• Leu / EUR4.9423
  • Leu / GBP5.8196
  • Leu / USD4.6194
Afaceri de la zero

Testarea psihologica a angajatilor poate aduce mari beneficii unei companii

19.11.2004, 00:00 Autor: Cecilia Stroe


"Jaful secolului", in care un angajat al unei firme care transporta valori a fugit cu o suma fabuloasa, a fost comentat de toata lumea, in toate felurile. "Oare cei care l-au angajat, sefii lui, nu si-au putut da seama ca omul respectiv era in stare de asa ceva?", a fost una dintre intrebarile mai degraba retorice pe care si le-au pus cei care au comentat intamplarea. Ar fi trebuit sa-si dea seama, spun specialistii, care au acum inca un argument atunci cand recomanda testarile psihologice ale angajatilor, de orice nivel, ai unei companii.



Medic primar psihiatru si profesor universitar doctor, Florin Tudose a infiintat compania Intermedia Art in 1999 impreuna cu un asociat, Dan Bratu, specialist in management.



Investitia initiala a fost de 100 mil lei, iar ideea de baza a fost aceea ca, in recrutarea resurselor umane, interviul si verificarea recomandarilor nu constituie decat prima etapa a unui proces de selectie profesionist. A doua etapa, obligatorie, este cea a testarilor practice, teoretice si psihologice.



Inainte de anul 2000, serviciile agentiilor romanesti de head-hunting nu acopereau necesitatile pietei de resurse umane, isi aminteste Marius Lumpan, psiholog al companiei. Nu exista, pe atunci, posibilitatea unei pregatiri de specialitate pentru domeniul resurselor umane, considera el.



"Acum exista programe de master pe anumite zone ale acestui domeniu, dar in 2000, in cadrul companiilor intalneam ca directori de resurse umane absolventi de ASE sau de Politehnica, care pur si simplu nu intelegeau despre ce este vorba sau nu ii interesa", mai adauga psihologul.



Primul client al Intermedia a fost un prieten al medicului. Stabilit in Statele Unite, manager al unei companii din domeniul IT, acesta dorea sa porneasca o activitate similara la Bucuresti, pentru care sa-si recruteze oameni asa cum era obisnuit s-o faca peste ocean. "In prima faza am testat 25 de persoane care urmau sa constituie conducerea companiei, deci de nivel top-management si middle-management", isi aminteste Lumpan. De-atunci, Intermedia a avut clienti din domeniul comunicatiilor si IT, companii precum Breezcom si AccesNet, din domeniul asigurarilor, industria mobilei, publicitatii, dar si din sport si mass-media.





Importanta "specificului romanesc"



In Romania nu exista inca reflexul acestui tip de testare. Dupa ?jaful secolului?, cel in care angajatii unei firme de paza au incercat sa fuga cu o suma fabuloasa, Tudose se astepta ca firmele din domeniul securitatii, dar si bancile, sa "navaleasca" asupra firmelor specializate in recrutare de personal incercand sa nu mai repete aceleasi greseli. Nu poti angaja lupul paznic la oi, iar intr-o testare psihologica este foarte usor sa-ti dai seama ca o anumita persoana nu are ce cauta intr-un anumit post, este un principiu sanatos enuntat de profesorul Tudose. "Nu s-a intamplat nimic. Am spus ca poate oamenii nu stiu unde sa se adreseze si am trimis noi oferte, chiar si cu facilitati de plata. N-am avut decat o reactie, de la o banca, care se interesa cam ce teste folosim noi", declara Florin Tudose.



Nici multinationalele care patrund pe piata romaneasca nu au incredere in firmele autohtone si prefera, de cele mai multe ori, sa apeleze la filiale ale companiilor cu care lucreaza in tara de origine, cu prestigiu pe piata internationala.



Practica testelor importate este una foarte frecventa in acest domeniu, spune Lumpan. "Apare insa o problema: specificul romanesc", adauga el. " Ce sa faca un manager al unei companii de la Vaslui cu o persoana care s-ar adapta foarte bine in Ohio?", spune si Florin Tudose.





Specialisti in loc de oameni buni la toate



Intr-o lume a performantei si a specializarii nu poti face produse competitive cu oameni buni la toate, este concluzia la care a ajuns medicul Florin Tudose, directorul general al Intermedia Art, companie care ofera servicii de testare psihologica (teste aptitudinale, de personalitate sau de fidelitate, testarea capacitati de adaptare si de integrare in domenii de activitate cu grad inalt de stres sau frustrare) pentru domeniul recrutarii resurselor umane.



Mai crede ca nu se va mai putea lucra mult timp cu proaspat angajati platiti cu salariul minim, dar nici cu angajati "infideli". Un motiv al fluctuatiei de personal este in opinia medicului si faptul ca unii angajati isi imagineaza ca dupa trei ani petrecuti intr-o multinationala pot face aceeasi activitate pe cont propriu. "Se intampla in IT, in publicitate, dar si in contabilitate si in avocatura ca angajatii sa plece dupa un timp cu o parte din portofoliile de clienti." Tocmai de aceea, impreuna cu cei cinci psihologi care lucreaza in prezent la Intermedia a dezvoltat asa-numitele teste de fidelitate.





Cand iti selectezi angajatii, e bine sa nu incepi cu prietenii"



Despre produsul sau, fisa de evaluare psihologica, Tudose spune ca este unul foarte elaborat: fiecare fisa in parte este ca o fotografie, dar nu "un instantaneu", iar Intermedia Art nu evalueaza candidatii doar in baza unei fise a postului trimisa de beneficiar. "Ar fi ceva mecanic, poate face acest lucru si o masina", explica medicul psihiatru. "Fisa noastra este un produs de analiza, iar analiza incepe din momentul in care beneficiarul ne spune ce tip de personalitate, ce stil de lucru trebuie sa aiba candidatul si care este ideologia companiei in care trebuie sa se incadreze."



Recent, medicul a luat o decizie pe care-o numeste "strategica": va separa activitatea de recrutare de personal de celelalte si le va oferi clientilor sai posibilitatea de a-si externaliza in totalitate serviciile de personal. "Piata este pregatita si cred ca in primul rand noi aducem un argument economic foarte puternic. Daca o firma separata se ocupa de personal, o va face si intr-un mod mai calificat si mult mai ieftin", explica Tudose.



In acelasi pachet de servicii, el a inclus si analiza structurala a relatiilor dintr-o intreprindere si formarea de echipe, aspecte pe care considera ca o companie nu trebuie sa le lase la voia intamplarii. "Daca atunci cand iti alegi asociatii sau partenerii, cand pornesti o afacere, e bine s-o faci cu persoane cunoscute, cand iti selectezi angajatii este bine sa nu incepi cu prietenii pentru ca iti pot prabusi o investitie", mai crede el.





"Mercurialul" testarilor



Preturile difera in functie de activitatea pentru care se face testarea. La Intermedia, 25 de euro costa sa afli daca soferul, bodyguardul sau tamplarul pe care trebuie sa-l angajezi este omul potrivit, 50 de euro pentru testarea unei asistente medicale sau a unui operator date, in timp ce pentru functii precum economist, inginer, psiholog, reporter sau agronom pretul este de 100 euro de persoana. In cazul testarilor pentru functii de conducere, pretul creste la 200 euro de persoana. Protocoalele de testare pot fi redactate si in limbi straine, la cerere, caz in care se percepe o taxa de 20%. Pentru grupuri de training in domeniul comunicarii, managementului sau psihologiei profesionale, preturile se stabilesc in functie de durata cursului si nivelul de pregatire al candidatilor, iar pentru recrutare de personal, tarifele reprezinta echivalentul unui salariu net al angajatului si cheltuielile de publicitate, atunci cand este cazul.





Primul test de inteligenta, creat in 1905



Doi psihologi francezi - Alfred Binet si Theodore Simon sunt cei care au creat, in 1905, primul test de inteligenta, cu scopul de a le garanta accesul la instructie publica tuturor copiilor care trecusera anterior un examen formal. Dupa prima varianta americana a acestuia, realizata in 1916 de psihologul Lewis Terman, instrumente de testare au mai fost concepute de-a lungul timpului din necesitatea de a selectiona soldati in timpul primului Razboi Mondial si apoi de a-i depista pe cei predispusi la caderi psihice in situatii de mare tensiune.



La ora actuala, interesul pentru masurarea inteligentei in sine a scazut, dar s-a amplificat cel pentru intelegerea strategiilor si modalitatilor cognitive utilizate pentru a rezolva problemele propuse de teste. Evaluarea unui candidat intr-un proces de selectie presupune de multe ori administrarea unor teste care sa-i masoare acestuia asa-numitele functii cognitive, adica abilitatile de a rationa verbal, numeric, abstract si spatial.





In Transilvania nu au loc fluctuatii mari de personal



Prima firma de consultanta in domeniul resurselor umane a aparut, la Timisoara, in 1994, in timp ce la Cluj, patru ani mai tarziu. In prezent, pe piata transilvaneana acest gen de servicii s-a dezvoltat spectaculos, iar agentiile ofera acum o gama completa de servicii, de la selectie si recrutare la training de personal.





Cifra de afaceri de 3 milioane de euro



Aims Human Capital Romania, companie cu capital romano-american, are birouri la Bucuresti, Timisoara si Brasov si o cifra de afaceri care anul trecut a ajuns la 3 milioane euro. Tot anul trecut, biroul de la Timisoara a realizat o cifra de afaceri de 440.000 euro, cu o structura de clienti in proportie de 70% companii multinationale, 30% romanesti. Despre clientii autohtoni, Razvan Ogargin, managing partner la Aims Human Capital Timisoara spune ca deocamdata nu apeleaza prea des la programe focalizate pe dezvoltarea oamenilor. De altfel, conform lui Ogargin, pe piata muncii din Transilvania nu au loc fluctuatii mari de personal. "Oamenii isi parasesc mai greu locul de munca, sunt mai putin atrasi de aventura si sunt acuzati, uneori pe drept cuvant, ca sunt prea lenti". In opinia managerului timisorean, cultura organizationala, care a patruns in Romania odata cu marile companii multinationale, a produs "mutatii" in perceptia oamenilor asupra locului de munca. "Ei lucreaza altfel decat ar fi facut-o la firmele de stat si incep sa aprecieze avantajele culturii organizationale intr-o economie de piata."





Testare a la Cluj



Clientii companiei clujene Psitest sunt cu preponderenta companii mici si mijlocii. Cei care nu dispun de bugete de resurse umane sunt sfatuiti sa-si selecteze singuri 3-4 candidati, carora firma le realizeaza rapoarte de evaluare, explica Marinela Degeratu, managerul Psitest. Pentru investitorii straini, firma a realizat si cercetari privind achizitionarea unor firme aflate in lichidare judiciara. Sumele vehiculate in acest domeniu pornesc de la 200 euro, dar pot ajunge si la 3.000 de euro, in functie de complexitatea selectiei si atributiile postului.



O alta firma din Cluj, Sales Consulting, are la dispozitie pentru selectia de personal peste 8.000 de cv-uri din toata tara. Conform Dianei Danci, general-manager al companiei, in prezent, 50% din cifra de afaceri este realizata din recrutare si selectie de personal, 40% din training si 10% din activitatile de evaluare si diagnoza organizationala. Compania lucreaza foarte mult si la Timisoara si Arad, iar anul acesta va deschide o filiala in Banat sau la Bucuresti.





Oameni in miscare



De curand, pe piata romaneasca au aparut si serviciile de recrutare online pentru nivelul de middle management. Unul dintre cele mai recente instrument de acest gen este portalul lansat luna trecuta de fondul american de investitii Netbridge in parteneriat cu HR Club, asociatie profesionala a specialistilor in resurse umane. O sectiune interesanta o reprezinta, pe langa ofertele pentru specialisti de middle si top management, articolele de specialitate si enciclopedia Who's Who, sectiunea de "oameni in miscare", cu specialisti care si-au schimbat recent locul de munca.


Omul potrivit trebuie cautat atent si cu rabdare



Daca pentru a avea omul potrivit la locul potrivit este necesar sa testezi 50 de persoane, merita efortul, considera Lavinia Tanculescu, consultant de resurse umane la Deloitte&Touche. Ea spune ca piata romaneasca a fortei de munca este plina de oameni valorosi, dar ca sa-i gasesti trebuie sa-i cauti atent si cu rabdare. "Foarte putini angajatori realizeaza ca atat interviul, cat si recomandarile au un coeficient scazut de validitate din cauza faptului ca introduc o marja ridicata de subiectivitate", explica ea. De aceea, Lavinia Tanculescu recomanda tuturor angajatorilor sa-si testeze potentialii angajati si din punct de vedere psihologic.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania și Vodafone