Afaceri de la zero

ZF Special. Afaceri de la zero. Alex Băloi, director small and medium business în cadrul Vodafone România: Vrem să aducem tot ceea ce facem pentru companiile mari într-un mod accesibil pentru companiile mici

16.09.2021, 00:07 Autor: Alexandra Matei

Afacerile mici au nevoie de un consultant dedicat pentru a face pasul către digitalizare ♦ Deschiderea către digitalizare la antreprenorii care au apărut de curând e mult mai mare decât la antreprenorii care au pornit afaceri acum zece ani ♦ „Să devii antreprenor în România nu e o cursă pe autostradă, ci e o cursă cu obstacole.“

Pasul către digitalizare nu trebuie făcut doar de compa­niile mari sau de cele nou create, care s-au născut cu ADN-ul digitalizării, ci şi de micii antreprenori cu businessuri în diverse domenii, care ajung, în timp, să simtă nevoia de a îşi duce afacerile la un alt nivel cu ajutorul soluţiilor digitale.

„În cadrul diviziei de soluţii pentru antreprenori ne ocupăm de start-up-uri, afaceri mici şi mijlocii. Ideea este să aducem tot ceea ce facem pentru companiile mari într-un mod accesibil pentru companiile mici. În primul rând, vrem să oferim consultanţă. În funcţie de domeniul de activitate, există mai multe tipuri de soluţii. Digitalizarea companiilor mici şi mijlocii, pentru noi, e o temă în sine. E o diferenţă foarte mare între companiile înfiinţate acum 3-4 ani, care apar cu ADN-ul de digitalizare. Discutând cu antreprenorul, poţi înţelege ce nevoi are. Toată lumea este interesată de digitalizare şi din ce în ce mai mult, atunci când vorbim cu clienţii, ei sunt dispuşi să asculte şi să înţeleagă ce înseamnă digitalizarea“, a spus Alex Băloi, director small and medium business, divizia care oferă soluţii pentru antre­prenori în cadrul Vodafone.

Chiar dacă businessurile mari contribuie decisiv în economie ca cifră de afaceri, micile afaceri sunt cele mai vii şi cele mai dinamice. Contribuţia lor la nivel de cifră de afaceri este de doar 10%, însă contribuţia lor la profit este de 30%, iar în ceea ce priveşte numărul de angajaţi, datele arată că circa 20% din efectivele de oameni din economia românească lucrează într-o companie de dimensiuni mici.

Digitalizarea este una dintre principalele teme de discuţie în momentul de faţă. Astfel, crede Alex Băloi, un pas important pe care trebuie să-l facă un antreprenor în drumul său către digitalizare este să se asigure că afacerea lui are prezenţă digitală. El menţionează că deschiderea către digitalizare la antre­prenorii care au apărut de curând e mult mai mare decât la antreprenorii care s-au lansat acum 10 ani.

„Digitalizarea trebuie să fie în ADN-ul companiei, al antreprenorului. Dacă ai o afacere, e important să fie prezentă pe Google Maps, pe Facebook, Instagram, LinkedIn şi să aibă un magazin online. Din punctul nostru de vedere, dacă nu ai prezenţă digitală în 2021, nu exişti.“

În ceea ce priveşte consultanţa clienţilor Vodafone cu privire la soluţiile de digitalizare a micilor afaceri, Alex Băloi spune că aceştia pot intra în contact cu consultanţi în două moduri: prin intermediul unei divizii de vânzări şi interacţiune online şi cu ajutorul platformei Vhub, unde reprezentanţii diviziei vor sta de vorbă cu antreprenorii, mai ales pe tema digitalizării.

Vhub, explică Alex Băloi, este o platformă de informare cu privire la digitalizarea companiilor, care va face ca reprezentanţii diviziei de soluţii pentru antreprenori să fie mai pregătiţi să preia cât mai multe întrebări şi nevoi de digitalizare din partea antreprenorilor.

El este de părere că este esenţial ca echipa, înainte de vinde ceva, să înţeleagă ce face antreprenorul, ce nevoi are şi care este modelul de business. Una dintre de soluţiile de digitalizare oferită de divizia dedicată micilor antreprenori din cadrul Vodafone este soluţia soft POS, lansată în parteneriat cu Global Payments. Aceasta, spune Alex Băloi, oferă posibilitatea încasării banilor veniţi din plata cu cardul, fără a fi nevoie de un POS bancar, întrucât antreprenorul va folosi o aplicaţie mobilă. Alte exemple de soluţii digitale s-au văzut în businessuri ale antreprenorilor prezenţi la târguri, cu standuri sau gherete, dar şi la cei care oferă individual diverse servicii, cum ar fi cele de taximetrie.

Totodată, divizia dedicată micilor afaceri a lansat soluţii şi pentru agricultură, cum ar fi senzori care măsoară în timp real umiditatea, temperatura sau nivelul de dăunători, toate aceste valori fiind trans­mise într-o aplicaţie unde antre­prenorul le poate urmări în timp real pe telefon.

„Agricultura are un mare potenţial, dar suntem mai degrabă rudimentari decât avansaţi în modul în care facem agricultură. Digitalizarea poate ajuta creşterea eficienţei pentru antreprenorii care au businessuri în agricultură”.

Alex Băloi spune că îşi doreşte să furnizeze, prin intermediul diviziei, soluţii accesibile chiar şi pentru companiile mici, aflate la început de drum. În plus, el mai spune că tehnologia, în momentul de faţă, este accesibilă şi „affordable”, iar antreprenorii trebuie doar să fie curioşi şi să îşi dorească să înveţe mai mult despre digitalizare şi despre cum le poate ajuta ea businessul.

În Vodafone, în Divizia de soluţii pentru antreprenori sunt peste 200 de oameni ce încearcă să construiască acest spirit al gândirii de antreprenor, spirit pe care vor să îl facă din ce în ce mai pregnant şi vizibil în piaţă. „Spiritul şi viteza se schimbă. Antreprenorii sunt diverşi, ideile de business sunt multe şi diferite, iar de la idee la lansare, pentru noi viteza trebuie să fie foarte mare. Strategia noastră este ca atunci când apare un startup, o companie nouă, prima soluţie pentru digitalizare să fie Vodafone”, a concluzionat Alex Băloi.

Universul companiilor mici şi mijlocii din România ajunge la 500.000 de firme, cărora li se adaugă însă şi PFA-urile, intreprinderile individuale sau familiale, un „efectiv“de peste un milion de antreprenori cu „certificate de naştere“eliberate de Registrul Comerţului.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania și Vodafone