Afaceri de la zero

Unii isi vånd talentul, altii imaginea. Noi doar intermediem

25.05.2005, 17:19 Autor: Dana Ciriperu
Vi s-a intåmplat cu siguranta in timp ce va aflati intr-un supermarket sa fiti abordat de o domnisoara incåntatoare care va roaga sa gustati din noul salam al unei companii sau sa incercati noua varianta de deodorant a altei companii. Si v-ati intrebat probabil cine sunt si cum au fost gasite unele personaje expresive din reclame sau filme. Toti se afla in bazele de date ale unei agentii de casting, firme care se ocupa cu selectia si "livrarea" de diverse personaje acolo unde este nevoie. Printre clientii unei agentii de casting se numara casele de productie de film, casele de moda, agentiile de publicitate si de organizare de evenimente. Si cum lumea show-business-ului, a publicitatii sunt pe val si la fel si consumul, nici agentiile de casting nu o duc rau.

"Portofoliul unei agentii de casting ar trebui sa cuprinda persoane cåt mai diferite ca vårsta, ocupatii, trasaturi, chiar nationalitate sau culoare a pielii", este de parere Viorel Stoica, director general al Cotyso International, agentia de casting a companiei de consultanta si management in afaceri, Cotyso. Agentia a adunat in aproape trei ani de activitate un portofoliu de peste 3.000 de persoane dornice sa se afirme in industria cinematografica sau in cea media.

Cotyso este implicata in identificarea modelelor, a actorilor, a muzicienilor, a personajelor pentru filme, televiziune, radio, publicitate, promotii sau evenimente speciale. Stoica spune ca fotomodelele si actorii agentiei au aparut pe copertele unor reviste de moda, in spectacole de televiziune, dar si in productii pentru televiziune, cum ar fi Regii blestemati (2004) sau Burlacii (productie la care filmarile se deruleaza si in prezent).

"Pentru Regii Blestemati am trimis peste 500 de persoane, iar rolurile sunt stabilite in functie de scenariu, de la figuratie simpla påna la cele speciale", spune Viorel Stoica. Regizorii si producatorii solicita o anumita tipologie pentru un rol. Agentia cauta in baza de date si trimite la preselectie persoanele care se potrivesc cel mai bine portretului desenat de producatori.



Si profitul vine din ...

Daca in Statele Unite, show-business-ul este in primele trei industrii nationale, iar actorii ajung sa incaseze milioane de dolari pentru un rol, in Romånia, sumele vehiculate nu sunt atåt de tentante.

"Pentru emisiuni de televiziune, oamenii primesc 70.000 de lei (1,9 euro) pentru doua ore de filmare, in timp ce pentru figuratia speciala tarifele trec de 3 milioane de lei (80 de euro)", spune Stoica. Samplingul si hostessingul aduc de regula peste 20 de euro pe zi in buzunarele promoterilor.

Pentru Cotyso, cele mai profitabile sunt serviciile de hostess (persoane care asista participantii in cadrul evenimentelor) din cadrul tårgurilor si expozitiilor si cele de sampling (demonstratii de produs in incinta magazinului) pentru marile retele de magazine. "Eu tratez ca un business tot ce se intåmpla in cadrul agentiei si stiu ce doreste clientul", spune Stoica. Media lunara a incasarilor agentiei de casting pe care o conduce trece de 10.000 de euro.

"In Romånia, notiunea de casting e inca destul de ambigua, pentru ca nu au existat prea multe incercari de a defini intreaga arie. De regula, cånd vorbim despre casting, ne gåndim in mare parte la paradele de moda sau la preselectiile organizate pentru manechine si fotomodele", spune Stoica.

El spune ca firma pe care o conduce incearca sa treaca dincolo de barierele extrem de rigide ale notiunii de casting, incercånd sa reprezinte imaginea actorului in dialogul cu casele producatoare sau cu orice client interesat de serviciile lui.

"Suntem inca departe de ceea ce se face afara. Acolo, fiecare actor are un impresar, fiecare merge pe picioarele lui, are obligatii, dar si drepturi. Trebuie doar sa stii ce vrei sa faci", explica Andrei Rosu, tånar proprietar al agentiei de casting Flash Media Production.

Andrei Rosu a infiintat propria agentie de casting in urma cu o luna de zile, dar deja nu mai prea doarme noptiile din cauza numarului mare de filmari la care este solicitat.

Actor de meserie, tånarul nu a asteptat prea mult timp påna sa porneasca propria afacere, una in care are foarte multa incredere.



Castingul nu e o arta, e un business

"E nevoie de coordonate de business ca sa poti reusi: trebuie sa te poti orienta si sa stii sa planifici", e de parere Andrei.

Dupa trei ani de actorie, Andrei a intrat in industria cinematografica pentru a incerca sa ofere alternative la ceea ce se intåmpla in prezent. La inceput, incasarile nu acopera costurile, mai ales in conditiile in care dai 80 de telefoane pentru a primi 20 de raspunsuri. Mai sunt alergatura, timpul pierdut, noptile nedormite, care completeaza "ordinea de zi" a proprietarului unei agentii de casting.

"Eu prezint doar materialul din care se poate crea o rochie", spune Andrei Rosu, In final, regizorul este cel care alege, pe baza unei probe. El spune ca frumos si telegenic nu mai e suficient. Firmele nu mai cauta doar fotomodele pentru reclamele de televiziune, in care perfectiunea chipului si a trupului erau cuvinte-cheie. Se cauta actori, oameni care sa poata intra in pielea unui personaj. Uneori de pe strada, alteori de pe holurile Facultatii de teatru, actorii sunt "produsul de baza" al castingului.

Agentia pe care o conduce a realizat intr-o singura luna patru castinguri, iar Andrei vorbeste despre o medie a participarii de 30 påna la 100 de persoane, in functie de calitatea castingului, dar si a omului. "Multi vin din saracie sau din curiozitate, iar selectia poate fi realizata chiar si pe strada, oamenii fiind interesati in primul rånd de cåt se cåstiga", explica Andrei Rosu. Raspunsul vine prompt: depinde de cåt timp pierdeti cu filmarea. Pentru figuratie, poti primi intre 300.000 si 500.000 de lei pe zi (intre 8 si 14 euro).



"Exportul" de actori, urmatorul pas

Daca påna acum agentia a selectionat actori pentru clientii din Romånia, Stoica stie ca viitorul sta in atragerea de clienti din strainatate. Dar, pentru a reusi acest lucru, a trebuit mai intåi sa-si construiasca o baza de date suficient de mare.

"Anul acesta ne propunem sa incepem productia proprie cu mari case de film din strainatate. Vreau sa dezvolt un business pentru compania mea, iar interesul nostru cel mai mare este sa exportam actori. E o meserie in care trebuie sa stii sa vinzi", afirma Stoica.

In baza de date a agentiei se gasesc toate tipologiile de personaje. Tineri si batråni, femei si barbati, actori sau oameni de rånd. Cei mai mici aspiranti la statutul de vedeta nu au implinit inca un an si sunt trei gemeni de trei luni. Actorii si studentii la actorie sunt printre cei mai activi participanti la castinguri, in ideea de a se familiariza din timp cu viitoarea meserie. Trecånd de rolurile oarecum banale, in care cåstigul financiar (nu prea mare, ce-i drept) vine doar pentru ca bati din palme, urmeaza o activitate interesanta pentru cei care au visat toata viata sa faca actorie, dar cele cåteva locuri de la Facultatea de teatru le-au ingradit accesul.



In provincie, castingul traieste din publicitate

Daca pe piata din Capitala agentiile specializate au preluat "probele de admitere" in reclame si show-uri de televiziune, in spectacole de teatru si film sau in activitati de hostess, in provincie domeniul este acoperit in continuare de agentiile de fotomodele.

Prima Models din Arad a inceput cu mici castinguri pentru activitati de hosting. "Cu timpul ne-am dezvoltat o puternica retea de colaboratori, pentru a putea sa acoperim o arie cåt mai larga din cererile pietei, de la teatru, film, videoclip si påna la reclame", povesteste Marius Tica, directorul agentiei aradene.

"Activitatea de casting nu poate fi evaluata separat, cel putin nu in zona noastra, deoarece clientii nu sunt interesati doar de acest serviciu. De cele mai multe ori cauta o agentie care sa ofere un pachet cåt mai mare de servicii, cu cåt mai multe variante posibile", explica Tica. El mai spune ca in prezent piata castingului in provincie reprezinta abia 10% fata de ceea ce se intåmpla in Capitala. Nici la nivel de participanti, situatia nu se schimba prea tare. Daca agentiile din Bucuresti vorbesc de sute de participanti pentru un singur rol, la Arad media este de 50 de participanti la un casting.

O agentie din provincie nu realizeaza recorduri in organizarea de castinguri, in cazul Prima Models media este de un eveniment lunar, iar probele sunt pentru videoclipuri si reclame, la solicitarile companiilor din zona. "Cred ca 90% dintre castingurile pe care le realizam sunt solicitate in publicitate", mai spune directorul Prima Models. De la elementele castingului si påna la detaliile legate de cost, dialogul cu clientul este cuvåntul de baza. "Toate elementele unui casting sunt concepute, realizate si analizate impreuna cu clientul", spune Tica. dana.ciriperu@zf.ro
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania