Afaceri de la zero

Un business care amenajeaza conturile bancare ale investitorilor

13.04.2007, 16:35 Autor: Adriana Rosoga
Plante cu forme deosebite, suprafete de pietris sau nisip, pietre care marcheaza spatii de trecere, culori si dale surprinzatoare reprezinta rezultatul amenajarii unei gradini de catre un specialist peisagist. Rasplata? Un profit de 23.000 de euro in 2005, care s-a dublat de la an la an, si o cifra de afaceri de 340.000 de euro.
"Plantele si amenajarea gradinilor au fost intotdeauna pasiunea mea si a sotului meu. Afacerea a fost inceputa in 2000 de sotul meu, Ovidiu Petrache, care este directorul general al Centrului Green Shop si pe care l-am cunoscut datorita acestui hobby comun", isi aminteste Ioana Petrache. Firma se ocupa de proiectarea, amenajarea si intretinerea spatiilor verzi si ofera spre comercializare, in magazinele proprii, plante de exterior si interior.
Businessul s-a nascut si din dorinta celor doi soti de a schimba aspectul orasului prin peisagistica. Au inceput cu amenajarea gradinilor private si cu deschiderea unui magazin de plante pentru gradina si interior, iar in prezent au patru astfel de magazine. Colaborarea cu firmele de constructii si birourile de arhitectura a facut sa se dezvolte activitatea de amenajari de spatii verzi (inclusiv spatii publice: parcuri, scoli, institutii, precum si mall-uri, fabrici, cladiri de birouri) si de trei ani, in urma cresterii cererilor, Green Shop a inceput productia masiva de rulouri de gazon. Calitatea rulourilor respecta standardele Asociatiei Internationale a Producatorilor de Rulouri de Gazon, si pretul acestora porneste de la 3 euro/mp.
Considerand ca activitatile de peisagistica si floristica se completeaza si oferind si servicii de amenajare interioara a cladirilor, firma a inceput sa realizeze prin florariile Green Shop nu numai simpla vanzare de produse tipice de florarie, ci si ceea ce inseamna compozitii cu flori taiate sau uscate si cu plante la ghiveci, elaborate, care au foarte mare cautare pe piata.
Plantele care se folosesc in amenajarile peisagere trebuie sa reziste climei temperat-continentale din Romania si, deci, importurile se fac din tari cu clima asemanatoare si intr-un numar mai redus din Italia si Olanda. "Suntem importatori directi pentru unele plante. In general materialul nostru, circa 2.000 de specii de plante de exterior, provine din pepiniere in care se cultiva, prin selectie si incrucisare, plante deosebit de frumoase si rezistente", precizeaza Petrache.
Odata cu dezvoltarea pietei imobiliare, firma a constatat o crestere a cererilor de amenajare din partea constructorilor. "Unii sunt antreprenori generali si au zona verde cuprinsa in buget si schitata in planul arhitectural. Proiectarea sa detaliata si executia, eventual impreuna cu instalatia automata de irigatii, ne revin", mentioneaza Petrache. Ea adauga ca in alte cazuri sunt recomandati de constructori (uneori fosti clienti) beneficiarului, iar pentru firmele de constructii au pregatit in permanenta oferte speciale.
Cu toate ca gradinile vilelor pe care le-au amenajat au fost pana acum mai numeroase decat cele ale institutiilor, suprafata totala a fost cel putin egala, in cazul celor doua categorii. "De exemplu, un parc poate avea cateva hectare, cat zece-douazeci de gradini private, dar o structura mai simpla si mai putine specii, alese dupa alte criterii", spune Petrache. Toate spatiile verzi au nevoie, dupa ce sunt realizate, pentru a avea o dezvoltare frumoasa, si de intretinere profesionala, iar firma ofera si acest tip de serviciu care include si garantia pentru plante si gazon.
Din momentul in care li se incredinteaza un spatiu pe care sa-l amenajeze din punct de vedere peisagistic si pana la finalizarea lucrarilor se parcurg mai multe etape. "In primul rand facem proiectarea, discutam apoi cu beneficiarii etapele de lucru si bugetul, pentru a nu exista surprize la final, si urmarim sa realizam executia integrala intr-un timp cat mai scurt", precizeaza Ioana Petrache.
In amenajarea unui spatiu trebuie sa se aiba in vedere ca spatiul verde este o continuare a unui imobil, pe care il completeaza estetic si functional si acesta trebuie sa urmareasca stilul constructiei. De asemenea, trebuie sa se tina cont de stilul de viata al proprietarului (sau modul de utilizare al spatiului verde, daca este o institutie), de exemplu numarul persoanelor care locuiesc, varsta copiilor, animalele de casa. Toate acestea sunt importante in alcatuirea listei de specii, a planului si in stabilirea spatiilor din jurul imobilului: alei, foisor, gratar, loc de joaca, peluza de gazon, masive de arbori sau arbusti, zone cu flori, zone cu plante singulare si altele.
Punerea in plan trebuie sa tina cont de unitatea stilistica a gradinii, la perspectiva sa din interiorul imobilului si din zonele de sedere din exterior si nu in ultimul rand la dezvoltatea de-a lungul timpului a plantelor care isi schimba aspectul. Trebuie sa se tina cont de frumusetea gradinii in orice sezon, inclusiv iarna, cand trebuie sa avem suficiente plante verzi, la frumusetea florilor, care trebuie sa alterneze tot timpul anului si la dimensiunile la care vor ajunge plantele. Spatiul amenajat este bine sa fie creat astfel incat sa nu necesite foarte multa intretinere.
Realizand ca romanii isi doresc casa la curte, insa doar unii din ei pun accent si pe amenajarea unei gradini, Green Shop a dus o campanie de educare a romanilor in privinta amenajarii peisagistice. Ioana Petrache a precizat ca rezultatele incep deja sa se observe si romanii solicita tot mai mult peisagisti profesionisti in amenajare, plante de calitate si rulouri de gazon. De asemenea ei constientizeaza ca pentru acesta e nevoie de alocarea unui buget, la care specialistii se pot plia.
Afacerea este profitabila, conform datelor afisate pe site-ul Ministerului de Finante, inca din primul an de functionare firma inregistrand un profit de 5.500 de euro. Dupa 2001, cifra de afaceri a crescut de patru ori, iar profitul a scazut la 4.600 de euro. Din 2003 insa, profitul a continuat sa se dubleze, iar cifra de afaceri a ajuns in 2005 la 340.000 de euro.
Cu toate ca sediul central al firmei se afla in Bucuresti si au deschis o filiala si in Cluj, lucrarile firmei se deruleaza peste tot in tara. Activitatea a inceput cu opt persoane, iar in prezent numarul angajatilor a ajuns la 65, firma punand accent pe cresterea constanta a nivelului de pregatire teoretica si practica a tuturor angajatilor. Exista o echipa de proiectare, care este formata atat din angajati, dar si din colaboratori, o echipa mixta de executie de aproximativ 20 de persoane, una care realizeaza instalatiile de intretinere a spatiilor verzi plus una ce are in sarcina rulourile de gazon.
Ioana Petrache spune ca nu ar recomanda inceperea unui astfel de business, asta daca persoana respectiva nu este dispusa sa se sacrifice personal. "Fara o cunoastere extrem de buna a meseriei, din toate punctele de vedere, aceasta afacere poate sa insemne pierdere, pentru ca plantele sunt vii si fragile", spune ea.
Arima Cons a fost infiintata in 2005 ca o afacere de familie, din dorinta de a transforma un hobby intr-o sursa de venituri. "Am dorit sa avem un business de familie care sa ne ofere posibilitatea de a face ceea ce ni se potriveste", spune Mircea Armean, directorul firmei Arima Cons din Cluj-Napoca.
Pentru a-si indeplini visul a fost nevoit sa se reorienteze profesional si sa treaca de la meseria de profesor de sport la student la horticultura si "om de afaceri".
Ideea a fost pusa rapid in practica, sarindu-se peste etapele clasice de studiere a pietei si a concurentei. Pentru inceput, a incercat sa porneasca cu o mica productie de material saditor: mini gardens pentru bucatarie si curte cu plante aromatice si medicinale, jardiniere cu flori de primavara si de vara si rasaduri. Nereusind sa se descurce cu productia de plante, a renuntat, oferind in prezent doar servicii de amenajari peisagistice si de intretinere.
Investitia initiala a fost in special in uneltele de lucru si in tiparirea unor fluturasi care au fost distribuiti in cutiile postale.
Directorul Arima Cons este de parere ca "Un astfel de business este foarte important sa fie facut de specialisti, pentru a putea fi pus in adevarata valoare estetica si functionala".
El considera ca, de multe ori, oamenii incearca sa-si amenajeze singuri gradina, minimizand rolul specialistilor din acest sector. "Amenajarea gradinii este privita adeseori ca un hobby, in general consideri ca daca ai simtul frumosului si iubesti florile, poti sa-ti construiesti singur o gradina mica in jurul casei".
De aceea, convingerea clientilor s-a dovedit de multe ori a fi un lucru mai dificil pentru firmele care se ocupa cu amenajari peisagistice: "E destul de greu sa-i convingi pe cei mai multi dintre ei. Inca vedem in jurul nostru case imense, iar pe bucatica de pamant ramasa se pun pavaje colorate, in loc de spatii verzi", mentioneaza Armean.
Clientii fideli se castiga in momentul in care reusesti sa convingi astfel de persoane ca au nevoie de un loc verde in fata locuintei. Trebuie sa existe o conlucrare intre client si specialistul care urmeaza sa amenajeze gradina, pentru ca rezultatele sa se ridice la nivelul asteptarilor celor doua parti. Astfel, trebuie sa se tina cont de dorinta si de ideile de amenajare pe care le au clientii si pe care trebuie sa le materializeze.
Armean considera ca o gradina face diferenta intre un apartament si o casa. "Amenajarile sunt cele cu care deschizi usa clientului, iar daca acesta este multumit, iti ofera si contractul de intretinere", precizeaza Armean.
In momentul in care incepi sa amenajezi o gradina, nu trebuie neaparat sa tii cont de tendinte. "Ca specialist, ar trebui sa incerci sa integrezi gradina in functie de arhitectura casei, conditiile pe care le ai la dispozitie si, nu in ultimul rand, de dorinta clientului. Daca ar fi sa vorbim in general, tendinta in voga acum este feng shui", spune Armean. Afacerea a inceput cu un singur angajat si, in prezent, se incearca sa se formeze o echipa care sa aiba pregatire in domeniu. Conform datelor oferite de Ministerul de Finante, dupa primul an de functionare, firma a inregistrat o cifra de afaceri de 4.300 de euro.
Desi este la inceput, Armean crede ca afacerea se va dezvolta in urmatorul an si datorita faptului ca tot mai multi romani considera ca o gradina amenajata schimba aspectul unei locuinte. "Este o afacere pe care vrem sa o facem pe termen lung", spune el.
Perioadele in care nu se poate lucra la amenajarea unei gradini sunt cele de iarna si zilele in care ploua. Aceste lucrari se executa in momentul in care vremea se imbunatateste.
Armean recomanda si altor intreprinzatori sa investeasca intr-o astfel de afacere, deoarece: "Cu cat vom fi mai multi in acest business, cred eu ca vom fi mai castigati cu totii: vom avea o curte, o strada, un oras mai frumos, mai verde".
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania