Analiză

Harta hypermarketurilor din Bucuresti sau cum se bat francezii pentru "micul Paris"

18.09.2003, 00:00 75



Acum doua saptamani era unul singur. Peste inca doua saptamani vor fi trei, toate frantuzesti. Astfel, bucurestenii, si nu numai, vor avea din ce alege si nu se vor mai inghesui la hypermarketul Carrefour din Militari. Cum se va schimba harta comertului din Bucuresti si mai ales cum isi vor imparti noile centre comerciale zonele de influenta, mai ales ca de anul viitor vor mai apare inca doua hypermarketuri?



Grupul francez Carrefour va deschide saptamana viitoare al doilea sau hypermarket din Romania, in zona Orhideelor din centrul Capitalei, in timp ce un alt grup francez Cora, va deschide, o saptamana mai tarziu, primul sau hypermarket in zona Granitul-Pantelimon, situata in estul orasului.



"Din punctul de vedere al capacitatii de absorbtie, oferta de magazine care au adus un format occidental este momentan mult mai mica decat cererea reala de pe piata. In aceste conditii, ambele dezvoltari (Carrefour si Cora - n. red), cat si celelalte anuntate de companii care acopera alte segmente ale retailului din Bucuresti iau in calcul o cerere cat se poate de solvabila" spune Dragos Rosca, senior project manager la compania de consultanta Roland Berger Strategy Consultants.



Astfel, pe langa clasicul drum catre magazinul Carrefour din Militari, vor mai apare noi "rute" in itinerariul cumparatorilor din Bucuresti.



"Singura restrictie este legata momentan de capacitatea de transport. Nu toata lumea are o masina personala de care sa se foloseasca atunci cand se duce la cumparaturi. Retailerii au observat acest lucru si au decis sa se indrepte ei catre consumator, prin magazinele pe care le deschid. Astfel, se va ajunge in scurt timp la o acoperire echilibrata pe diferite zone a Capitalei" adauga Rosca.



Aceasta nu inseamna ca hypermarketul Carrefour va ramane fara clienti.



"Cele trei magazine care vor fi operationale in scurt timp nu sunt foarte aproape unul de altul si vor avea proprii clienti. Pentru magazinul pe care il vom deschide in zona Pantelimon ne bazam in special pe clienti noi, care nu se duceau la Carrefour Militari, ci isi faceau in mod traditional cumparaturile de la alte magazine din apropierea casei. Sigur ca vor fi si zone de confluenta intre cele trei hypermarketuri, insa clientii care se vor afla in acesata situatie vor putea sa vada diferenta dintre formatul Cora si cel al Carrefour si sa il aleaga pe cel care il considera cel mai adecvat" spune Frederic Bout, marketing manager la Cora Romania.



Consultantul Roland Berger sustine la randul sau ideea.



"Experienta anterioara arata ca cel mai important aspect este legat de accesul la magazin. Initial in Bucuresti a venit Metro, care a deschis primul magazin in nordul Bucurestiului, cea mai dezvoltata zona din punct de vedere logistic. Ulterior grupul german a deschis inca un magazin in zona Militari, in nord-vestul orasului, o alta zona care statea bine din punct de vedere logistic si care avea o populatie foarte numeroasa, iar apoi a deschis un magazin in estul orasului. S-a dovedit ca cele trei magazine nu s-au canibalizat, ci au inregistrat vanzari importante" considera Dragos Rosca.



Cei mai afectati vor fi insa, micii comercianti. "Magazinele de cartier vor putea cu greu sa faca fata concurentei unui hypermarket precum Carrefour Orhideea, care va fi amplasat chiar in interiorul orasului. Aceasta situatie se va repeta chiar si in cazul supermarketurilor care nu sunt pregatite la standarde occidentale" adauga consultantul Roland Berger.



Pe piata hypermarketurilor din Bucuresti lucrurile se vor precipita anul viitor, cand fiecare dintre cele doua grupuri franceze - Carrefour si Cora - a anuntat ca va deschide cate un magazin.



Carrefour a decis sa atace partea de vest a orasului, urmand a deschide un hypermarket in zona Colentina, adica destul de aproape de hypermarketul Cora Pantelimon. Aceasta inseamna ca o buna parte dintre cei 500.000 de locuitori pe care "i-au luat in vizor" cei de la Carrefour prin hypermarketul de 25 milioane de euro, vor fi in acelasi timp si in atentia celor de la Cora, prin hypermarketul de 50 de milioande e uro de la Granitul-Pantelimon.



Cea mai interesanta confruntare pe piata de retail va avea loc fara indoiala in a doua jumatate a anului viitor cand se va deschide al doilea hypermarket Cora, o investitie de 50 de milioane de euro amplasata in zona Lujerului din vestul Capitalei.



"Cora Lujerului va fi amplasat exact in aceeasi zona pe care o acopera si magazinul Metro Militari, dar si hypermarketul Carrefour Militari. Cora Lujerului fiind amplasat in oras va putea atrage si clientii pedestri, care locuiesc in acea zona si care nu aveau acces la Carrefour decat cu mijloacele de transport in comun. In plus, grupul turc Fiba va deschide tot in aceasta zona al doilea sau Mall din Romania, tot in a doua parte a anului viitor. Chiar daca nu reprezinta strict acelasi tip de centru comercial, Mall-ul nu va face decat sa creasca concurenta in zona " conchide Rosca.





Cine sunt francezii



Primul magazin Carrefour a fost deschis in Buucresti luna iunie a anului 2001 de unul dintre cei mai importanti francizori, grupul francez Hyparlo, in urma unei investitii de 35 de milioane de euro. Ulterior acesta s-a dezvoltat prin aparitia unui magazin de articole de bricolaj Bricostore, care a implicat investitii de 8 milioane euro si a unui magazin de mobila Mobexpert, care a implicat 5 milioane euro. Pe parcursul anului viitor va fi construit un retail-park, care va duce investitia totala la 80 de milioane de euro.



Strategia companiei este centrata intr-o prima faza pe Bucuresti, unde vor fi deschise trei sau patru magazine, pentru ca ulterior sa se dezvolte in provincie. Principala tinta, potrivit oficialilor, va fi Brasov, unde francezii detin un amplasament foarte bun si Constanta.



Hyparlo, francizor independent al grupului Carrefour opereaza in prezent 13 hypermarketuri Carrefour in centrul si sud-estul Frantei si in Romania. Grupul detinea anul trecut si doua hypermarketuri in Italia, care au fost insa vandute pentru ca grupul sa se concentreze pe expansiunea din Romania.



Carrefour a fost creat in 1959 si detine a doua pozitie in retailul mondial, fiind prezent in peste 30 de tari. Grupul inregistreaza anual peste 2 miliarde de clienti, in cele peste 9.633 de magazine, dintre care 779 sunt hypermarketuri. De altfel, termenul de "hypermarket" este o inventie a grupului, concept cu o vechime de 38 de ani. In 2002 Carrefour a inregistrat o cifra de afaceri de 86 de miliarde de euro.



CORA face parte din grupul Louis Delhaize, o afacere de familie care a inceput in urma cu peste 100 de ani. In 1850, trei frati, mostenitori ai negustorului belgian de vinuri Jacques Delhaize, pun in practica un concept ce avea sa marcheze istoria comertului: sucursalismul - un antrepozit central care aprovizioneaza puncte de vanzare.



In prezent CORA detine 59 de hipermarketuri in Franta si alte 27 in restul lumii, in tari ca Belgia, Ungaria, Insula Reunion, Insulele Antile, Vietnam, Mayotte si Madagascar.



Grupul Louis Delhaize mai cuprinde, pe langa lantul de hipermarketuri Cora, si lanturi de supermarketuri - Match si Smatch, magazine specializate in gradinarit - Truffaut, magazine de hard-discount - Profi, magazine de animale - Animalis, precum si un cybermarket - www.houra.fr. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO