Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Raluca Răileanu, economist, a deschis în 2019 un magazin online sub eticheta „fără plastic“, iar acum pregăteşte deschiderea unui magazin fizic în Cluj-Napoca

08.10.2020, 00:07 Autor: Florentina Niţu

Terrawell a pornit cu un portofoliu de 70 de produse şi a ajuns la 250, dar estimează să încheie anul cu 300 de repere.

Raluca Răileanu, ab­sol­ven­t­ă de Ştiinţe Econo­mi­ce şi Gestiu­nea Aface­rilor, a pornit de la zero anul tre­cut businessul Terrawell, din dorinţa de a ajuta oamenii să găsească produse fără plastic şi să aibă un stil de viaţă mai prietenos cu natura. Astfel, cu economiile proprii, de mai puţin de 3.000 de euro, a adunat câteva produse fără amabalaje din plastic, din ţară şi din străinătate, şi în august a deschis un magazin online.

„Am început ca un business mic, dar creş­tem. Niciunul dintre produsele noas­tre nu conţine plastic şi am încercat să ne prefacem că nu există plastic. Eu am în­cercat să evit plasticul pe plan personal şi am văzut că putem fără el. Dificultatea a fost să găsesc produsele, dar alternative exis­tau. Aşa m-am gândit să le pun pe toate la un loc, să le găsească lumea mai uşor“, povesteşte Raluca Răileanu, fonda­toarea Terrawell.

Ea spune că în portofoliul companiei a adăugat produse de care a avut ea ne­voie, în primul rând, căutând producători ro­mâni care le realizează şi în varianta fără plastic, dar şi adu­cân­du-le din afară, din ţări precum Anglia sau Belgia, unde antreprenoriatul sustenabil a prins teren mai repede decât pe plan local.

În prezent, în gama de produse a Ter­rawell se găsesc produse de îngrijire per­so­nală (tablete de pastă de dinţi sau apă de gură, săpun de vase solid, gel de duş la vrac, fiecare ambalate în carton), pro­duse pentru casă (săpunieră din bam­bus, şerveţele cerate, care înlocuiesc folia ali­mentară), sau produse pentru drumeţii (caserole din inox, sacoşe din bumbac, săculeţi reutilizabili) şi antrepre­noa­rea îşi propune ca până la finalul anului să aibă 300 de pro­duse fără ambalaj din plastic.

„Sunt într-un roller coaster şi sunt abia la început. (...) Nu m-am gân­dit ini­ţial că o să mă ajute atât de mult on­line-ul, dar pan­demia a fost o coincidenţă po­zitivă. Iar acum, deşi mulţi se mută în online, eu vreau să deschid magazin fizic în centrul Clujului, pentru că am crescut mai repede decât ne-am aşteptat. Creş­tem de la in­vestiţia iniţială de sub 3.000 de euro anul trecut la o cifră de afaceri de 150.000 de lei în 2020“, mai spune Raluca Răileanu.

Ea spune că investiţia în locaţia fizică vine în principal din vânzările generate de ma­ga­zinul online, 90% din profit fiind re­investit. Clienţii com­pa­niei sunt în prin­cipal persoane fizice, iar în medie bonul este 150 de lei de persoană şi majoritatea cli­enţilor revin. Produsele sunt trimise în toa­tă ţara, iar cele mai mult livrări au loc în Bucureşti, explică antreprenoarea. „Nu am investit suficient în promovare, iar fără prezenţă fizică, nu ştiu foarte mulţi din Cluj de noi.“

Fondatoarea Terra­well susţine că pande­mia de COVID-19 a fost o perioadă de neli­niş­te, pentru că nimeni nu ştia ce se va întâmpla, cli­enţii au devenit mai chib­zuiţi, dar au cumpărat în conti­nua­re produse şi „când am văzut că lucrurile nu sunt atât de negre şi se stabilizează, am prins curaj să ne extindem“.

„În ceea ce priveşte extinderea, dacă la un moment dat mi-am dorit să am o reţea, acum aştept să văd cum evoluează pia­ţa, abia peste un an o să pot să îmi dau seama dacă merită să deschid şi în alte oraşe“, a afirmat antreprenoarea din Cluj-Napoca.

Raluca Răileanu crede că cele mai importante cinci trăsături ale unui antreprenor sunt intuiţia, curajul, încrederea, valoarile proprii şi impactul pozitiv al businessului său asupra societăţii. „Creşterea va fi stabilă, mă gândesc să fac profit, dar şi să am un impact în comunitate.“

„Sper ca oamenii să-şi dea seama de impactul plasticului asupra naturii, asupra ecosistemului în care trăim. Mă bucur că lumea este tot mai implicată şi axată pe schimbările pozitive. Eu observ o diferenţă. Oamenii sunt bucuroşi că au alternative şi sunt conştienţi că există. Mă aştept să crească produsele sustenabile. Cred că în doi ani numărul antreprenorilor din acest domeniu se va dubla, pentru că este necesar să contribuim la reducerea consumul de plastic“, a mai spus Raluca Răileanu.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

► Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF  şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania