Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Cum a ajuns tricoul „pe care“ un fenomen şi care este povestea antreprenoarei din spatele TomBabe: Aveam fără să ştiu un produs pe care oamenii şi-l doreau pentru a spune ceva despre ei

08.01.2024, 00:05 Autor: Roxana Petrescu

Cu un background în jurnalism, Ina Biebel din Timişoara este pasionată de limba română şi de corectitudinea vorbirii ei. Aşa că în urmă cu patru ani, sătulă să tot audă câteva greşeli frecvente, se decide să facă un tricou special, simplu, pe care scria cu majuscule chiar „pe care“. Iar reacţia publicului a fost complet peste aşteptări, acel „pe care“ iniţial transformându-se într-o colecţie de obiecte cu peste 130 de mesaje, un magazin fizic în Timişoara, o echipă şi planuri de creştere.

„Cred că nu m-am gândit niciodată că o să fac asta. Sunt genul de antreprenor pe care l-a luat valul şi a ajuns să facă asta pentru că nu a avut încotro. Făceam comunicare şi marketing şi am început businessul acesta într-un fel de şomaj autoindus, cu nişte bani puşi deoparte pe care îi aveam ca să supravieţuiesc“, spune Ina Biebel, fondatoarea TomBabe, într-un nou episod al Afaceri de la Zero. TomBabe include acum mai multe produse cum ar fi hanorace, sacoşe, borsete, insigne, printuri sau chiar cărţi poştale. Dar totul a pornit cu trei tricouri făcute acum 4 ani, mai mult ca o distracţie, primul având mesajul „pe care“.

„Backgroundul meu este jurnalismul, iar din facultate am rămas cu partea aceasta de vorbire corectă. Aşa că am zis să fac tricourile astea cu «pe care» şi «mi-ar plăcea» ca să nu mai stau să corectez lumea (cel de-al treilea tricou făcea referire la utilizarea greşită a lui decât şi doar – n.red.). Am făcut nişte poze pe care le-am postat pe profilul meu de Instagram şi acolo mi-au scris prietenii mei. Aşa a pornit afacerea, fără să mă gândesc o secundă că voi face un business din asta. Mie doar îmi plăceau cuvintele.“

La trei luni de la lansarea tricourilor, Ina a înregistrat şi afacerea pentru că cererea era atât de mare, încât lucrurile trebuiau făcute oficial. Lansarea TomBabe a coincis cu începerea pandemiei, iar Ina spune că într-un moment în care oamenii stăteau în izolare, tricourile cu mesaje nostime sau ironice s-au transformat într-un început de conversaţie.

„Cu trei luni înainte de pandemie, am început. Brandul acesta este un brand de pandemie. Aveam fără să ştiu un produs pe care oamenii şi-l doreau ca să poată să spună ceva despre ei în condiţiile în care erau închişi în casă. Era un început de discuţie foarte bun. Acum sunt cam 130 de mesaje şi fiecare client în parte îmi spune că mesajul este despre mine, dar de fapt mesajele sunt despre noi.“

Deşi a început cu tricourile cu cele mai frecvente greşeli, Ina nu a rămas nişată pe această direcţie, ci a sondat în vocabularul românesc după expresii autentice, care fac referire la un umor de situaţie greu de tradus. Cine v-a lucrat aici, aia e sau atât s-a putut sunt doar câteva exemple.

„Ideile vin din presă, din discuţiile cu prietenii, din absolut orice.“

Tricourile în sine sunt un model clasic, unisex, din bumbac şi un guler lat care să reziste la spălări. „Sunt multe detalii la care ne-am uitat când am făcut selecţia tricourilor. Ce ne-a plăcut cel mai mult a venit de la un brand american.“

Anul trecut, când Timişoara a devenit capitală culturală europeană, Ina a deschis şi primul magazin fizic TomBabe, de la one-woman show afacerea ei fiind derulată acum de o întreagă echipă.

„Astfel, am ajuns şi la mulţi turişti străini. Cea mai faină interacţiune a fost când trebuia să le explicăm turiştilor semnificaţia mesajelor.“

Dar în urma acestei interacţiuni, Ina Biebel are o nouă idee, de tricouri cu mesaje în „romgleză“ sau „romfranceză“, ca apoi să apară o serie de tricouri cu mesaje în 100% în engleză, interesante pentru publicul local, dar care pot fi achiziţionate şi de către clienţi străini. O altă idee la care lucrează echipa TomBabe este aceea de deschide primele pop-up store-uri, unul poate chiar în Bucureşti, anul acesta. Iar 2024 abia a început.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania