Analiză

Canicula a scos in fata importurile de bauturi racoritoare sofisticate, segmentand si mai mult piata

Canicula a scos in fata importurile de bauturi racoritoare sofisticate, segmentand si mai mult piata

Click pentru imaginea marita

30.08.2007, 18:28 127

Canicula din a doua jumatate a lunii iulie a adus magazinelor probleme in aprovizionarea cu apa minerala produsa local, dar a scos in fata produse mai sofisticate si mai scumpe din import, care au compensat - temporar - lipsa bauturilor racoritoare de baza.
Pe rafturile hipermarketurilor si supermarketurilor, dar si in comertul traditional, produse precum bauturi wellness, care targeteaza consumatorii cu un stil de viata sanatos, sau ape minerale din Italia au devenit astfel tot mai vizibile.
In ultima unitate a retelei Carrefour, deschisa recent in Piata Unirii, apa imbuteliata din import ocupa un raft la fel de mare ca si ice-tea-ul, lucru rar intalnit anul trecut in retailul modern. Ar putea fi o masura luata de retailer pentru a evita rupturile de stoc la apa. In zilele caniculare, apa imbuteliata local, mai ieftina fata de cea importata, este prima care se epuizeaza in magazine, golul de pe rafturi orientand astfel consumatorii catre brandurile mai scumpe de apa, aduse de pe pietele externe.
La randul sau, retailerul Cora a demarat recent importul de apa minerala imbuteliata sub brand propriu, fara a renunta insa la produsele imbuteliatorilor locali. De altfel, majoritatea lanturilor de hipermarketuri de pe piata au lansat in aceasta vara apa imbuteliata marca privata, produse situate pe segmentul inferior de pret.
"Canicula poate substitui investitiile companiilor in promovarea bauturilor racoritoare, pe termen scurt, pentru ca atunci cand cererea este mai mare decat oferta, produsul trebuie sa fie foarte slab ca sa nu se vanda", spune Daniel Micu, Managing Partner al companiei de consultanta Trout&Partners Consulting.
Pe termen lung insa, produsele nou lansate in acest an si cele de nisa, importate, fara investitii in marketing pe masura rezultatelor asteptate, ar putea disparea de pe piata. "Adevarata batalie de marketing nu se da pe raft, ci in mintea consumatorului", continua Daniel Micu.
Bautura wellness Feelings, importata din Germania de catre o firma cu capital romano-german, Inter Cleaning, a intrat oficial pe piata locala in luna martie a acestui an. Mizand pe distributia in HoReCa (hoteluri, restaurante, catering) si benzinarii si pe promovarea prin sampling-uri, produsul a ajuns in prezent la vanzari de 250.000 de litri pe luna, potrivit datelor companiei importatoare.
"In Germania, bauturile de acest gen sunt produse cu traditie. Pe piata romaneasca, segmentul este de-abia la inceput", spune Claudiu Nicola, directorul general al companiei Inter Cleaning. Firma, care are activitati si in alte domenii, isi propune sa extinda distributia produselor Feelings la nivel national, prin listarea in lanturile mari de retail.
Si compania Cyrom, importatorul sucurilor Pfanner in Romania, a mizat pe segmentul de nisa al apelor minerale cu arome de fructe, aducand pe piata romaneasca brandul Balance.
Temperaturile mari determina cresterea pietei de soft drinks, care, la randul sau, permite intrarea unor categorii noi de produse pe piata romaneasca.
"In segmentul carbonatatelor, cred ca ar fi timpul sa apara pe piata locala produse gen "aquaplus" sau "near water", care sa aduca un suflu nou acestei categorii. Curentul european aduce o noutate: smoothies - bautura plata cu continut mare de fruct si lapte", spune Madalin Simion, brand manager la Biborteni.
Pe pietele mai dezvoltate din Europa Occidentala, bauturile smoothies sunt aproape nelipsite de pe rafturile magazinelor de proximitate sau ale supermarketurilor, fiind un produs popular.
Simion estimeaza aparitia unor astfel de produse pe piata locala anul viitor, urmand sa fie fabricate local sau importate.
Un astfel de produs ar putea fi distribuit in curand pe piata locala de Coca-Cola HBC. Potrivit presei israeliene, Coca-Cola Israel, filiala gigantului american de bauturi racoritoare, intentioneaza sa comercializeze produse lactate pe pietele din Romania si Bulgaria, in cooperare cu producatorul german de lactate Mueller. Cu toate acestea, in sezonul cald si la nivelul intregului an, segmentul sucurilor plate va fi cel care va influenta cel mai mult cresterea per ansamblu a pietei sucurilor, potrivit lui Simion.
"Dezvoltarea lui (segmentul sucurilor plate - nr. red.) se va face in sensul aparitiei unor noi produse cu continut de fruct din ce in ce mai mare sau modificarea celor existente prin adaugarea de continut de fruct din ce in ce mai mult. Toate astea sunt insa coroborate cu cresterea nivelului de trai si a puterii de cumparare a consumatorilor", adauga managerul Biborteni.
Lansarile de produse precum Tymbark Cool (Tymbark Maspex), Santal Premium (Parmalat), Delicia (European Drinks) sau Limo (Bibco Biborteni) contribuie si ele la dezvoltarea segmentului.
Cel mai indicat sezon pentru lansarea unor bauturi racoritoare pe piata este primavara, este de parere Daniel Micu. "Noul produs trebuie sa genereze "trial" (rata de incercare), sa-si atinga obiectivele de notorietate a numelui, cu alte cuvinte consumatorul trebuie sa cunoasca si sa testeze produsul inainte de perioada de varf a cererii", afirma Daniel Micu. In plus, programele de marketing destinate retailerilor (trade marketing) trebuie dezvoltate din timp, pentru a obtine expunere sau spatiu suficient la raft.
Daca anul trecut s-a dovedit unul defavorabil consumului, datorita sezonului estival ploios, previziunile companiilor pentru intregul an 2007 sunt optimiste.
Sezonul cald prelungit din acest an ar putea duce vanzarile celor mai mari zece jucatori de pe piata bauturilor racoritoare la peste un miliard de euro, fata de circa 800 mil. euro in 2006.
Cele mai mari ritmuri de crestere ar putea fi inregistrate pe segmentele ice tea (ceaiuri preparate), sucuri naturale necarbonatate, apa minerala sau nectaruri.
Consumul de soft drinks din Romania era estimat de Euromonitor la peste 2,2 miliarde de litri anul trecut, cresterea in volum fata de anul anterior fiind de aproximativ 7%. Valoric, piata a crescut intr-un ritm mult mai mare in ultimul an, asa cum arata datele raportate de principalii jucatori pentru 2006.
Majoritatea acestora au inregistrat cresteri ale afacerilor cuprinse intre 20% si 40%, in 2006 fata de 2005.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO