Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Marian Răileanu a pus brandul Gofee Sibiu pe harta cafenelelor de specialitate după o investiţie de 40.000 euro. „Piaţa din România e curioasă, lumea este destul de deschisă în Sibiu să încerce cafeaua de specialitate şi încet-încet o să ajungem unde ne doream“

27.05.2021, 00:07 Autor: Georgiana Mihalache

Marian Răileanu a renunţat în urmă cu cinci ani la o patiserie pe care o conducea pentru a se dedica pasiunii pentru cafeaua de specialitate. Aşa a apărut brandul Gofee în Sibiu, în 2017, după o investiţie de 40.000 euro, iar planurile antreprenorului urmăresc extinderea începând cu anul viitor, în funcţie de evoluţia pandemiei.

„Goffee a fost un pas firesc. Am consumat cafea la dozator, după care am trecut cu toţii la cafelele paduri. Pasul firesc era să vrem în sfârşit să vrem în sfârşit să ajungem la o cafea de calitate. Am început să lucrez cu o prăjitorie din Sibiu să facem un blend propriu, cafea fără aditivi, arome, cafea prăjită proaspat, vine verde şi o prăjim noi. Acum cinci ani am început afacerea, a fost destul de anevoios la început să schimb mentalitatea oamenilor de la a trece de la cafeaua din comerţ, din supermarket la cafeaua de specialitate“, a povestit Marian Răileanu, fondatorul Gofee Sibiu.

El nu este la prima experienţă în antreprenoriat, având înainte de cafenea o patiserie, care funcţiona bine, însă pasiunea pentru cafea a contat în decizia de a porni un business de la zero. „Am considerat că ar fi cazul să fac ce îmi place, nu ce trebuie“, spune antreprenorul.

Numele brandului – Gofee – este un joc de cuvinte care face trimitere la conceptul de coffee-to-go, care s-a dezvoltat şi în România.

Investiţia de 40.000 euro a inclus suma pentru utilaje, chirie, salarii, antreprenorul menţionând că şi-a dorit propriile echipamente pentru a nu depinde de altcineva.

„A început lumea să consume şi la noi coffee-to-go, să îşi ia cafeaua la birou, pe stradă, încet, dar sigur. Problema a fost când a început pandemia, care a fost o lovitură pentru toată lumea. Am avut un prieten de nădejde – BT Mic de la Banca Transilvania, care ne-a scos din pandemie. Acum sperăm că ce a fost mai greu a trecut şi lucrurile revin la normal“, a mai spus Marian Răileanu.

Gofee numără astăzi o cafenea în Sibiu, însă planurile sunt de extindere începând de anul viitor, din 2022. Fondatorul cafenelei a precizat că extinderea era prevăzută pentru anul 2020, însă pandemia a dus la amânarea acestui plan. Sibiul este în continuare ţinta pentru deschidere, dacă situaţia se va îmbunătăţi.

În portofoliul Gofee intră 30 de tipuri de cafea, majoritatea Arabica, din zone precum Africa, America de Sud şi Centrală, Asia, cu tradiţie în acest domeniu. Cafeaua ajunge verde în Sibiu, după care antreprenorul, ajutat de o prăjitorie din oraş, o prăjeşte şi realizează blendurile pe care le va folosi. În plus, în meniu, alături de cafea, sunt şi produse de patiserie.

„Cafeaua a atras clienţii, ei au văzut că oferim altfel de produse şi atunci am încercat să dezvoltăm şi patiseria, cofetăria, partea de tarte, prăjituri mai deosebite, făcute cu produse locale, luate de cât mai de aproape, să fie lanţul cât mai scurt“, a mai spus Marian Răileanu.

Clienţii Gofee caută o cafea sănătoasă, care să conţină antioxidanţi, iar antreprenorul urmează să certifice bio cafeaua. Cele mai căutate tipuri de cafea în rândul pasionaţilor sunt ristretto sau espresso scurt, espresso macchiato.

„La început a fost greu pentru că nu eram mulţi şi nu ştia lumea despre ce e vorba. Piaţa din România e curioasă, este greu, dar lumea este destul de deschisă în Sibiu să încerce cafeaua de specialitate şi încet-încet o să ajungem unde ne doream“, a mai spus fondatorul cafenelei.

Anul 2020, odată cu pandemia de COVID-19, a lovit puternic domeniul HoReCa, localurile fiind închise în perioada stării de urgenţă sau funcţionând cu anumite restricţii. Soluţia adoptată de Gofee a fost serviciul de livrări, care a mai atenuat şocul iniţial. În contextul în care lucrurile încep să se aşeze din perspectiva sanitară, odată cu eliminarea mai multor restricţii, antreprenorul plănuieşte extinderea.

„Sperăm să deschidem de la anul două unităţi, dacă lucrurile merg în direcţia buna, iar spre toamna anului viitor să francizăm în ţară. Acesta este viitorul, ne uităm la alţii mai mari şi încercăm să luăm ce e bun de la ei“, a mai spus Marian Răileanu.

El crede că un antreprenor ar trebui să mai aştepte să se liniştească lucrurile în piaţă înainte de a porni în lumea businessului, însă nu ar trebui să aibă temeri.

„Sunt doar bani şi pentru a face ce îţi place merită să rişti. Eu sunt mulţumit, chiar dacă a fost o perioadă foarte grea la început, dar acum simt din plin că fac ce îmi place. Aş lua-o de la zero clar, orice probleme ar fi, daca îţi face placere, deja este distracţie, nu mai este muncă“, a concluzionat Marian Răileanu.

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania