Afaceri de la zero

Companiile de animatie "prind viata" la o marja de profit de 50%

08.08.2006, 18:33 Autor: Roxana Grigorean
Animatia 3D incepe cu un calculator, un artist cu imaginatie si 20.000 de euro. Dar, pana sa ajunga sa produca filme de animatie precum King Kong, Finding Nemo sau Shrek, "animatorii" romani castiga peste 70% din venituri din publicitate.
Bogdan Lazar, directorul companiei de animatie They Live din Bucuresti face parte dintre cei care si-au dorit intotdeauna sa fie pe cont propriu. Dupa o perioada de patru ani in care a lucrat in Germania in industria jocurilor, s-a intors in tara cu gandul sa-si deschida propria afacere.
"Dupa patru ani in care am lucrat in industria jocurilor in Germania mi s-a terminat contractul si am venit in tara, asa ca am fost nevoit sa fac aici ceva", spune el.
Pe piata jocurilor pe calculator era deja destul de greu sa intri, asa ca a ales sa-si deschida propria firma de animatie.
"E foarte greu sa traiesti din jocuri aici. Eu am terminat Facultatea de Arte Plastice, sectia design, si ce mi-a placut mai mult in facultate, asta am vrut sa fac dupa aceea. Initial aveam in gand designul de obiecte, dar nu exista in Romania o industrie de acest gen, asa ca am ales designul pe computer. Asta stiam sa fac, asa ca asta am facut", spune Bogdan Lazar.
La venirea din Germania, Lazar a mai lucrat insa sase luni la o firma de publicitate, iar la sfarsitul lui 2003 a luat nastere They Live. Afacerea a inceput cu o investitie intiala de 2.000 de euro, iar asocierea la profit cu Mihai Silesteanu in 2004 a insemnat un aport de capital de inca 20.000 de euro. Aproximativ un an, compania a functionat cu un singur angajat, insusi initiatorul afacerii. La sfarsitul lui 2004 numarul angajatilor a crescut la trei, iar acum sunt deja cinci persoane care lucreaza pentru firma de animatie.
Primul client a fost formatia Voltaj, cand They Live a dat nastere robotului care apare in unul dintre videoclipurile trupei, la piesa Noapte Buna. De atunci insa, compania nu a mai realizat animatie pentru videoclipuri, ci s-a concentrat pe industria publicitara. Companiile de publicitate pot apela la animatie pentru realizarea partii de print care presupune afisuri cu vizualizare 3D sau pentru realizarea partii demo care consta in "insufletirea" obiectelor care apar in spoturi, precum iaurturi, pasta de dinti sau detergenti. Bineinteles, se poate realiza si un spot integral 3D, dar pe piata din Romania exista mai putine proiecte de acest gen. "Noi am realizat jumatate de clip 3D la un spot pentru Tide, dar niciun spot integral", spune Lazar.
They Live colaboreaza direct cu agentiile de publicitate si mai rar sunt contractati de casele de productie. "Noi suntem apelati in proportie de 80% de agentii de publicitate, acestea fiind sursa noastra principala de comenzi", spune cel care a infiintat firma. Lazar adauga ca relatiile si le-a creat singur, intrucat a si lucrat o scurta perioada in industria publicitatii.
"Practic, am facut relatii publice personal, in mod direct. Am cautat sa se afle ceea ce facem pentru ca atunci cand o agentie de publicitate are nevoie de animatie sa stie ca existam", spune el.
Pana acum, They Live a lucrat cu agentii de publicitate precum Leo Burnett, Headvertising, McCan Erikson, Tempo Advertising, Draft Marketing Direct, Grey, Scala JWT sau Friends Advertising si a avut clienti precum Tiriac Air, Unilever, European Food, Santal, Nestle, Stella Artois, Coca-Cola, Excelenta, Coronita, Kitekat, Pedigree, Pantene, P&G sau Phillip Moris.
In 2005 compania a avut un profit de 42.000 euro la o cifra de afaceri de 78.000 euro. Fata de 2004, cifra de afaceri a crescut cu 79%, iar profitul, cu 90%. Cu toate ca marjele de profit pe ultimii doi ani au fost destul de mari, de 51%, respectiv 54%, Lazar spune ca nu a putut pana acum sa puna deoparte pentru a se extinde. Cele mai mari investitii de pana acum sunt, dupa cum spune el, in oameni.
"E foarte greu sa gasesti oamenii potriviti. Sunt momente in care volumul nostru de munca solicita un numar mai mare de persoane, dar deocamdata suntem in cautare", spune el.
Cel care a pus bazele They Live nu crede ca afacerea a crescut foarte mult si nici nu are perspective de crestere fulminanta. "Veniturile sunt inca nesigure. Avem perioade moarte, asa cum avem si perioade foarte aglomerate. Speram insa sa ne dezvoltam treptat si sigur", concluzioneaza el.
Lazar caracterizeaza piata de animatie din Romania ca o "gasca de free-lanceri care lucreaza singuri sau care se aduna cate patru-cinci sub un statut legal". El adauga ca este un avantaj sa fii printre putinii care fac acest lucru, dar, in acelasi timp, numarul mic de firme de animatie arata ca nu exista nici o cerere mare pe piata. "Nu exista inca o breasla a acestei meserii. O explicatie pentru acest lucru este ca, intr-o anumita masura, maturitatea pietei de animatie depinde de maturitatea pietei de publicitate. Daca aceasta nu se dezvolta si nu isi manifesta interesul pentru inovatie, nu putem deocamdata sa crestem. Inca se prefera spoturile clasice pentru ca implica un grad mai mic de risc, iar costurile sunt mai mici", spune el.
Odata cu intrarea in UE, Bogdan Lazar spera ca firmele din Romania sa castige mai multa credibilitate si sa se dezvolte. Integrarea presupune si o ridicare a preturilor pentru serviciile oferite, care vor fi mai apropiate de nivelul pietei europene. "Telul nostru final este filmul, dar deocamdata ne limitam la publicitate pentru ca e mai la indemana. Industria filmului e mult mai elitista si, in afara de acest lucru, exista neincrederea celor de afara fata de Romania", explica el. They Live nu isi doreste insa sa devina o casa de productie, ci o firma de postproductie sau de efecte speciale. Filmul i-ar asigura firmei de animatie si venituri constante. "Siguranta de maine poate fi doar nevoia de 3D pe care mai mult noi am educat-o. Ii convingem ca au nevoie de serviciile noastre. Cand vorbim de film e altceva. Un spot depaseste maximum doua luni daca e foarte complicat, in schimb un film presupune o perioada de un an, ceea ce e mult mai sigur din perspectiva veniturilor", spune Lazar.
Ei nu doresc sa faca film doar pentru venituri, ci si "de dragul artei". "Noi suntem ca niste artisti dintr-o trupa de muzica. In aceasta meserie, arta si informatica merg mana in mana. Animatia e de fapt o pasiune din care poti sa traiesti", spune Lazar. Dar el recunoaste ca pasiunea devine incet-incet o afacere pentru ca trebuie sa ai cu ce sa platesti oamenii care lucreaza alaturi de tine si ai nevoie si de fonduri pentru ca orgoliul de artist sa fie alimentat cu proiecte mai indraznete si de mai mare anvergura.
Brain Box Media este o agentie de animatie la inceput de drum, ea fiind infiintata pe 1 aprilie 2005. Claudiu Bolchis a absolvit regie si film si a lucrat mai multi ani la o casa de productie din Romania, unde a invatat "o parte din ceea ce presupune productia de film si reclama".
Ideea afacerii i-a venit in momentul in care s-a intalnit cu actualii lui parteneri, care lucrasera in domeniul animatiei 2D si 3D. "Am pornit de la zero. Am imprumutat bani si am deschis firma. Am inchiriat un spatiu si fiecare a venit cu calculatoarele de acasa ca la picnic", spune el. Investitiile mai mari au venit dupa, numai un computer preparat pentru grafica fiind in jur de 5.000 de euro.
Bolchis priveste animatia 3D ca pe orice alta forma de animatie. "Animatia e un domeniu foarte vast. Se poate vorbi de stil frame animation, de Disney, de Manga sau de animatii cu personaje din plastilina. Cel mai important este insa sa reusesti sa transmiti ideea pe care o doresti", spune el. In Romania insa, animatia nu este tratata la adevarata ei valoare. Dupa cum spune unul dintre initiatorii proiectului Brain Box Media, un grafician in Londra e cotat cu 300-500 de euro pe zi, dar in Romania grafica pe computer este subevaluata. "Desi totul se creeaza de la pixel, sunt unii clienti care cred ca e mai usor sa faci ceva pe calculator decat sa filmezi. Daca s-ar putea, clientul roman ar vrea un produs cat se poate de ieftin, dar in nici un caz slab calitativ. Mai sunt insa unii care inteleg travaliul si costurile pe care le implica animatia."
Brain Box Media nu poate vorbi inca de profit, intrucat a intrat pe piata abia anul trecut. Cu toate acestea, ei spun ca experienta de pana acum le-a aratat ca se poate. Colaboreaza deja cu doua agentii de publicitate mari si au si clienti directi. Primul lor proiect a fost revista Tango, pentru care au lucrat prin Face Communication Consulting. "Pentru Tango am realizat intreaga productie a spotului TV, nu numai cadrele care presupuneau animatie. De mai multe ori ni s-a intamplat sa ne fie incredintata intreaga productie, de la creatie pana la executie", spun ei. In portofoliul Brain Box Media mai figureaza Rostrar, TVR 2, Carter Film, RoTravel Plus si Multimedia Est.
Compania a intampinat insa si dificultati. "Cea mai mare problema este cea legata de cash flow. De multe ori clientii intarzie sa plateasca si nu ne putem plati salariatii", spune Bolchis. Afacerea s-a dovedit insa viabila, iar pe viitor boutiqeul de post productie spera sa realizeaze un film de animatie 2D. Totodata, cei de la Brain Box Media "au fost curtati si de industria de jocuri", dar totul e deocamdata la nivel de discutie.

Fara clipuri publicitare nu faci profit din animatie

investitia initiala intr-o companie de animatie variaza intre 2.000 si 20.000 de euro
marja de profit a unei companii de animatie depaseste 50%
o companie de animatie poate inregistra o cifra de afaceri anuala de peste 70.000 de euro
peste 70% din clientii companiilor de animatie din Romania sunt agentii de publicitate
piata de animatie din Romania este direct proportionala cu piata de publicitate
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania