Analiză

Afacerile prospere in 2003: cu bunuri de larg consum

14.01.2003, 00:00 19

Pe hartie, anul 2003 se anunta bun. Economia romaneasca este pe un val de crestere care pare sa nu fie deranjat nici macar de vantul puternic al incetinirii cresterii economice din Europa Occidentala. Si anul acesta cresterea produsului intern brut - estimata la 5,2% - va proveni tot din exporturi si investitii in cea mai mare parte. Va fi insa anul "dezghetului" consumului populatiei. Stabilitatea preturilor si devalorizarea foarte mica a leului fata de dolar incurajeaza oamenii sa cheltuie, iar supermarketurile vor fi golite in primul rand de mancare. Analistii estimeaza afaceri prospere pentru producatorii romani de alimente pentru anii urmatori, iar Ministerul Dezvoltarii si Prognozei confirma: industria alimentara va creste cu 13% anul acesta.
In rest, aprecieri pentru aproape toate zonele: turism, auto, constructii sau agricultura. Afaceristii romani au intrat in zodia optimismului.       
Piata romaneasca de bunuri de larg consum (Fast Moving Consumer Goods - FMCG) a crescut anul trecut, potrivit principalilor jucatori, pe aproape toate segmentele, dar anul acesta va fi si mai bun.
Semnele sunt clare: magazinele, fie ca a fost vorba de supermarketuri, cash & carry sau hipermarketuri au fost luate cu asalt si golite atat de Paste cat si de Craciun, chiar daca pe ansamblul anului salariul mediu net lunar a crescut cu doar 3%, ajungand la 120 de dolari.
Insa si pe parcursul anului retelele de magazinele au anuntat ca avut clienti mai multi decat in anul 2001, semn ca banii trimisi in tara de romanii din strainatate (estimati la 1,3-1,5 mld. $) au suplimentat bugetul lunar de cheltuieli.
Lucrurile vor sta si mai bine in 2003, mai ales ca salariul mediu lunar ar putea creste in acest an, in dolari, cu peste 20%, tinta oficiala fiind ca salariul mediu brut sa ajunga la peste 7 milioane lei brut, ceea ce inseamna ca spre sfarsitul anului,  salariul mediu net ar putea ajunge la circa 140 de dolari.
Din aceasta evolutie vor castiga atat producatorii de bunuri de larg consum , cat si retelele de magazine.
"Piata bunurilor de larg consum este puternic influentata de potentialul de dezvoltare al Romaniei. Exista crestere economica, inflatia s-a redus si exista perspectiva aderarii la Uniunea Europeana. Cu cat creste standardul de viata al romanilor, cu atat consumul va fi mai mare si in consecinta, afacerile pe piata bunurilor de larg consum si pe cea alimentara vor fi tot mai prospere", spune Fergus Cass, presedinte Unilever South Central Europe.
Pentru 2003 raportul calitate/pret ramane esential pentru consumator.
"Consumatorii vor fi atrasi in continuare de acele produse de calitate, dar pe care si le pot permite, ceea ce va face ca pe viitor companiile care activeaza pe aceasta piata, sa se confrunte cu o competitie deosebit de intensa, deoarece piata este mare (a bunurilor de larg consum-n.red), foarte dinamica si cu potential de dezvoltare", crede Cass.
Potrivit acestuia, in acest an va fi importanta relatia companiilor din domeniul FMCG atat cu supermarketurile mari si cu magazinele de tip cash & carry, cat si cu supermarketurile locale, de dimensiuni mai reduse, care incep sa cunoasca o crestere tot mai mare
Francois Oliver, directorul general al Carrefour Romania, confirma aceasta tendinta. "Anul acesta este un important pentru noi, pentru ca se va mari suprafata de vanzare a magazinului existent, si se va deschide un magazin Mobexpert in cadrul centrului comercial Militari. De asemenea, vom deschide magazinul Orhideea, si speram de asemenea sa incepem constructia unor noi proiecte", spune Francois Oliver.
"Cresterea economica din Romania ne intareste convingerea ca intentia noastra de dezvoltare este judicioasa, si ne determina sa deschidem rapid alte hipermarket-uri" adauga Oliver.
Celelalte retele de magazine, fie ca este vorba de supermarketuri, precum Billa, Mega Image sau La Fourmi, sau cash & carry, precum Metro sau Selgros, anunta deschiderea de noi magazine in acest an, dupa ce in 2002 au inregistrat cresteri intre 10% si 25%.
Produsele electronice si electrocasnice au reprezentat si ele un segment in crestere puternica anul trecut, de pe urma caruia au beneficiat atat retelele de magazine specializate cat si importatorii si producatorii de astfel de produse.
Ultimul trimestru al anului 2002 a inregistrat o explozie a sistemelor de rate, care au permis multor romani sa isi cumpere astfel de produse. Pentru acest an toti jucatorii de pe aceasta piata anticipeaza la unison cresteri in toate segmentele, fie ca este vorba de televizoare sau masini de spalat, dar si DVD-uri sau produse de bucatarie incorporabile.
Ritmul de crestere al pietei de anul trecut (peste 10-15%, desi la inceputul anului se miza pe o stagnare) ar putea fi depasit in acest an, spun jucatorii din piata, care avanseaza valori intre 15% si 20%.
"Cresterea va fi in principal datorata sistemului de rate dar si faptului ca o parte din aparatura electrocasnica a imbatranit si trebuie inlocuita", crede Anca Rosu, marketing manager la Daewoo Electronics.
Consumatorii romani nu au renuntat nici anul trecut la "vicii", cheltuind aproximativ un miliard de dolari numai pe tigari. "Consumatorul este inca sensibil la pret. Acest lucru se datoreaza probabil faptului ca puterea de cumparare este limitata si de multe ori dorinta de a fuma nu e restrictionata de puterea de cumparare," spune Adrian Popa, corporate affairs director British American Tobacco. Anul 2003 este in aceste conditii privit cu optimism de reprezentantii companiilor de tigarete.
"Anul acesta va fi mai bun decat cel precedent din punctul nostru de vedere, acum dialogul cu autoritatile si in special Ministerul Fiantelor fiind mult mai bun decat cu cativa ani in urma. Chiar daca nu vom cadea de acord pe toate subiectele si vor exista anumite nemultumiri, consultarea este absolut necesara aceasta fiind la baza oricarei legi care se ia in Uniunea Europeana", crede Peter Imre, corporate affairs manager la Philip Morris.
Si in privinta cafelei, consumatorii s-au orientat anul trecut catre produsul mai ieftin, -cafeaua vrac- in detrimentul celei ambalate. Astfel, vanzarile de cafea ambalata au scazut cu peste 30%, insa oamenii din industrie sunt optimisti.
"Speram ca in acest an sa recuperam ceea ce am pierdut anul trecut in maximum de timp posibil," declara directorul general al importatorului si distribuitorului Novo Ltd. Dobri Tibor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24