♦ „Într-un gastro local, minim 70% din produse sunt locale, trebuie să existe un lanţ scurt de aprovizionare.“
Dorian Lungu, un antreprenor din Braşov, a creat Gastro Local, o platformă dedicată punctelor gastronomice locale, pornind cu doar patru astfel de puncte, iar astăzi a creat o reţea de 30 de gospodării care oferă servicii de masă.
„În 2018, Vama Buzăului a fost atestată ca staţiune turistică de interes local, au început să vină din ce în ce mai mulţi turişti şi nu aveau unde să mănânce. În acea comună există multe resurse ale gastronomiei, ca în orice sat. Ele sunt acolo de mulţi ani, dar dacă sunt lăsate aşa, dispar în timp”, povesteşte el. La acea vreme, primarul din comuna Vama Buzăului a indentificat ca soluţie la lipsa locurilor în care se poate lua masa înfiinţarea unor puncte gastronomice locale, iar patru astfel de puncte au fost create, iar acesta a şi fost punctul de pornire al Gastro Local. „Am simţit o nevoie de unitate, mi-am dat seama cât de important este de a le organiza într-o parte calitativă. La punctul gastronomic local, fiecare face ce vrea conform unei legislaţii, care până la urmă fiecare o respectă sau nu. Acolo e un manual destul de mare la partea de puncte gastronomice locale, am simţit nevoia de a crea ceva în reţea şi calitativ”, explică el. Dorian Lungu are ca obiectiv să creeze o reţea de puncte gastronomice locale care să respecte anumite standarde atât de igienă, cât şi în privinţa produselor pe care ei le promovează. Un punct gastronomic local reprezintă o mică afacere de familie care presupune servirea mesei în gospodăria proprie a unui număr de până în 12 persoane simultan, meniul având o gamă redusă de produse, toate fiind luate local. Cu toate că ideea pe care se bazează punctele gastronomice locale este una bună, de multe ori, spune Dorian Lungu, realitatea stă diferit. Posibilitatea de control a statului este limitată, tocmai de aceea Gastro Local îşi propune să creeze o reţea de puncte gastronomice locale care să respecte aceste standarde. Gastro Local a pornit cu doar patru puncte gastronomice şi astăzi a ajuns la 30 astfel de puncte din mai multe zone ale ţării.
„Nu ne-am setat un obiectiv pentru că nu vrem să fie o ambiţie personală, ci vrem să rezolvăm o problemă a calităţii.“ Miruna Diaconu
„Nu vreau să zic că o să avem 200 de localuri într-un an, nu în asta constă această reţea. Am avut persoane care au vrut să se autorizeze şi i-am refuzat pentru că nu doreau să ducă mai departe aceste rol gastronomic, să facă tradiţional, voiau să cumpere de la un supermarket. Nu funcţionează aşa, într-un gastro local, minim 70% din produse sunt locale, trebuie să existe un lanţ scurt de aprovizionare”, precizează el.
Mai mult, Dorian Lungu îşi doreşte să creeze şi o aplicaţie prin care oamenii îşi pot rezerva loc, iar acest lucru ar putea reduce din timpul petrecut pentru aşteptarea mâncării.
„Mănânci civilizat într-un loc acreditat de către autorităţile sanitar-veterinare şi mănânci la un preţ prestabilit. La telefon nu ţi se spune că acolo mănânci cu 30 lei şi la final vezi că mai ai costuri extra, ţi se spune clar care e meniul, cât costă.”
În prezent, reţeaua Gastro Local nu percepe o taxă pentru membri, pentru că, spune Dorian Lungu, această paltformă nu a fost creată iniţial cu rolul de a deveni în sine o afacere, ci să ajute la dezvoltarea zonelor rurale. Pe viitor, Dorian Lungu spune că va introduce o astfel de taxă, însă înainte de această decizie, va avea o discuţie cu actualii membri ai Gastro Local.
Crearea punctelor gastronomice ar putea avea efectul unui bulgăre care se rostogoleşte şi devine din ce în ce mai mare. De la doar câteva puncte gastronomice aflate într-o zonă, acest lucru ar putea încuraja producţia, spune Dorian Lungu, ceea ce ar duce la o dezvoltarea a satelor şi la creşterea nivelului de trai.
ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă.
♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.
♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE