• Leu / EUR4.9479
  • Leu / GBP5.5370
  • Leu / USD5.1794
Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Ciprian Toma şi Bogdan Ciocan au deschis Osteria di Strada la Târgovişte, restaurant care a prins nişa livrărilor din pandemie şi care a ajuns în şase luni la afaceri de 100.000 de euro

21.02.2022, 00:07 Autor: Alexandra Matei

♦ Într-o zi, restaurantul ajunge la circa 100-150 de comenzi ♦ O comandă se ridică, în general, la aproximativ 45-50 de lei ♦ În cinci ani, fondatorii vor să dezvolte o unitate nouă, pentru clienţi mai pretenţioşi şi să diversifice meniul.

Bogdan Ciocan şi Ciprian Toma, doi bucătari cu experienţă atât pe plan local, cât şi internaţional, şi-au luat inima în dinţi şi au decis să deschidă anul trecut, în plină pandemie, restaurantul cu specific italienesc Osteria di Strada la Târgovişte. Restaurantul funcţionează din august 2021 în sistem de home delivery şi, în doar şase luni de la deschidere, a ajuns la afaceri de 100.000 de euro.

„Ideea venise în urmă cu doi ani, înainte de a începe pandemia, am avut puţină răbdare, am văzut cum evoluează lucrurile şi la începutul anului, în martie, planurile au început să apară şi am văzut o oportunitate. Tot segmentul se mutase în delivery, toate restaurantele funcţionau doar aşa. Accesul în restaurante fusese restricţionat, iar chestia asta am considerat-o o oportunitate să începem ceva bazat pe segmentul home delivery. Ţinând cont că am început în luna august, am reuşit să ajungem la o cifră de afaceri de circa 100.000 de euro, iar anul acesta vrem să o dublăm“, a spus Ciprian Toma, unul dintre cei doi fondatori.

Bugetul pe care l-au avut la început a fost destul de limitat, mai spune acesta, astfel că au fost nevoiţi să îşi drămuiască banii foarte atent, iar primele investiţii au mers către aparatura necesară, materie primă, branding, design şi promovarea pe reţelele sociale.

Osteria di Strada are o suprafaţă de 70 de metri pătraţi în interior şi beneficiază şi de o terasă de circa 80 de metri pătraţi. În momentul de faţă, activitatea restaurantului se bazează în continuare exclusiv pe livrare şi ridicare de la geam. Totodată, businessul colaborează şi cu două dintre cele mai mari platforme de livrare, care, potrivit lui Ciprian Toma, au facilitat accesul clienţilor la restaurantul cu specific italienesc. „Am început în urmă cu şase luni şi deja avem un rating foarte bun, cam jumătate din ratingurile restaurantelor mai vechi“.

Faptul că businessul a pornit în online, dată fiind pandemia şi restricţiile care au venit odată cu ea, a fost o şansă, o oportunitate pentru cei care au înţeles ce trebuie făcut în restaurante şi nu au stat să se gândească de ce nu mai ajung clienţii la restaurant fizic, crede cofondatorul. „Lumea s-a schimbat, clienţii au învăţat să comande acasă. Încă de la început am dorit să avem parteneri de încredere. Primul partener care ne-a facilitat accesul la internet şi digitalizare a fost Vodafone, iar pe partea de banking, a fost Banca Transilvania.“

Meniul Osteria di Strada se axează pe preparate tipic italieneşti, cum ar fi pizza, însă cei doi fondatori au gândit şi diverse meniuri, cu salate, coaste sau burgeri, prin care încearcă să satisfacă toate nevoile pieţei.

Într-o zi, restaurantul are circa 100-150 de comenzi, care ajung la clienţi atât prin platforme, cât şi prin ridicare personală. O comandă se ridică, în general, la aproximativ 45-50 de lei.

Osteria di Strada a pornit cu doar trei angajaţi, iar speranţele nu au fost, pe atunci, prea mari, după cum spune Ciprian Toma. Astăzi, însă, restaurantul a ajuns să aibă o echipă de 16 oameni.

Partea de resurse umane a fost o problemă foarte mare şi încă este, însă, consideră acesta, experienţa lui şi a partenerului său de business în domeniu a contat. Cei doi au reuşit astfel să înţeleagă mai bine oamenii, nevoile şi problemele lor cu foştii angajatori şi au încercat să îi ajute.

Locaţia în care este situat restaurantul nu este una foarte centrală, iar acest lucru a fost o adevărată provocare pentru cei doi antreprenori. Ei au ajuns la concluzia că astăzi clienţii vin la restaurant mai degrabă pentru experienţă şi pentru ceea ce oferă el, nu neapărat pentru locaţie în sine.

„Locaţia nu mai este atât de importantă, contează ce faci, există suficient review şi informaţie pe internet. Oamenii se uită la evaluările clienţilor şi ţin cont de ele.“

În sezonul cald de anul acesta, Ciprian Toma şi Bogdan Ciocan şi-au propus să amenajeze o nouă terasă pentru a aduce cât mai mulţi clienţi, aceasta fiind şi ideea unei osterii – „un restaurant de cartier, care nu are foarte multe pretenţii, dar unde lumea se opreşte pentru a mânca ceva tipic italienesc“. Terasa cea nouă va putea primi 40-50 de persoane.

În cinci ani, ei vor să dezvolte o locaţie nouă, pentru clienţi mai pretenţioşi şi să diversificăm meniul.

Cei doi fondatori ai restaurantului au fost, mai întâi, angajaţi. Ciprian Toma a rămas în Târgovişte şi a lucrat pentru restaurante locale, în timp ce Bogdan Ciocan a plecat în Italia, iar când s-a întors, au pus bazele acestui business.

Pentru Ciprian Toma, experienţa de antreprenor nu a fost şi nu este deloc uşoară, mai ales că a început în pandemie şi a trecut prin perioade destul de grele. Însă, spune el, cu multă muncă a reuşit, alături de Bogdan Ciocan, să facă din Osteria di Strada un concurent serios în piaţa locală.

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

► Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

► În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

► Proiect editorial susţinut de Vodafone Business

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania și Vodafone