Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Cristina Poncu, de meserie grafic designer, a început să lucreze cu ceramica din dorinţa de a se regăsi pe sine şi a ajuns să facă din acest hobby un business, deschizând atelierul Organica Balcanica la Iaşi

22.02.2024, 00:06 Autor: Alexandra Matei

Portofoliul cuprinde obiecte decorative din ceramică cu elemente florale şi nu numai, dar şi lămpi de aromaterapie  Cele mai accesibile produse pornesc de la 50 de euro, iar cele mai scumpe pot ajunge la câteva mii de euro, cum se întâmplă în cazul lucrărilor mai ample, care necesită mai mult material şi mai mult timp de execuţie.

Cristina Poncu a simţit nevoia de a se redescoperi şi de a face diferite activităţi practice, manuale, întrucât presiunea şi oboseala de la jobul său de grafic designer şi-au spus cuvântul. Astfel, ea a început să lucreze cu ceramica şi a făcut din acest hobby un mic business, deschizând în 2022 atelierul Organica Balcanica la Iaşi.

„Am smţit nevoia de a mă conecta cu ceva fizic. La momentul acela nu am gândit totul ca un business sau din perspectivă financiară, ci doar ca pe o nevoie de a diversifica activităţile mele, eu lucrând foarte mult pe calculator. Aşa am ajuns să modelez, să mă joc cu lutul şi am observat că îmi place, că îmi iese şi că alţi oameni apreciază ce fac eu. Treptat, am crescut şi am hotărât să pun bazele unui mic atelier“, a povestit ea.

Fondatoarea atelierului Organica Balcanica este o fire căreia îi place să exploreze. Obiectele pe care le face în atelier sunt undeva între zona artistică şi cea funcţională. În prezent, în portofoliu se regăsesc obiecte decorative din ceramică cu elemente florale şi lămpi de aromaterapie. Obiectele care se vând cel mai bine, spune fondatoarea, sunt decoraţiunile florale şi nu numai, pe care oamenii le-au cumpărat în principal pentru cadouri. Însă, vedetele portofoliului sunt lămpile, subliniază ea. „Cel mai mult îmi place să lucrez lămpi pentru că mă fascinează modul în care lumina completează ceramica.“

Cele mai accesibile produse pornesc de la 50 de euro, iar cele mai scumpe pot ajunge la câteva mii de euro, cum se întâmplă în cazul lucrărilor mai ample, care necesită mai mult material şi mai mult timp de execuţie.

Cea mai complexă lucrare, îşi aminteşte Cristina Poncu, este o serie de lămpi pe care le-a şi prezentat în cadrul mai multor expoziţii de profil. La obiectele mai mari, adaugă ea, timpul de lucru poate ajunge şi la câteva săptămâni sau chiar o lună, în timp ce pentru cel mai mic obiect are nevoie de circa 3-4 ore de lucru.

"Cel mai mult îmi place modelatul, care se face în prima parte. Apoi, urmează patea de ardere, glazurare şi apoi obiectul rezultat în urma modelajului ajunge în forma finală. Mă fascinează modul în care ceramica ia forma fiecărui gest pe care îl fac. Lucrul cu ceramica este o întreagă poveste", a mai spus ea.

Produsele Organica Balcanica se vând magazine specialiazate colaboratoare şi prin intermediul târgurilor de design şi de artă.

Clienţii atelierului din Iaşi, spune Cristina Poncu, sunt oameni sensibli, pasionaţi, care reuşesc să vadă diferenţa dintre produsele de artă şi cele de serie. Printre aceştia, se numără arhitecţi, designeri de interior, antreprenori sau alţi oameni care fie au căutat parteneriate, fie au cumpărat pentru ei.

Pentru ea, antreprenoriatul este o călătorie plină de provocări şi o încercare constantă de a îmbina arta cu businessul. "Cea mai mare provocare este partea administrativă şi tot labirintul legal pe care trebuie să îl înţeleg", a mai spus aceasta.

Totuşi, antreprenoarea se uită cu optimism către viitor şi spune că vede Organica Balcanica, în următorii cinci ani, tot în Iaşi, însă mult mai aproape de clienţi şi cu mai multe produse.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

⇔ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇔ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania