Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Stup Edition. Marius Machedon a deschis în urmă cu mai bine de zece ani Switch Morn, o prăjitorie de cafea, iar astăzi distribuie cafea la nivel naţional. „Consumatorul nu se mai uită la preţ, ci la calitate“

04.07.2023, 00:06 Autor: Miruna Diaconu

Businessul a pornit în 2016 prin deschiderea unui mic studio cu un echipament de electrostimulare musculară, în care a investit 60.000 de euro, ulterior fiind introdusă şi componenta de remodelare corporală.

Marius Machedon, un antreprenor din Bucureşti, a deschis în 2012 o prăjitorie de cafea, când pe piaţă existau puţine astfel de businessuri, iar astăzi distribuie cafea la nivel naţional prin reţeaua de librării Cărtureşti, dar şi prin marketplace-ul eMag.

Businessul a pornit când piaţa cafelei din România era încă la început de drum, fiind un martor al dezvoltării acestei pieţe pe plan local, dar şi la schimbarea obiceiurilor de consum ale oamenilor.

„Atunci erau puţini care prăjeau cafea de specialitate, lumea deja avea o atenţie mare către cafeaua din market, prea puţini ştiau să aprecieze cafeaua de specialitate, ea având un gust diferit faţă de cea comercială. Oamenii au început să se intereseze tot mai mult de cafeaua de specialitate, să testeze, au apărut şi cafenelele de specialitate, aceste lucruri au dus la dezvoltarea acestui segment“, spune Marius Machedon.

Astăzi, spune antreprenorul, piaţa este mult mai uniformă, fiind businessuri cu cafea de specialitate nu doar în marile oraşe, ci şi în urbanul mic, dezvoltându-se tot mai mult conceptul de coffeeshop în proximitatea zonelor rezidenţiale.

Mai mult, consumatorul nu mai este atent la preţ, ci la calitatea cafelei, ceea ce arată o maturizare a pieţei.

„Consumatorul nu se mai uită la preţ, ci la calitate. A devenit mai interesat de calitatea produsului din ceaşcă decât de preţul ei“, spune el.

Cu toate că Switch Morn are puţin peste un deceniu de existenţă pe piaţă, Marius Machedon a cochetat cu businessurile din zona de cafea încă din anul 2000.

„Businessul a început în urma unei experienţe de mai bine de 10 ani în domeniul aparatelor de cafea, în 2000 am început un business pe acest segment. În urma primului business s-au dezvoltat pasiunea şi cunoştinţele în domeniul cafelei şi în 2012 am zis că este momentul să împărtăşesc şi cu ceilalţi pasiunea mea pentru cafea“, povesteşte Marius Machedon.

Switch Morn numără opt sortimente de cafea boabe, ambalate sub diferite cantităţi, şi nouă sortimente de cafea de origine, ambalată în pachete de 250 de grame.

Când a pornti acest business, antreprenorul a lansat primele produse în ambalaje de 250 grame şi 500 de grame, fiind destinate consumatorilor casnici, însă au tot existat cereri din partea sălilor de evenimente, magazinelor şi băcăniilor, care aveau nevoie de cantităţi mai mari, astfel antreprenorul a început să ambaleze cafea şi în pungi de 1 kilogram şi 5 kilograme.

„Am ambalat în pungi mici pentru că am zis ca oamenii să servească o cafea proaspăt prăjită în fiecare dimineaţă, în momentul deschiderii oricărei pungi de cafea începe procesul de oxidare. Dar au apărut cereri pentru cantităţi mai mari, ne-am adaptat şi am ambalat şi la 1 kg şi la 5 kg pentru anumite locaţii“, spune el.

Businessul a avut anul trecut afaceri de 100.000 lei, plus 20% faţă de anul anterior, iar, pentru anul acesta, antreprenorul estimează o creştere de 30% a cifrei de afaceri.

„Voi investi în acest an în partea de online, am vândur până acum doar prin parteneri şi platforme de marketplace, dar vom avea propriul nostru magazin online. Ne online ne bazăm creşterea din acest an, încercăm să ajungem mai aproape de clienţi“, mai spune Marius Machedon.

Pe lângă partea de online, antreprenorul plănuieşte şi diversificarea portofoliului de produse în acest an prin adăugarea a încă şase sortimente de cafea.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

⇔ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

⇔ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania