Afaceri de la zero

Si-au facut un business din vanzarea de produse naturiste pentru cei care se trateaza dupa sfaturile bunicii

16.10.2006, 17:31 Autor: Anca Rif, ZF Transilvania
Mens sana in corpore sano. Acesta este dictonul dupa care isi conduc afacerile proprietarii magazinelor online de produse naturiste, ale caror venituri anuale ajung la circa 120.000 de euro.
Victor Tovirnac a demarat afacerea cu produse naturiste in anul 2000, iar de trei ani compania se ocupa exclusiv de comertul electronic cu acest gen de produse. "Ideea mi-a venit in urma cu 15 ani, cand tocmai absolvisem Facultatea de Biologie. In acel moment domeniul era nou, iar oamenii erau foarte deschisi la nou, insa inceputul a fost destul de greu. Initial am inceput cu un mic magazin de profil. In comertul electronic am debutat acum 2-3 ani si am ales acest segment pentru ca atunci concurenta nu era foarte mare", isi aminteste Tovirnac, actionar al companiei Herbanet.
In opinia acestuia, pentru a demara acest gen de business este nevoie de aproximativ 5.000 de euro. "Noi nu am investit chiar atat deoarece am avut noroc de prieteni care se pricepeau la calculatoare si fiecare a ajutat cu ce a putut. In prezent, concurenta a crescut, iar pentru a face un lucru de calitate care sa reziste pe piata e nevoie de ceva mai multi bani", crede Tovirnac.
El estimeaza ca Herbanet va inregistra vanzari de aproximativ 120.000 de euro in acest an, cu 30% mai mult decat anul trecut, cand a obtinut aproximativ 90.000 de euro. "Piata de gen este in continua crestere, urmand trendul ascendent, care se observa in Occident. De asemenea, integrarea europeana va impulsiona piata, iar modul de comercializare si recomandare a acestor produse va fi mai bine reglementat", declara managerul Herbanet. Chiar daca se asteapta ca piata produselor naturiste sa creasca, Tovirnac atrage atentia asupra lipsei de calificare in randul celor care comercializeaza produse naturiste, dar si a faptului ca unii producatori autohtoni nu respecta intotdeauna standardele de calitate.
Compania comercializeaza un portofoliu de aproximativ 2.500 de produse, iar proiectele pentru perioada urmatoare vizeaza dezvoltarea gamei de produse, prin introducerea de suplimente alimentare fabricate in SUA si Canada.
"Intentionam ca anul acesta sa intram si pe domeniul productiei alimentare cu produse ecologice. Am inceput procesul de avizari pentru a deschide o ferma ecologica si estimam ca anul viitor vom scoate prima productie", spune Victor Tovirnac. Potrivit acestuia, investitia totala se situeaza la aproximativ 100.000 de euro.
"Am decis sa abordam si acest domeniu deoarece exista in acest moment un curent international cu privire la consumul de produse curate si naturale. In plus, produsele de acest gen sunt de trei ori mai scumpe decat produsele traditionale", precizeaza actionarul Herbanet. Compania are capital integral romanesc si lucreaza cu 8 angajati. Potrivit actionarului majoritar, principalii competitori din domeniu sunt magazinele unde clientul poate sta de vorba cu vanzatorul, pentru a cere sugestii si poate vedea produsul.
Un alt jucator care a profitat de dezvoltarea comertului cu produse naturiste este compania Triumf, care administreaza site-ul Farmavit. "Am strabatut un drum lung pana sa ajungem sa avem un magazin online de produse naturiste, iar ideea a venit din familie. La inceput am incercat pe pielea noastra produsele naturiste, iar in 2004 am lansat magazinul on-line", isi aminteste Cezar Cazan, director al companiei Triumf.
In opinia acestuia, piata va evolua pozitiv in urmatorii ani, deoarece populatia incepe sa simta efectele mutatiilor genetice la produsele agricole si trebuie sa contracareze cu suplimente alimentare.
"Important este sa detii parghii de lansare puternice si cum internetul este la indemana oricui, daca mai ai si propria ta retea de portaluri sau websiteuri, la care se adauga produse de calitate mai ramane, sa ai o aplicatie de tip e-shop si o retea de distributie bine pusa la punct, iar lucrurile incep sa se miste", explica Cazan. Potrivit acestuia, integrarea europeana va stimula si mai mult piata, iar primele semnale au inceput deja sa apara. "Am avut surprize din cele mai placute in care retele din Olanda sau Suedia ne-au solicitat oferte de produse la export, ceea ce poate aduce un plus in cresterea afacerilor in domeniu", precizeaza Cazan.
Conducerea companiei estimeaza pentru acest an vanzari de aproximativ 24.000 de euro, valoare reprezentand o dublare fata de anul trecut.
"Cresterea estimata pentru anul acesta se datoreaza in primul rand dezvoltarii portofoliului de produse, dar si cresterii numarului de clienti", declara directorul Triumf, companie care administreaza Farmavit.
Proiectele companiei pentru 2006 sunt orientate catre dezvoltarea portofoliului de produse, compania comercializand momentan peste 200 de produse. "Acum avem produse doar de la firma americana Calivita International, insa de ceva timp am semnat un contract de distributie cu unul dintre cei mai importanti jucatori de pe piata de produse naturiste din Romania. Estimam ca noua colaborare va genera, in scurt timp, dublarea portofoliului de produse", a mai spus Cezar Cazan. Potrivit acestuia, compania distribuie produse doar la nivel national. "Suntem insa in discutii cu cateva companii din Europa si din Africa, pentru distribuirea unor produse naturiste integral romanesti".
Potentialul pietei in domeniu a motivat si alte firme sa incerce sa se impuna. Un exemplu este compania Natura Power, care s-a lansat pe piata la inceputul acestui an.
"Piata pe acest domeniu este intr-un trend ascendent, iar integrarea in structurile europene va creste si mai mult interesul pentru produsele naturiste. Estimam ca daca vom investi in acest domeniu avem toate sansele sa ne extindem si sa crestem financiar", crede Dragos Groposila, administrator si asociat Natura Power. Potrivit acestuia, suma necesara deschiderii unui magazin cu produse naturiste este de aproximativ 5.000 de euro. "Piata in domeniu nu este deocamdata saturata, iar in cazul nostru a contat foarte mult faptul ca am lucrat in domeniu si am ajuns sa cunoastem produsele, furnizorii si tot ce era nevoie pentru a porni aceasta afacere", este de parere administratorul companiei.
In prezent, compania comercializeaza aproximativ 1.000 de produse, iar in perioada urmatoare reprezentantii Natura Power intentioneaza sa se orienteze si inspre produse naturiste din gama cosmetice, produse apicole si fructe uscate. "Vrem ca in perioada urmatoare sa deschidem un punct de vanzari in Bucuresti, asta in conditiile in care evolutia afacerii va fi in conformitate cu asteptarile noastre", precizeaza Dragos Groposila.

Afacerea pe scurtInvestitia initiala intr-un magazin online de produse naturiste este de aproximativ 5.000 de euro
Cifra de afaceri anuala inregistrata de un magazin online de produse naturiste variaza intre 24.000 si 120.000 de euro
Afacerile cu produse naturiste cresc cu 30% pe an
Magazinul online poate fi o prima etapa in dezvoltarea unui business de produse naturiste, urmatoarea etapa fiind magazinul in forma fizica
Numarul de angajati este relativ mic, variind intre 2 si 8 angajati
Portofoliul magazinelor contin intre 200 si 2.500 de produse naturiste

Ce puteti gasi intr-un magazin online de produse naturiste
Capsule cu aloe vera si propolis pentru stari caracterizate prin scaderea imunitatii organismului - 9 lei (2,5 euro)
Un compus bazat pe calciu, magneziu, zinc, seleniu care este antidepresiv, biocatalizator, antiaging - 15 lei (4,2)
Apa de gura cu clorhexidina si argila speciala - 11 lei (3,1 euro)
Capsule pentru combaterea starii de mahmureala dupa ingestia de alcool - 2 lei (0,6 euro)
Sirop de menta produs prin macerare la rece - 7 lei (2 euro)
Bitterul romanesc pentru stari de insomnie, folosit ca adjuvant pentru ameteli, anemie, alcoolism sau apetit redus, 11 lei (3,1 euro)
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania