Analiză

Conferintele asigura aproape jumatate din veniturile hotelurilor de cinci stele de pe piata Capitalei

Conferintele asigura aproape jumatate din veniturile hotelurilor de cinci stele de pe piata Capitalei
19.04.2007, 19:48 58

Piata de evenimente din Bucuresti, fie ele conferinte, seminarii, conventii sau banchete, este dominata de hotelurile de cinci stele, in lipsa unor investitii ale municipalitatii sau chiar a unor demersuri private exclusive intr-un centru de conferinte.
Aportul segmentului de conferinte si banqueting impreuna cu cel de food&beverage (care include restaurantele si activitatile de catering - n. r.) la afacerile unui hotel variaza in functie de locatie, numarul de sali de conferinte si banqueting si gradul de dotare a respectivelor unitati. Astfel, in cazul hotelului Intercontinental, acest segment genereaza 30% din venituri, iar la Crowne Plaza incasarile aduse de inchirierea salilor pentru evenimente si de segmentul food& beverage ajung la 50% din cifra de afaceri a hotelului.
"Procentul pe care acestea (activitatea de inchiriere a spatiilor si de catering - n.r.) le ocupa in afacerile hotelurilor depind de facilitati. In general, depinde de capacitatea salilor de conferinte, care la noi sunt relativ egale cu capacitatea hotelurilor. In unele cazuri, capacitatea salilor de conferinte este poate putin mai mare, ca sa poata primi si invitati dinafara", explica Mihai Rajnita, secretarul general al Federatiei Industriei Hoteliere din Romania (FIHR).
Rajnita adauga ca pentru a fi profitabil pe acest segment e nevoie de sali modulare, fara piloni la mijloc, care sa poata fi separate de fluxul normal de clienti.
In cazul hotelului Intercontinental, care detine cele mai putine sali de conferinte de pe piata hotelurilor de cinci stele, in numar de sase, segmentul de conferinte si banqueting are un aport redus, doar o treime din cifra de afaceri de 13 mil. euro pe care hotelul a realizat-o in 2006. Totusi, in ansamblul incasarilor din 2006, segmentul de evenimente a inregistrat o crestere de 25% fata de anul 2005, au declarat reprezentantii hotelului, la data raportarii situatiei financiare.
"Luand in considerare numarul de sali din hotel este un procent normal. Structura cladirii si numarul mare de camere incurajeaza in principal venitul generat de camere, dar salile pe care le avem ne asigura posibilitatea de a organiza si evenimente medii spre mari", spune Andreea Cristoforidis, directorul de relatii publice al Intercontinental.
JW Marriott Bucharest Grand Hotel, cel mai mare hotel din Capitala, detine un spatiu de conferinte si banchete care totalizeaza 2.000 de metri patrati, potrivit informatiilor oferite de reprezentantii companiei.
"Spatiul destinat evenimentelor este compus din 12 sali de conferinte cu suprafete intre 20 si 620 de metri patrati. Aceste facilitati sunt deservite de o echipa de organizatori de evenimente, tehnicieni, ospatari si bucatari total diferita de echipa din cele cinci restaurante si baruri", explica Dina Litzica, directorul de marketing si relatii publice al hotelului Marriott.
Segmentul de conferinte si banqueting reprezinta aproximativ 20% din totalul incasarilor hotelului JW Marriott. Pe langa aceasta, hotelul mai detine si 5 restaurante si baruri, ale caror incasari, impreuna cu incasarile din partea de banqueting, reprezinta 40% din totalul cifrei de afaceri realizate de hotel in 2006.
In medie, aproximativ 80% dintre clientii hotelului pe segmentul de food&beverage sunt romani, iar restul de 20% sunt expati sau straini, spunea directorul hotelului, Kurt Strohmayer.
In cazul hotelului Howard Johnson, segmentul de conferinte si banqueting ocupa acelasi procent de 40% din incasarile totale, potrivit unor informatii anterioare.
Pe de alta parte, Athenee Palace Hilton Bucharest detine 11 sali de intaliniri, care pot gazdui pana la 300 de persoane. Reprezentantii hotelului nu au facut o estimare a procentului pe care inchirierea salilor si segmentul de food&beverage il ocupa in cifra de afaceri a hotelului, insa acesta se situa in jurul valorii de 35% la inceputul anului trecut.
Hotelul de cinci stele Crowne Plaza, detinut de omul de afaceri George Copos, a realizat anul trecut venituri de 5 mil. euro din organizarea de evenimente si conferinte, cu aportul segmentului de food&beverage. Evenimentele au contribuit cu 50% la cifra de afaceri de peste 10 mil. euro pe care compania a realizat-o in 2006. Hotelul dispune de 10 sali de conferinte pentru pana la 200 de delegati. Franz Rattenstetter, directorul general al Crowne Plaza, a declarat ca acest segment a inregistrat anul trecut un ritm de crestere mai alert decat restul operatiunilor hotelului, majorarea fiind de circa 15%, fata de anul anterior.
Potrivit jucatorilor de pe aceasta piata, procentele pe care segmentul de conferinte si banqueting le ocupa in afacerile hotelurilor de cinci stele ar putea inregistra cresteri si in anii care urmeaza, pe fondul dezvoltarii companiilor de pe piata locala.
"Ne asteptam ca acest procent (40% - n.r.) sa mai creasca usor in urmatorii ani, avand in vedere ca interesul pentru Bucuresti ca piata de incentive si organizare de evenimente este destul de sporit. Nu asteptam la cresteri prin prisma gradului de ocupare, deoarece acesta este in momentul de fata destul de ridicat, ci mai ales prin prisma tarifelor si a cererii de evenimente, care depaseste oferta capitalei Romaniei", spune Litzica, reprezentanta hotelului JW Marriott. In momentul actual, fiecare sala a hotelului JW Marriott gazduieste mai mult de un eveniment pe zi, iar cele zece sali din incinta hotelului Crowne Plaza au avut anul trecut o rata de ocupare de 75-80%, in conditiile in care ratele medii de ocupare ale spatiilor de evenimente aferente hotelurilor din Capitala se situeaza in jurul valorii de 65%.
Pe de alta parte, in opinia lui Rajnita, un factor important pentru cresterea veniturilor generate de organizarea de evenimente ar putea fi facilitatile oferite de municipalitate, cum ar fi un centru international de conferinte pentru evenimentele mari, care sa poata gazdui cateva mii de persoane.
"Daca acesta ar exista, hotelurile ar putea gazdui manifestarile adiacente acestor evenimente internationale sau ar putea asigura cateringul. De asemenea, scopul unei astfel de incinte este sa ii faca pe cei care vin aici sa cheltuiasca extra fata de baza de servicii care li se ofera. Si vorbim aici de galerii comerciale in incinta, de terenuri de golf sau alte facilitati de acest gen", spune reprezentantul FIHR.
In lipsa unei astfel de investitii, hotelurile de cinci stele gasesc solutii pentru a-si maximiza profiturile pe spatiile existente. Mai mult, hotelierii de la categoriile de trei si patru stele au simtit oportunitatea afacerilor cu conferinte si au inceput sa isi concentreze investitiile spre acest segment. Se pot mentiona aici cele cinci sali de conferinte ale hotelului de patru stele Novotel sau cele zece sali destinate evenimentelor de la hotelul de patru stele Sofitel, care pot gazdui pana la 700 de persoane.
Cel mai recent exemplu este cel al complexului hotelier Caro din Capitala, care a finalizat luna trecuta o investitie de 4,5 mil. euro intr-un Grand Ballroom, al doilea ca marime din Bucuresti dupa cel de la JW Marriott, care poate fi impartit in patru sali de conferinte. Prin aceasta extindere, hotelul a ajuns la un numar de 12 sali de conferinte.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO