Analiză

De ce este legea fondurilor de pensii private o lege facuta de ochii lumii

27.09.2004, 00:00 10



Noi ne facem ca reformam, ei ca investesc. Asa poate fi caracterizata ultima formula a legii fondurilor de pensii publice administrate privat, care urmeaza sa primeasca votul final in Parlamentul Romaniei. Aceasta lege ar fi trebuit sa fie un capat de tara, o borna in reforma pensiilor din Romania. Dar nu este.



In 2000, cand a fost adoptata, prin ordonanta de urgenta, prima varianta a legii, cerintele fata de investitori erau mult mai drastice. Dar si oferta era mult mai mare. Astfel, capitalul minim pentru societatile de administrare ar fi trebuit sa fie de minim 40 de milioane de euro. Acum nu este decat de 5 milioane de euro.





O oferta mediocra



Pe de alta parte, investitorii de atunci nu aveau parte de oferta mediocra de astazi: in fondurile de pensii publice administrate privat trebuia sa mearga zece procente din contributia la fondul public de pensii al angajatului, si nu doar doua procente cum este reglementat acum.



In plus, ar fi trebuit sa devina participanti la fondurile private toate persoanele care mai aveau 20 de ani pana la pensie si contribuiau la sistemul public, si nu numai cei de sub 35 de ani care se angajeaza pentru prima data si contribuie la sistemul public de pensii, cum este in varianta de acum.



Astfel, numarul potentialilor participanti se reduce drastic.



Romania era si atunci intarziata in reforma pensiilor, fiind in coada plutonului fata de alte tari din Europa Centrala si de Est, dar acum este si mai si: intre timp acestea au facut o tura de teren si au trecut iar inaintea noastra.



La acea data, Romania avea 5,5 milioane de salariati, la 5,5 milioane de pensionari. Acum, nu mai are decat 4,3 milioane de salariati, dar are 6,2 milioane de pensionari.



Fata de un raport de 1 pensionar la 4 salariati in 1990, acum avem 1 salariat la 1,5 pensionari.



Pe langa dezechilibrul demografic, numarul mare al pensionarilor a crescut ca urmare a dublarii pensionarilor de invaliditate, a incadrarii unui numar exagerat de mare de locuri de munca in grupe superioare (care au dat dreptul la pensionare mai rapida), dar si a pensionarilor anticipate pentru mascarea somajului.





Un copil imbatrinit prematur



Din aceste cauze, Romania a devenit o tara saraca cu structura demografica a unei tari bogate -multi batrani care trebuie sa fie intretinuti de cei tineri. Dar, spre deosebire de tarile occidentale, din cauza fiscalitatii foarte mari si a faptului ca angajatii si angajatorii cred ca este inutila contributia la bugetul asigurarilor sociale de stat, pentru ca nu aduce nici un folos, numarul salariatilor, deci al contributorilor la sistemul public, este la jumatate fata de cat ar fi normal.



Spre exemplu, la o populatie totala de doua ori mai mica, Bulgaria are acelasi numar de salariati - 4 milioane, ca si Romania.



Astfel, ca un copil imbatrinit prematur, Romania a trecut in numai 15 ani prin ceea ce vor trece in 50 de ani, din cauza scaderii natalitatii, Germania, Italia sau Olanda.





Oficialii romani au respins capitalismul



De fapt, reforma pensiilor se inscrie in lungul sir al ezitarilor autoritatilor romane in drumul spre capitalism.



Asa cum, din necunoastere, din frica sau din interes, statul roman a pierdut rand pe rand oportunitati: nu a privatizat la timp, nu a atras investitorii straini la timp, nu a restructurat la timp, la fel si in sectorul pensiilor: nu a reformat la timp.



Iar acum umbla tot cu jumatati de masura.



Dar oamenii si viata nu stau pe loc, asa cum sunt incremeniti la putere aceeasi oameni din 1989 incoace.



Din cauza intarzierii reformelor, aceasta lege nu mai are practic cui sa se adreseze. In orasele mici din estul si sudul tarii, unde cei tineri sunt aproape toti plecati la munca in strainatate, n-au mai ramas decat batrinii si copiii.



Pentru ca Romania nu s-a schimbat suficient sa atraga investitori straini care sa le ofere de munca, acesti oameni pleaca si vor pleca in continuare cu sutele de mii in strainatate. In aceste conditii, vor ramane sa contribuie la fondurile private de pensii in principal bugetarii. Dar bugetarii nu produc nimic: ei doar ruleaza banii din taxe si impozite platite de firmele private.



Pe de alta parte, oamenii activi din industriile private si-au cumparat deja asigurari de viata cu capitalizare pe termen lung vandute drept produse de pensie de catre companiile de asigurari. Din cauza impozitelor astronomice, salariatii din multinationale, intreprinderi private puternice si nu numai nu incaseaza decat salariul minim pe "carte de munca", adica cu toate taxele incluse - restul sunt plati "colaterale", utilizandu-se diverse modalitati fiscale cvasi-legale. Acesti oameni au preferat si prefera sa cumpere pensii private, chiar daca nu sunt deducitibile. Din aceasta cauza, legea nu lise va adresa decat intr-o mica masura.



Iata de ce legea fondurilor de pensii private nu este un capat de tara, o borna in reforma pensiilor. Nu mai punem la socoteala faptul ca va fi pusa in aplicare abia in 2007, iar primele fonduri ar trebui infiintate dupa 1 ianuarie 2008.





Legea pentru fondurile de pensii administrate privat





Cine le va administra



* Companii specializate strict pentru aceasta activitate, cu un capital social de minimum 5 milioane de euro



* Capitalul, integral subscris in forma baneasca, nu poate proveni din imprumuturi



* Administratorul trebuie autorizat de Comisia de Supraveghere a Fondurilor de Pensii



* Admnistratorul trebuie sa constituie inca de la infiintare un fond de rezerva in valoare de 25% din capitalul social





Cine va contribui



* Persoanele in varsta de pana la 35 de ani care devin pentru prima data asigurati obligatoriu si contribuie la sistemul public de pensii sunt obligate sa participe la un fond de pensii administrat privat



* Persoanele de pana in 45 de ani care sunt deja asigurate si contribuie la fondul public de pensii pot adera la un fond de pensii



* Un fond de pensii trebuie sa aiba minimum 50.000 de participanti



* O persoana nu poate adera la mai mult de un fond de pensii



* Cine era obligat si n-a aderat in termen de sase luni, este repartizat aleatoriu



* Cine a inceput contributia nu se mai poate retrage; daca nu mai vrea sa contribuie (si nu este obligat) , poate renunta, dar ramane participant la fondul de pensii si va beneficia de pensia obtinuta din ce s-a acumulat pana la acea data



* Participantii se pot transfera de la un fond la altul, dar maximum o data pe an





Din ce bani se constituie fondurile de pensii private



* Dintr-o parte din contributia la bugetul public de asigurari sociale; in primul an 2%, apoi 2,5% din salariul brut, pana la 6% in termeni de opt ani; practic, in loc ca toti banii de pensii sa mearga la bugetul public, o parte din ei vor merge in fondurile administrate privat





Cine va supraveghea sistemul



* Comisia de Supraveghere a Fondurilor de Pensii, care se va infiinta in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a legii, prin desprinderea din Comisia de Supraveghere a Asigurarilor a Deaprtamentului care se ocupa de supravegherea fondurilor de pensii ocupationale



* Veniturile Comisiei se constituie din taxe de infiintare si functionare ale administratorilor fondurilor de pensii



* Comisia este condusa de Consiliul format din 5 persoane - un presedinte, vicepresedinte si 3 membri



* Presedintele Comisiei este numit si revocat de catre Parlament, la propunerea presedintelui Romaniei; restul membrilor sunt propusi de comisiile reunite de buget-finante si munca si protectie sociale ale Parlamentului si aprobasi tot de catre Parlament; presedintele este numit pe un mandat de 7 ani





In ce pot fi investite activele



* Plasamente la trezoreria statutului: maximum 20% din valoarea totala a activelor



* Titluri de stat emise de Ministerul Finantelor si instrumente emise de BNR: maximum 70%



* Obligatiuni emise de adm. publica locala, cotate pe piete supravegheate: maximum 30%



* Valori mobiliare tranzactionate pe piete supravegheate: maximum 20%



* Obligatiuni emise de guverne si bancile centrale ale altor state: maximum 20%



* Obligatiuni si alte valori mobiliare ale organismelor straine non-guvernamentale, daca aceste instrumente sunt cotate la bursa de valori: maximum 5%





Cum se infiinteaza si functioneaza fondul de pensii



* Fondul se constituie ca un contract de societate civila, incheiat intre minimum 100 de membri fondatori



* Un fond de pensii nu poate fi declarat in stare de faliment



* Primul Consiliu de Coordonare este ales dintre participantii initiali la fondul de pensii; Consiliul este format din 7 membri



* Consiliul negociaza si semneaza, in numele participantilor si beneficiarilor, contractul de administrare cu administratorul



* Fondul de pensii este reprezentat in raporturile cu tertii de administrator





In ce consta contributia si cum se calculeaza pensia



* Fiecare participant are un cont individual de pensii



* Participantul este proprietarul activului personal net



* Activul personal se converteste in unitati de cont si subdiviziuni; la data in vigoare a legii, valoarea unitatii de cont este 10.000 de lei



* Fiecare participant va sti ce valoare are contul sau la un moment dat, deci pe ce va conta la pensie



* Furnizorul pensiei private nu trebuie sa fie neaparat fondul de pensii



* Participantul va primi o pensie viagera in functie de contributiile acumulate pana in acel moment





 



 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO