Afaceri de la zero

Piata bananelor: un vagon la doua mii de locuitori

24.01.2005, 00:00 Autor: Claudia Covaci


Aproximativ cinci kilograme de banane pe cap de om. Adica peste o suta de mii de tone. Atat a intrat pe piata romaneasca in 2004. Daca pe vremea lui Ceausescu "se gaseau" greu si trebuia sa fie tinute pe dulap, sa se coaca, acum bananele sunt un lucru banal. Ca sa le vanda, comerciantii aplica reduceri importante. Afacerea e in crestere (cu aproximativ o cincime in 2004 fata de 2003.) Iar cei patru-cinci jucatori importanti de pe piata fac tot posibilul ca ea sa fie cat mai prospera.



O data cu dezvoltarea marilor retele de magazine de tip occidental, pietele in aer liber au pierdut teren din ce in ce mai mult. Bananele sunt unele dintre produsele care au inregistrat vanzari din ce in ce mai mari in ultimii ani. La standurile de banane din hyper sau supermarket-uri se aduna, la orice moment, tot mai multi consumatori. Pe de o parte, datorita pretului mult mai mai mic pe care marii retaileri isi permit sa-l practice spre deosebire de vanzatorii din pietele in aer liber. Pe de alta parte, datorita promotiilor pe care acestia le fac.



Anul trecut, pe piata au intrat 108.210 tone de banane, cresterea fata de 2003 fiind de circa 20%, conform unor surse neoficiale. Piata bananelor este dominata de patru-cinci jucatori importanti, intrarea in business nefiind un lucru chiar la indemana oricui, dupa cum afirma jucatorii existenti.





Distrifrut detine 50% din cota de piata



Compania Distrifrut este unul din principalii importatori care activeaza pe piata romaneasca, iar conform estimarilor interne, detine o cota de 50% din piata. Distrifrut este unic importator in Romania al marcilor Dole si Le Fruit D'or, ne-a declarat directorul adjunct al companiei Distrifrut, Madalina Horsa.



"Metro, Selgros, Carrefour, Billa, Profi, Artima, Mega Image, sunt clientii nostri inca de la intrarea lor pe piata din Romania. Prin intermediul acestei categorii de clienti realizam, in medie, 25% din vanzari", a adaugat Horsa.



Ea a explicat ca motivul principal pentru care in aceste tipuri de retele produsul ajunge mai ieftin este acela ca, intre cumparator si vanzatori nu se mai interpune intermediarul, in cazul de fata angrosistii.



"In general, politica noastra de preturi are ca obiect acordarea de discounturi pentru marile cash and carry si hyper sau supermarketuri, in functie de volumul de vanzari pe care il realizeaza fiecare in parte. Bineinteles ca pretul final depinde si de adaosurile pe care le practica fiecare client al nostru", a mai spus Horsa.





Pretul bananelor, influentat de cel al petrolului



Tarile de provenienta ale bananelor care se comercializeaza pe plan local sunt, de regula, tari din America Centrala, in special din Ecuador.



Reprezentantul Distrifrut a mentionat ca pretul de achizitie al bananelor depinde atat de conditiile de pe pietele de achizitie, cat si de conditiile de pe piata autohtona.



"De exemplu, tarile din care se importa bananele se confrunta uneori cu inrautatirea conditiilor meteo, chiar calamitati naturale precum taifunuri, uragane si, mai nou, tsunami. Aceasta duce la distrugerea unor parti de recolta, implicit a unei lipse de produse pe piata, care face ca pretul pe plan international sa creasca", explica Horsa. Pretul bananelor poate fi influentat si de pretul petrolului. "Distantele mari pe care navele care transporta banane le au de parcurs din tarile de origine, face ca orice crestere cat de mica a pretului petrolului sa se reflecte in pretul transportului, care este inclus in pretul de achizitie al bananelor", a afirmat Horsa.



"Pe plan intern, pretul variaza in functie de pretul de achizitie, conditii meteo (in perioadele cu precipitatii sau racire accentuata a vremii vanzarea scade), calitatea produselor si, bineinteles competitia intre importatori", a precizat Horsa.





In supermaket, cu 25% mai ieftin decat pe tarabe



Totusi, in ultimii ani, piata s-a stabilizat foarte tare, inregistrand un ritm de crestere constant si o sezonalitate din ce in ce mai mica, crede Suat Alpozu, director general in cadrul Global Group.



"Piata a inceput sa se schimbe. Fata de acum cativa ani, cand, pe perioada verii, vanzarile scadeau cu 30-40%, acum nu se mai observa acest fenomen", a spus Alpozu.



Global Group a intrat pe aceasta piata in urma cu zece ani, iar distributia produselor sale se realizeaza in proportie de 30% prin intermediul marilor retele comerciale si 70% prin intermediul retelelor en gros.



"In cativa ani, distributia o sa fie egala, iar in aproximativ cinci ani estimez ca vom distribui 70% din produse prin intermediul marilor magazine", a spus el.



"Acest lucru se datoraza prezentei tot mai agresive a marilor retaileri occidentali, intre care concurenta este foarte mare", a mai spus Alpozu.



In acest moment, in timp ce in piete bananele ajung sa fie vandute cu preturi intre 30.000 si 35.000 lei, iar unele magazine si cu 40-42.000 de lei, in retelele magazinelor pretul lor este de aproximativ 27.000 lei.





Premii pentru cei care au banane in cos



unar, peste 200 de tone de banane sunt vandute in reteaua Carrefour, conform directorului de marketing Andreea Mihai.



"Consumul a crescut in ultima vreme, la fel si pretul in comparatie cu aceeasi perioada a anului trecut, datorita preturilor de pe piata internationala", a spus Mihai.



Compania lucreaza cu trei importatori: Distrifruct, Aglicantis si Grig Consult, iar tarile de provenienta ale produselor sunt Ecuador sau, rareori, Costa Rica.



Directorul de marketing al retelei de hypermarketuri Carrefour, Andreea Mihai, a spus ca pretul din magazine este mult mai mic fata de cel din piete din cauza adaosului mic.



In acest moment, in reteaua Carrefour, bananele sunt la 27.500 lei kilogramul. Compania tocmai a incheiat o promotie la banane, prin intermediul careia s-au organizat trageri la sorti cu premii constand in cupoane valorice. Din ora in ora, persoanele care ajungeau la casele de marcat si aveau in cos banane, primeau drept premiu cupoane in valoare de 650.000 lei.





Importuri duble in timpul razboiului din Iugoslavia



Madalina Horsa de la Distrifrut afirma ca, pe langa dezvoltarea retelelor de hyper si supermarketuri pe piata locala, un cuvant important de spus la cresterea piatei au avut-o cresterea puterii de cumparare si a calitatilor alimentare ale bananelor, la care consumatorii au raspuns tot mai mult.



"Gradul de informare si constientizare a populatiei privitor la necesitatea unei alimentatii sanatoase, care sa includa cat mai multe banane si alte fructe este in crestere de la an la an", a spus ea.



Printre proprietatile pe care bananele le au se numara faptul ca sunt bogate in potasiu, vitamina B6 si C, fibre si nu contin colesterol. Cei care se ocupa cu comercializarea lor pe piata locala sustin ca bananele reprezinta un ajutor impotriva insomniei, depresiei si sunt o veritabila sursa de energie, fapt pentru care sunt recomandate dupa efort fizic.



La randul sau, Alpozu de la Global Group afirma ca este un produs hranitor, putand inlocui cu succes o masa.



"In timpul razboiului din Iugoslavia, datorita acestui lucru, cantitatea de banane importata s-a dublat", a spus el.





1,7 milioane de euro investiti in depozite de coacere



Specificul acestei piete spre deosebire de altele din industria alimentara consta in faptul ca bananele sunt alimente perisabile, fata care, data fiind distanta de la care se importa trebuie o atentie speciala.



Produsele se importa verzi, astfel ca mare parte din investitiile realizate de catre cei care activeaza pe aceasta piata merg catre depozite de coacere.



Global Grup a investit anul trecut, de pilda, 1,7 milioane de euro in depozite de coacere. Pana anul trecut, compania lucra cu depozite inchiriate.



"Fiecare crestere sau scadere de temperatura afecteaza produsul. Temperatura optima de coacere este de 13,2 grade in pulpa", a spus Alpozu.



Horsa a adaugat: "O data inceput, procesul de coacere este ireversibil, produsul necesitand vanzarea in cateva zile (trei pana la sase zile). De asemenea, in Romania nu exista o cerere de nivel constant, ceea ce face dificila estimarea cantitatilor necesare a fi livrate in piata la un anumit moment. In schimb, este un produs care se adreseaza tuturor categoriilor de cumparatori, indiferent de varsta, venituri, sau alte criterii".



"Cuptorul" unde se coc bananele este o incapere prevazuta cu climatizare strict controlata, unde temperatura este constanta.



O alta companie care a realizat investitii recente in aceasta directie este Bancorp, care a inchiriat un depozit la Piata de Gros din Bucuresti. Bancorp importa marca Bonita, pe care o aduce din Ecuador.



Bananele parcurg un drum de aproximativ 25-30 zile pana ajung in Romania, unde sunt descarcate, in functie de cererea companiilor repective. Pentru a fi numai bune de mancat, bananele stau la copt circa 12 ore.



In cazul Bancorp, bananele se coc in cinci celule, cu o capacitate maxima de 25 de tone. Compania are o capacitate de depozitare si rulaj de 35.000 de cutii pe luna, adica 2-3.000 de tone.





Afacerea merge bine daca se importa si alte fructe



Majoritatea celor care activeaza pe aceasta piata importa si alte fructe decat banane.



Distrifruct, de exemplu, companie la care bananele reprezinta intre 75-80% din totalul vanzarilor companiei, mai importa si distribuie portocale, mandarine, clementine, kiwi, lamai, grefuri, nuca de cocos, alte fructe exotice, capsuni, in functie de sezon, dupa cum a spus directorul adjunct Madalina Horsa.



"Compania noastra are o larga retea de distributie nationala, care acopera mai mult de 50 de orase, astfel: sase puncte de lucru in principalele orase din tara, dotate cu instalatii moderne de coacere si pastrare a bananelor si citricelor. De la aceste depozite aprovizionam orasele din zona respectiva, astfel marfa ajungand rapid si in stare foarte proaspata la clienti. De asemenea, avem trei puncte de lucru in Bucuresti, in principalele piete en gros din oras", a spus ea.



Compania a intrgistrat o crestere a vanzarilor cu 20% in 2004 fata de 2003, a mai spus reprezentantul Distrifrut, adaugand ca aceasta crestere se datoreaza cresterii pietei si a politicii "de orientare catre client".





Piata va creste



Suat Alpozu de la Global Group a afirmat ca vanzarile de banane reprezinta 40% din totalul vanzarilor companiei sale, care mai importa portocale, piersici, struguri.



El crede ca "atata vreme cat in Romania nu se vor produce banane, piata va continua sa creasca". Totodata, spune Alpozu, "cei care importa fructe in Romania nu sunt interesati sa si exporte produse romanesti, din lipsa de furnizori constanti".



"Romania nu foloseste avantejele pe care le are. Fermierii lucreaza in stil vechi, piata de seminte nu e dezvoltata. Industrial se face export, dar pentru consum nu se produce", a conchis Alpozu.



In primele unsprezece luni ale anului trecut, importurile de fructe de pe piata romaneasca s-au ridicat la 77,4 milioane de euro, in crestere cu 116,8% mai mult fata de aceeasi perioada a lui 2003, conform Institutului National de Statistica.
claudia.covaci@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania