Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. David Sandu şi tatăl său au investit 2,5 mil. euro în Crama de Piatră, un proiect pornit în Vadu Săpat, care cuprinde o cramă boutique, un restaurant şi o unitate de cazare cu douăsprezece camere

26.05.2023, 00:06 Autor: Alexandra Matei

Portofoliul cuprinde vinuri albe, roze şi roşii, însă cele pe care se pune accent sunt cele roşii Producţia anuală este de circa 25.000 de sticle, care se vând direct de la cramă, în HoReCa sau online O noapte de cazare la Crama de Piatră costă 380 de lei cu mic dejun inclus, iar cea mai scumpă sticlă de vin din cramă ajunge la 350 de lei.

David Sandu, un antreprenor în vârstă de 23 de ani, a pornit alături de tatăl său Crama de Piatră, un proiect dezvoltat în comuna Vadu Săpat, judeţul Prahova, care cuprinde o cramă boutique, un restaurant şi o unitate de cazare cu douăsprezece camere. Investiţiile în acest proiect au ajuns, în decurs de mai bine de cinci ani, la aproximativ 2,5 mil. euro.

„Ideea proiectului a apărut în 2017, când împreună cu tatăl meu am cumpărat ruina fostului MAT (Monopolul Alcoolului şi Tutunului). Suntem legaţi de acea zonă. Tata este de acolo, la fel şi bunicii mei. Alegerea locului nu a fost întâmplătoare. Bunicii mei au făcut viticultură şi agricultură toată viaţa. Întregul proiect cuprinde o unitate de cazare, crama şi un restaurant. Avem o curte de 8.500 mp, iar construcţia efectivă – care cuprinde hala de producţie, beciul, restaurantul şi cele 12 camere – ajunge la 1.200 mp”, a spus David Sandu.

Crama a fost reconsolidată în 2017-2018, iar pensiunea şi restaurantul au fost construite de la zero, folosindu-se inclusiv materiale vechi, recuperate. Lemnul, tâmplăria, uşile şi o mare parte din finisajele interioare, explică antreprenorul, sunt făcute din stejar sau fagure, iar anumite părţi din vechiul conac au fost introduse în construcţia noii unităţi de cazare. Plantaţia de viţă-de-vie se întinde pe o suprafaţă de aproape nouă hectare. Soiuri precum Merlot, Cabernet Sauvignon, Feteasca Neagră, Albă sau Regală şi Riesling provin din viile bătrâne deţinute de familia Sandu, care au între 45 şi 70 de ani. Portofoliul cuprinde vinuri  albe, roze şi roşii, însă cele pe care se pune accent sunt cele roşii. Producţia anuală este una destul de mică, subliniază antreprenorul, Crama de Piatră fiind o cramă tip boutique.

„Avem o producţie de 25.000 de sticle pe an. Vindem în HoReCa şi direct de la cramă şi preluăm şi comenzi online. Urmează să deschidem, în viitorul apropiat, propriul magazin online”, a adăugat el.

În acest moment, cea mai scumpă sticlă de vin aflată în Crama de Piatră costă 350 de lei şi se vinde exclusiv din restaurant.

În luna mai a acestui an, mai spune David Sandu, s-au împlinit doi ani de când au fost deschise pensiunea şi restaurantul. El este de părere că zona Dealu Mare, în care se află şi Crama de Piatră, are nevoie de mai multe unităţi de cazare care să vină în completarea experienţei turiştilor de la cramă.

„Nevoia din zonă ne-a făcut să dezvoltăm şi partea de turism. Oamenii vin la crame, dar au nevoie şi de o cazare bună, de o mâncare bună,  astfel încât să se formeze un întreg circuit, un cerc care să se închidă.”

În zona Vadu Săpat-Gura Vadu, pe o rază de cinci kilometri, spune el, sunt zece crame, însă în tot Dealu Mare, de la Ploieşti până la Buzău, sunt peste 50.

O noapte de cazare la Crama de Piatră costă 380 de lei cu mic dejun inclus. Mai mult de jumătate dintre oaspeţi sunt oameni pasionaţi de vin sau amatori, afirmă antreprenorul, dar există şi un procent mic de necunoscători, care vin pentru că li se pare o experienţă interesantă.

Din mai-iunie, când începe sezonul cald, unitatea de cazare are toate camere ocupate, în special în weekend-uri.  În perioadele cele mai bune, numărul turiştilor ajunge într-o lună 1.200. În lunile cu vreme rece, Crama de Piatră are în jur de 400 de clienţi.

Oaspeţii cramei sunt atât români, cei mai mulţi fiind din Bucureşti, Braşov, Ploieşti sau Buzău, cât şi străini. „Până acum, am avut 52 de naţionalităţi diferite. Pe timpul verii, când românii pleacă în străinătate în concediu, străinii vin la noi să descopere cramele”, a adăugat acesta.

Crama de Piatră funcţionează cu circa 24 de angajaţi, iar anul trecut, întregul proiect – cramă, restaurant şi pensiune – a generat venituri de aproximativ 350.000 de euro.

David Sandu are studii în Agronomie şi şi-a dorit întotdeauna să fie antreprenor, însă până de curând nu găsise direcţia exactă pentru dezvoltarea unui business. Nu a fost întotdeauna pasionat de domeniul vinului, dar a început să îi placă tot ceea ce ţine de producţia de vin lucrând în cramă cu tatăl său.

„Crescând pe lângă tata, în mediul de afaceri, asta mi-am dorit de mic. Nu ştiam încă direcţia atunci când eram în liceu. Deschiderea cramei a fost un sprijin pentru a dezvolta întregul proiect, adică şi unitatea de cazare şi restaurantul. Pot spune că la 23 de ani îmi trăiesc visul.”

Anul acesta, la Crama de Piatră a fost inaugurat şi un salon de evenimente, iar în viitor, antreprenorul se gândeşte să mai dezvolte spaţii de cazare independente, de tip căsuţă, dar şi o parte de spa şi wellness şi o piscină.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

⇔ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇔ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

 

 

 


 

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania