvan Păduraru
Investiţie iniţială: 15.000 de euro
Cifră de afaceri în 2019: 100.000 de euro
Prezenţă: naţională


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la Zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero. În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro. Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.

O campanie Ziarul Financiar și Banca Transilvania