Afaceri de la zero

Au riscat mult si acum spala rufe toata ziua

26.01.2006, 19:52 Autor: Lavinia Marin
Lansarea unei spalatorii sau curatatorii ecologice presupune investitii de aproape 100.000 de euro, dar banii se intorc din doua directii - de la clientii persoane fizice, dar si de la restaurante, hoteluri si clinici.

Inainte sa-si deschida spalatoria si curatatoria ecologica Criscar 2000, Miron Dobrescu a condus o fabrica de ciment pana in 1999 si o fabrica de mezeluri pana in 2003, cand s-a schimbat structura actiona-riatului si a trebuit sa se retraga din cadrul companiei.

"Aveam 43 de ani si am inceput sa-mi caut un loc de munca, dar am cautat numai joburi de top management datorita experientei anteri-oare, care se gaseau foarte greu. Aveam cativa banuti pusi deoparte cu care voiam sa-mi construiesc o casa, am facut consiliu de familie, eu, sotia si cele doua fiice si am ajuns la concluzia ca vom investi acesti bani intr-o afacere. Speram ca aceasta sa ne aduca bani si sa ne apucam de casa mai tarziu", povesteste Dobrescu.

Avea 85.000 de euro la banca si a tintit spre ceea ce americanii numesc "small business". Datorita experientei de trei ani in domeniul industriei preparatelor din carne, stia ca activitatea de productie necesita o logistica foarte buna si investitii foarte mari, de aceea s-a orientat catre servicii. "Am analizat ponderea serviciilor in PIB-ul unor tari precum Lichtenstein, Elvetia, Spania, tari cu care am intrat in contact mai mult in perioada in care lucram la fabrica de ciment. Am facut o lista cu business-uri mici si am inceput sa le analizez si sa le elimin treptat", spune Dobrescu.

A inceput cu o idee mai veche de-a sa, o fabrica de mustar, dar in urma discutiei cu alte persoane ce lucrau in domeniu a realizat ca sansele de reusita sunt destul mai mici, mai ales ca nu avea o retea de distributie bine organizata. "Analizand mai multe posibilitati, chiar o firma de contabilitate tinand cont ca eu sunt economist; m-am oprit la spalatorii si curatatorii chimice. Aici am avut de doua ori noroc. O data ca am gasit acest spatiu, in care fusese o spalatorie. Nu atat crearea vadului era importanta, cat si faptul ca am gasit instalatia electrica si spatiu amenajat special pentru o spalatorie, astfel ca nu a mai fost nevoie sa fac investitii deloc. Iar instalatia de apa si amenajarea spatiului m-ar fi costat lejer 12.000 de euro", marturiseste Dobrescu.

In al doilea rand, a avut parte de sfaturile unei persoane care deja lucra in acest domeniu al spalatoriilor ecologice, care i-a oferit consultanta. "Am pornit afacerea pe 1 august 2003. Toata investitia initiala s-a cifrat la 90.000 de euro, din care am cumparat utilaje noi de la Electrolux, dotarea fiind graduala o data cu dezvoltarea business-ului. In prezent, mi-am dublat capacitatea fata de perioada de inceput", spune proprietarul spalatoriei si curatatoriei Criscar 2000.

Cifra de afaceri Criscar 2000 a crescut permanent de la 1 august 2003 pana in prezent, cresterea fiind de aproximativ 70% pe an. Cu un sediu central si un punct de colectare in zona Iancului din Bucuresti, cifra de afaceri Criscar 2000 a crescut de la 260.000 de lei noi (65.000 de euro) in 2004 la 460.000 de lei noi in 2005 (127.000 de euro).

"Estimez ca din acest moment, afacerile vor creste in medie cu 15% pe an, deoarece nu putem lucra in trei ture ca suntem localizati la parterul unui bloc, dar am mai putea aduce alte utilaje in valoare de 15.000 de euro. Sau in situatia ideala, as putea sa-mi construiesc o locatie proprie, dar asta depinde de cum va evolua afacerea in 2006. Intentionez sa atac mai multe puncte de colectare, in prezent am unul singur si doresc sa am sase puncte de colectare", declara Dobrescu.

Proprietarul Criscar 2000 spune ca afacerea cu spalatorii si curatatorii ecologice are doua laturi: curatatoria care aduce un profit ridicat, dar care este o afacere sezoniera, cu varfuri toamna, iarna, primavara, dar o perioada foarte slaba vara. Si spalatoria care necesita mai multa munca, este mai putin profitabila, dar uniforma tot timpul anului. "Imbinarea celor doua activitati aduce o recuperare a cheltuielilor, plus un anumit procent dedicat profitului", spune Dobrescu. "Populatia vine preponderent pentru curatat chimic, iar pentru spalat cu apa, in proportie de 85% hoteluri, restaurante, echipament de la diverse firme", adauga el.

Clientii spalatoriei Criscar 2000 sunt 65% societati comerciale si 40% populatie cu venituri medii si peste medie. "Ceea ce am observat e o tendinta tot mai mare a tinerilor de a apela la serviciile noastre, deoarece castiga cat de cat bine, lucreaza de dimineata pana la 7-8 seara si nu au timp si de aceste activitati", explica Dobrescu.

Inceputa cu 4 angajati, spalatoria Criscar 2000 are 13 angajati si ofera servicii complete: curatat, scos pete, calcat, apretat unde este cazul, asezare pe umeras si ambalarea hainelor in folie de protectie in 24 de ore. In general, un client vine la spalatoria Criscar 2000 cu 2,5 produse pe zi, iar pretul mediu al unui produs se situ-eaza in jurul sumei de 10 lei noi (3 euro). In pe-rioada verii apar tricourile, bluzele subtiri, mai putine sacouri, iar prestatia medie este 9 lei noi.

"Cele mai populare lucruri sunt cele care nu prea pot fi spalate sau curatate acasa: pantalonul, sacoul, paltonul, canadiana, fusta, camasa. Surprinzator, destul de putina lenjerie de pat", explica Dobrescu.

Desi clientii Criscar nu sunt foarte exigenti, sunt unele persoane care doresc ca rufele lor sa fie spalate separat, spalatoria fiind dotata cu o masina de spalat de dimensiuni mai mici special pentru aceste cazuri.

Ideea deschiderii spalatoriei Bravo Clean a fost a unuia dintre cei 3 asociati ai companiei, care a lucrat o perioada in Portugalia si a remarcat potentialul unui business de acest gen pe piata romaneasca. "Oportunitatea a aparut cand a fost scoasa la vanzare curatatoria din Iuliu Maniu. Nici unul dintre noi nu are experienta in domeniu. Am lucrat in domenii de marketing, consultanta financiara, management, dar am preluat o spalatorie deja existenta cu personalul si utilajele aferente", spune Karmen Jarca-Tammiste, administrator si actionar Bravo Clean.

Inainte de a incepe afacerea, cei trei asociati au investit 80.000 de euro in renovarea spatiului de primire a clientilor, in crearea imaginii firmei, a brandului, a paginii de internet, dar si pentru achizitia utilajelor si a unui automobil

Cand au inceput aceasta afacere, cu sase luni in urma, cei de la Bravo Clean au avut doua optiuni: extinderea catre segmentul persoane fizice prin deschiderea mai multor puncte de colectare sau consolidarea pe segmentul de persoane juridice prin folosirea la maxim a capacitatii de spalare achizitionate pana acum. "Am ales sa cream intai o baza solida de clienti persoane juridice - restaurante, hoteluri, saloane, cabinete medicale. Intre timp am cautat si posibilitati sa deschidem niste puncte de colectare si in primavara aceasta in mod cel mai sigur o sa deschidem al doilea magazin, intr-o zona rezidentiala", spune Jarca.

Jarca spune ca pentru a deschide o spalatorie performanta este nevoie de o sala de productie dotata cu electricitate suficienta pentru toate utilajele, canalizare, apa si pretabila instalarii de filtre ecologice pentru deversarea apei utilizate. "Minimul de utilaje necesare este: o masina de spalat, un uscator, o masa de calcat, calandru daca se lucreaza cu persoane juridice", spune acesta. In desfasurarea activitatii lor, cei de la Bravo Clean folosesc detergenti pentru spalat rufe, solutii pentru detasat pete, emoilente, albitori, perclor pentru curatat chimic. "Am inceput cu materiale semi-profesionale precum Ariel, Persil. Acum folosim numai materiale profesionale care sunt mai scumpe, dar in acelasi timp mai eficiente decat cele semiprofesionale", spune Jarca.

Costurile lunare ale Bravo Clean sunt in jur de 2.000 de lei noi si constau in plata utilitatilor (cel mai mare cost), chiria catre locator (Faberrom), salariile si impozite la stat pentru 8 angajati, materiile prime, marketing, comunicatii.

Preturile serviciilor pentru persoane fizice ale spalatoriei Bravo Clean variaza intre 2,5 lei pentru manusi sau batiste, 5 lei camasa, fusta sau tricoul, 7,5 lei pantalonul si pot ajunge la 45 lei pentru o rochie de mireasa. Iar pentru firmele care folosesc aceste servicii pretul se calculeaza la kg-ul de rufe uscate.

Desi ofera reduceri pentru clientii fideli, cei de la Bravo Clean nu au emis inca un card de fidelitate, pentru ca asteapta sa implineasca un an de functionare.

Reprezentantii Bravo Clean au spus ca principala problema cu care s-au confruntat in aceasta afacere a fost personalul. "La inceput a fost foarte greu sa gasim persoane calificate, serioase, muncitoare. Acum am format o echipa cu care suntem multumiti si pe care putem sa ne bazam", explica Jarca.

Comanda medie a unui client Bravo Clean persoana fizica este in jur de 15 lei, acestia venind o data pe saptamana. Jarca spune ca cele mai placute momente din aceasta afacere sunt atunci cand clientii lauda prestatia Bravo Clean si ii recomanda si altor persoane. "Am avut o ocazie cand o mireasa dupa ce am curatat rochia ei de mireasa in regim urgent a venit dupa nunta cu hainele nasilor, rudelor si prietenilor care au participat la nunta."

Promovarea serviciilor Bravo Clean se realizeaza prin pagina de internet, dar si prin companii pentru spalatul unor categorii de haine. "De exemplu am avut in noiembrie o campanie pentru curatat haine de iarna. La deschidere am avut 20% reducere la toata gama; de sarbatori am avut o oferta la rochii de ocazie si costume", explica Jarca.

Administratorul Bravo Clean crede ca merita sa investesti intr-o afacere de aceste gen. "O spalatorie este o afacere frumoasa, implica multa atentie si multa grija pentru client si obiectele sale. Din punct de vedere al costurilor, odata efectuata investitia initiala, care poate atinge si 100.000 de euro, costurile de intretinere nu sunt foarte mari. Personalul este usor de pregatit si conteaza de multe ori mai mult profilul psihologic decat pregatirea."

Planurile de viitor ale spalatoriei si curatatori Bravo Clean sunt ca pe termen scurt sa lucreze cu clienti noi si sa-si creasca volumul de calcat pe masa, pe termen mediu deschiderea unor puncte de colectare in hypermarketuri sau supermarketuri si pe termen lung extinderea afacerii si in afara Bucurestiului.



Sistemul de comanda online le-a adus afaceri de 100.000 de euro

In timp ce Criscar 2000 si Bravo Clean s-au orientat catre atragerea persoanelor fizice prin intermediul centrelor de colectare, cei de la spalatoria si curatatoria Nova Clean au introdus sistemul de comanda online.

"Am vrut sa venim astfel in ajutorul oamenilor ocupati. Oamenii care nu au timp sa bata orasul dupa o spalatorie sau sa-si spele lucrurile acasa. Prin comanda online efectuata prin intermediul sitului nostru, acesti oameni vor pierde maxim 2 minute din timpul lor pretios. Isi pot alege orele de ridicare-livrare care le convin si adresa unde pot fi gasiti in acele intervale orare", declara Andrei Bogdan, general manager al Nova Clean. Acest serviciu auxiliar nu costa nimic, singura conditie fiind comanda minima care sa fie peste 50 de lei.

Cu toate ca a introdus comanda online, nu a renuntat si la extinderea fizica a companiei, evoluand de la un punct de lucru si un punct de primire la un punct de lucru si cinci puncte de primire. Acelasi lucru s-a intamplat si cu numarul angajatilor care au crescut de la 4 la 15 angajati.

Clientii Nova-Clean care vin la unul dintre centrele de primire aloca in medie un buget de aproximativ 100-150 de lei pentru aceste servicii. "Marea majoritate a clientilor nostri sunt oameni cu venituri peste medie. Noi nu ne adresam persoanelor cu venituri mici, deoarece nu putem impaca ideea de calitate cu cea de pret mic, sunt destule spalatorii care fac acest lucru. Persoanele juridice care ne sunt clienti sunt firme care aloca anual un buget considerabil pentru acest lucru", explica Bogdan.

Obiectele care sunt cel mai des spalate in spalatoria Nova Clean sunt pantalonii, sacourile si canadienele, iar preturile practicate de firma bucuresteana variaza intre 2,5 lei pentru un maiou si 50 lei pentru plapuma.

Dupa o investitie initiala de 100.000 de euro si investitii auxiliare de alte 100.000 de euro, Nova Clean a inregistrat o crestere de 150% a cifrei de afaceri in perioada 2004-2005, pana la 100.000 de euro. Bogdan defineste spalatoria ecologica ca o spalatorie ce foloseste utilaje si solutii ce nu polueaza mediul ambiant. "Asa cum autoturismele au EURO 3, 4, asa si utilajele din industria spalatoriilor sunt dotate cu diverse filtre si etansate pentru a nu polua." Curatatorie ecologica inseamna ca solutia folosita pentru curatare uscata (fara apa) se evapora. Apa cu detergenti care rezulta din spalare este filtrata inainte de a se scurge in canalizare si in felul acesta este mai putin daunatoare pentru mediu.

Singura nemultumire a managerului Nova Clean este ca unele persoane nu apreciaza calitatea serviciilor, chiar daca acestea pot costa uneori putin mai mult. "Surprins neplacut sunt in continuare de aceasta mica poveste: Vine clientul, se uita la preturi, face ochii mari si spune: ÇCum domnule... un pantalon 9 lei, ma duc intr-un hypermarket ca acolo e 6 lei.ÈIn concluzie sunt surprins neplacut de faptul ca desi avem pretentia ca traim intr-o societate ÇvesticaÈ, inca nu putem face diferenta intre nivelul de calitate al serviciilor." Spalatoriile si curatatoriile ecologice sunt considerate afaceri profitabile de catre managerul Nova Clean, cu toate ca sunt greu de intretinut.

"In Romania nu exista oameni specializati pentru asa ceva. Trebuie sa-i scolarizezi si sa-i inveti mersul lucrurilor intr-o spalatorie. Acest lucru necesita timp si bani. Spalatoria nu este o afacere din care sa scoti bani Çpeste noapteÈ, pentru a ajunge la un rezultat palpabil ai nevoie de rabdare (aproximativ 5-6 ani) si foarte multa munca", spune Bogdan.

In ceea ce priveste firmele care in prezent apeleaza la colectarea hainelor prin centre de colectare si acestea vad o oportunitate in varianta comenzilor pe internet.

Desi se asteapta ca procentul livrarilor la domiciliu sa creasca in urmatorii ani, Miron Dobrescu de la Criscar 2000 spune ca aceasta pondere este nesemnificativa in totalul vanzarilor firmei sale. "Majoritatea clientilor pun hainele in masina si le lasa la noi in drumul lor spre serviciu." Intrebat daca se teme de aparitia spalatoriilor automate cu monede, Dobrescu nu crede ca un asemenea business ar rezista pe piata romaneasca. "In Romania nu vor merge niciodata aceste Çcoin-machinesÈ, de-oarece ai nevoie de timp ca sa apelezi la serviciile unei spalatorii de acest gen, in care o spalare dureaza cel putin 45 de minute. In general femeile cand spala, mai si gatesc, aspira, fac curat. Nu se rezuma doar la spalat rufe."

Singurul loc unde ar fi putut sa mearga acest tip de business, in opinia lui Dobrescu, sunt campusurile universitare. "De exemplu, noi suntem localizati langa Facultatea de Constructii, dar putini studenti isi spala rufele la noi, deoarece considera preturile cam mari, si prefera sa apeleze la serviciile unor colegi de camin, cu masina de spalat care si-au facut un mic business in camin."
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania