Afaceri de la zero

Pacat ca unii sunt insensibili la frumusetea fotbalului

16.06.2004, 00:00 Autor: Crenguta Nicolae

Daca Beckham are de gand sa-si mai faca inca un tatuaj, ar face bine sa-si tatueze pe frunte cuvintele "Nu sunt asa de bun ca Zizou", a scris furios un editorialist de la un ziar englezesc, unul din multii care incep sa se intrebe in ce masura forta de concentrare pe teren a sotului Victoriei a ramas neafectata de scandalurile extraconjugale si de preocuparea de a da bine in numeroasele reclame care ii aduc deja mai multi bani decat primeste de la Real Madrid.
Penaltiul ratat in meciul cu Franta vine, intr-adevar, intr-o perioada cam urata pentru Becks. Cu numai 48 de ore inainte de meci, Beckham si-a angajat un nou coordonator de relatii publice, in persoana veteranului Simon Oliveira, fost director al firmei Ketchum, una din cele mai mari firme de relatii publice si marketing sportiv din lume.
David Beckham a anuntat decizia de a-si completa echipa de relatii publice la o zi dupa ce paparazzi veniti dupa el in Portugalia il fotografiasera stand pe balconul camerei de hotel, doar in indispensabili, ceea ce a infuriat federatia engleza, care a amenintat presa de scandal din Anglia cu "retragerea oportunitatilor media". Ar fi insa de neconceput ca in plin campionat european oficialii fotbalului englez sa-i dea afara de la conferintele de presa pe ziaristii de la tabloide, lucru sesizat de Sun sau Daily Mail, care nici nu s-au mai ferit sa-l taxeze pe capitanul echipei Angliei drept "povara" si sa-l acuze ca, impreuna cu nevasta, "exploateaza fara scrupule media pentru a promova brandul Beckham si pentru a se imbogati dincolo de orice vise de marire".
Simon Oliveira a declarat insa ca angajarea lui fusese decisa inca dinainte de scandalurile din primavara cu Rebecca Loos etc. si ca Beckham pur si simplu avea nevoie de un om la Madrid care sa aiba grija de imaginea lui in presa. Domnul Oliveira, care a mai lucrat cu Beckham la reclamele pentru Adidas si Pepsi, va fi omul de PR din Madrid al fotbalistului, pe langa CM Publicity, firma din Londra a lui Caroline McAteer, veche prietena a familiei Beckham, si pe langa 19 Management, condusa de Simon Fuller, fostul manager al trupei Spice Girls. Atat Oliveira, cat si cele doua firme au contract cu Footwork Productions, compania pe care David Beckham a infiintat-o pentru a administra veniturile obtinute de acesta din publicitate si sponsorizari.
In ultimele luni, importanta acestei Footwork Productions in administrarea veniturilor lui Beckham a crescut brusc, o data ce fotbalistul si-a reziliat, in decembrie, contractul cu grupul de marketing sportiv SFX, cel care il reprezentase inca de la inceputul carierei sale si care aranjase, vara trecuta, transferul lui de 25 de milioane de lire de la Manchester United la Real Madrid, transformandu-l intr-unul din cei mai bine platiti fotbalisti din lume. Tot SFX Sports Group, parte a concernului american de media Clear Channel, administrase pana atunci contractele de publicitate ale jucatorului cu Pepsi, Adidas si Marks&Spencer.
In mod oficial, Beckham s-a dispensat de SFX datorita dorintei de a o lasa mai moale cu reclamele si de a se concentra pe fotbal. "In conditiile Campionatului European si ale unui an incarcat la Madrid, el intentioneaza sa nu-si asume nici un nou angajament comercial pe termen scurt, cu exceptia celor initiate de clubul sau", a sunat comunicatul distribuit presei de oamenii de PR ai fotbalistului.
De fapt, rezilierea contractului, in urma unei negocieri care l-a costat pe fotbalist 2 milioane de lire, a fost menita sa aduca in conturile Footwork Productions banii pe care Beckham ii ceda SFX - comisioane care se ridicau la 10-15% din veniturile jucatorului. Imediat dupa ce a rupt relatia cu SFX, David Beckham a cedat functia de director al Footwork, pe care o ocupase de unul singur pana atunci, sotiei sale Victoria si unui avocat al familiei, iar pentru mai multa siguranta a apelat si la consilierea unui bun prieten al sau, Terry Byrne, fost maseur al echipei Angliei.
Oamenii lui Becks s-au descurcat bine: conform datelor obtinute de presa britanica de la Registrul Comertului, Footwork Productions a obtinut in anul fiscal incheiat la 30 aprilie 2003 venituri de 8,7 milioane de lire sterline (16,1 milioane de dolari), din care remuneratia incasata de David Beckham a reprezentat 5,5 milioane de lire, la care s-a adaugat un dividend de 1,25 milioane (fotbalistul este unicul actionar al firmei). Acestea au fost venituri exclusiv din activitati extrafotbalistice, in afara de salariul lui de baza de la Manchester United - 4,6 milioane de lire. The Observer noteaza ca nu e precizat ce impozit a platit Beckham pe veniturile lui personale, ci doar faptul ca firma a platit 853.000 de lire ca impozit corporatist si impozit pe asigurari sociale, adica numai jumatate din suma platita cu un an inainte, cand cifra de afaceri fusese cu mult mai mica - 3,5 milioane de lire.
Asta inseamna o tunsoare de firma
Probabil ca nimeni n-ar fi facut prea mult caz de aceste cifre daca mai multi parlamentari britanici n-ar fi cerut ministrului de finante Gordon Brown sa mai inchida din portitele fiscale prin care se strecoara o multime de fotbalisti din Premier League care au ajuns sa-si treaca pe firma proprie o multime de cheltuieli si de venituri, ca sa profite de deduceri fiscale sau ca sa scape de impozitele datorate statului in calitate de persoane fizice. E vorba nu de salariile incasate pe prestatia fotbalistica, ci de banii luati din contractele de publicitate si de sponsorizare, sume care pentru multi din cei plecati acum in Portugalia cu reprezentativa Angliei depasesc de departe premiul de 200.000 de lire cuvenit fiecaruia din cei 23 de jucatori daca echipa lor ar castiga acum Euro 2004.
George Foulkes, un fost ministru laburist, acum presedinte al unui club de fotbal din Edinburgh, a denuntat ceea ce considera o lacomie excesiva din partea fotbalistilor englezi. "Ei sunt oricum prea bine platiti. Ar trebui sa contribuie din plin la bugetul de stat, pentru ca acesta sa poata asigura servicii vitale unor oameni care castiga infinit mai putin. Oamenii de pe urma carora jucatorii iau bani - suporteri care platesc ca sa vada meciurile lor si consumatori care cumpara produse promovate de ei - isi platesc cinstit datoriile fata de stat", a reclamat Foulkes. Daca el ar putea fi suspectat ca are pica pe englezi fiindca e presedinte al unui club scotian, sunt insa si alti parlamentari care i-au adresat o interpelare lui Gordon Brown pe tema relatiei fotbalistilor cu fiscul.
Parlamentarii au reclamat ca, pe masura ce sursele de venituri ale fotbalistilor din prima liga s-au inmultit, acestia au constatat ca pot plati taxe mai mici statului daca le aduna pe toate pe cate o companie personala de management. Unii au ajuns sa treaca "pe firma" nu numai masini sau secretare, ci si mersul la frizer, tatuajele, hainele de firma sau body piercing-urile, pe motiv ca, atata vreme cat trebuie sa arate bine pentru a-si onora contractele de publicitate, e vorba de cheltuieli in interes de business si ca atare trebuie sa fie deductibile. Cat priveste incasarile fotbalistilor din reclame la bauturi racoritoare, echipamente sportive sau jocuri video, acestea au fost trecute si ele pe firma pentru ca e mai rentabil sa plateasca pentru ele doar 19%, cat e impozitul corporatist, fata de 40% impozit pe venit, cat platesc pentru salariile lor de la cluburi.
Beckham a fost doar unul din cei luati in vizor, nu numai pentru ca el e cel mai bogat fotbalist al Angliei, ci si pentru ca, avand in vedere ca s-a mutat in Spania, e posibil ca la un moment dat sa nu mai figureze ca rezident britanic din perspectiva fiscala, ceea ce i-ar permite sa-si transfere castigurile in vreun paradis fiscal oarecare. Asa ar putea proceda si Owen Hargreaves, care joaca la Bayern Munchen si nu este supus impozitarii in Anglia, precum si selectionerul suedez Sven-Goran Eriksson. Firme personale de management au insa o multime de jucatori care apar des in spoturi publicitare la tot felul de produse: Michael Owen, Sol Campbell, Steven Gerrard, Ashley Cole, Joe Cole, Gary Neville, Paul Scholes, Frank Lampard sau proaspat accidentatul Nicky Butt.
Problema este insa ca astfel de portite fiscale sunt perfect legale: nici o lege nu le interzice sa-si infiinteze firme de management ca sa-si poata administra mai usor veniturile si cheltuielile. "Astfel de companii sunt infiintate de multe ori la indemnul cluburilor unde sunt legitimati fotbalistii, fiindca oficialii cluburilor stiu ca niste tineri care nimeresc brusc in posesia unor sume mari de bani au nevoie de consiliere de specialitate", sustine un expert de la firma de contabilitate Grant Thornton, care ofera consiliere mai multor jucatori de la Manchester United.
Daca federatia engleza de fotbal are vreo parere? In calitate de institutie care castiga anual peste 100 de milioane de lire din drepturi de televizare si 50 de milioane din sponsorizari, ar fi cam greu ca The Football Association sa-si invinuiasca jucatorii ca ar castiga prea mult. Acum, singurul obiectiv al federatiei e ca echipa sa reziste cat mai mult la Euro 2004. Pentru ca banii curg: infrangerea de duminica a Angliei in meciul cu Franta a fost vazuta in direct, la postul ITV, de 20,7 milioane de englezi - cel mai mare numar de telespectatori inregistrat vreodata la un meci de fotbal difuzat pe ITV si cel mai mare numar pentru un meci al Angliei, de la Euro 1996 incoace. Si, oricum, cu cat echipa lui Beckham va merge mai departe in fazele superioare ale turneului final, cu atat mai putina atentie li se va da acelor politicieni insensibili la frumusetea fotbalului si pe care nu-i intereseaza decat banii.



crenguta.nicolae@zf.ro




O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania