Analiză

Piata verilor cimentului - betoanele si agregatele - urca spre 200 mil. euro

16.06.2003, 00:00 456

Ani de-a randul, concurenta foarte stransa de pe piata cimentului a captat atentia, lasand in umbra evolutia altor doua piete inrudite si la fel de interesante: agregatele (piatra de cariera, nisip, pietris) si betoanele.  Este vorba de o afacere aproape la fel de mare ca piata cimentului: cel putin 200 mil. euro anul trecut, fata de circa 250 mil. $ vanzarile de ciment.
In business sunt implicati atat producatorii de ciment, cat si companii de constructii.
 Cimentul si agregatele sunt utilizate in procesul de obtinere a betoanelor.
Daca piata betoanelor este una cu un specific local datorita naturii produsului, neputandu-se vorbi in acest moment de o piata nationala, agregatele formeaza imaginea unei piete foarte fragmentate, cu mii de firme ce activeaza in acest sector.
Romania produce intre 4 si 6 mil. metri cubi de betoane pe an.#leadend#
"Piata romaneasca de betoane este foarte eterogena si fragmentata, iar consumul este concentrat in zonele urbane si in marile proiecte de infrastructura. In functie de dezvoltarea economica a unui oras, desigur, consumul este mai mare sau mai mic. Detinem numai estimari foarte generale, care indica faptul ca, pe an, consumul este intre 4 si 6 mil. metri cubi", afirma Albert Szabo, directorul diviziei betoane si agregate in cadrul Holcim Romania, unul dintre jucatori. El estimeaza ca in 2003 consumul ar putea atinge 0,2 - 0,3 metri cubi per capita.
Alti jucatori confirma ca dimensiunea pietei de betoane din Romania este de circa 4 mil. metri cubi, ceea ce ar insemna o afacere de cel putin 100-150 mil. euro pe an. Pretul pentru un metru cub de beton variaza intre 25 si 60 de euro, in functie de specificatiile produsului si de serviciile pe care le implica acesta, precum transportul si pomparea, potrivit lui Szabo.



Betoanele, o afacere locala
Betoanele sunt o afacere locala, spun jucatorii acestei piete, ceea ce inseamna ca o companie poate avea o cota de piata de 20% din piata capitalei, 50% pe piata din Iasi, si poate lipsi cu desavarsire la Cluj Napoca. De ce? Pentru ca pietele locale de betoane se formeaza in jurul uneia sau mai multor statii de betoane, care la randul lor sunt amplasate de jucatori in apropierea marilor orase sau a zonelor defavorizate.
"De obicei, o statie de betoane poate asigura livrari pe o raza medie de pana la 30 km in jurul acesteia", explica Mihnea Stoian, directorul general al Carpat Beton, companie a grupului german HeidelbergCement, cel mai mare investitor german in Romania.
Pe piata de profil, cei mai activi se arata a fi grupurile care-si impart acum piata de ciment precum HeidelbergCement, Holcim si Lafarge, carora li se alatura Strabag (Germania) cu o statie la Cluj Napoca, General Beton (Italia), companiile de constructii TC Carpati, Aedificia, Arcom Bucuresti, CCCF sau Albet.
Lipsa unor date concrete despre piata, calitatea betoanelor oferite la consum au facut ca grupurile active pe piata cimentului, deja parte a unei organizatii patronale de profil - CIROM, sa ceara constituirea unui organism asemanator in industria betoanelor. "In acest moment, se pun bazele Asociatiei Producatorilor Romani de Betoane, care va apare in cateva saptamani. Suntem in faza inregistrarii acestui organism, care are trei membri fondatori", a mai spus Stoian, care urmeaza sa fie presedintele noi asociatii, potrivit ultimelor informatii.



In pas cu piata constructiilor
"Estimarile sunt pentru o crestere a pietei constructiilor cu circa 7%. Cel mai probabil, piata agregatelor si a betoanelor vor inregistra cresteri similare", spune Costin Borc, presedinte director general la Lafarge Agregate Betoane SA, companie a grupului francez Lafarge, unul dintre cele mai mari grupuri de materiale de constructii din lume.
El este de parere ca "nivelul consumului de materiale depinde clar de dinamica sectorului constructiilor si, desi nu dispunem de statistici din regiune, apreciem ca nivelul consumului este mai ridicat in tarile care adera in primul val in UE, in timp ce statele membre, printre care Spania cu cel mai mare consum de ciment pe cap de locuitor, s-ar plasa printre pietele cu cel mai mare consum si in ceea ce priveste betoanele si agregatele".
Borc mai spune ca numarul investitiilor in infrastructura si al proiectelor de anvergura in domeniul constructiilor civile si/sau industriale are impact asupra consumului de materiale de constructii, deci si a betoanelor si agregatelor.
"Motivul pentru care operatiunile cu beton sunt mai putin profitabile decat cele care au la baza productia de ciment sunt legate de faptul ca o fabrica de ciment este mult mai complexa si mai intensiva din punct de vedere al capitalului. Prin urmare, riscul afacerii trebie sa fie reflectat intr-o margine de profit mai mare. Si vorbind despre acest lucru as vrea sa mentionez  ca marginile pentru industria cimentului in Romania sunt inca sub asteptari", afirma Kurt Habersatter, directorul general al Holcim Romania, filiala locala a grupului elvetian.



Agregate de 75 mil. euro
Vanzarile de agregate sunt in jurul a 19-20 mil. tone anual, estimate la aproximativ 75 mil. euro. Cine se bate pe aceasta piata? Potrivit unor prime estimari facute de unii specialisti, Lafarge si Carpat Agregate se numara printre cei mai puternici jucatori, alaturi de care activeaza Holcim Romania,Colas (care apartine gigantului francez al constructiilor Bouygues), Strabag (Germania), Grandemar Cluj Napoca (companie aflata in proprietatea familiei olandeze Bloem), CCCF, respectiv Santier Constructii Hidrotehnice (proprietatea unui om de afaceri libanez).



Germanii de la HeidelbergCement si francezii de la Lafarge au investit zeci de milioane de euro
Grupul francez Lafarge si concernul german HeidelbergCement  au investit zeci de milioane de euro pe piata de betoane si agregate, dar fiecare a actionat diferit. Francezii au alocat pentru agregate pana acum 24 mil. dolari din momentul intrarii pe piata romaneasca, in 1997.
Lafarge activeaza pe piata prin intermediul companiilor Lafarge Agregate Betoane, Lafarge Comnord SA (din care Lafarge Romcim detine 66% din actiuni, iar compania de constructii Comnord SA restul de actiuni), Conintex (peste 50% din actiuni apartinand francezilor) si Lafarge Concasaje Foraj Mobil (100% detinuta de Lafarge Romcim).
Prin aceste companii, Lafarge opereaza pe piata cu 6 statii de betoane si 42 de cariere de agregate (28 de cariere de piatra si 14 balastiere) in 18 judete ale tarii, potrivit lui Costin Borc, presedinte director general la Lafarge Agregate Betoane, personalul arondat pentru aceste activitati numarand circa 550 de angajati.
Productia de agregate a unitatilor Lafarge din Romania a fost in 2002 de 2,5 mil. tone, in conditiile unei piete de 19-20 mil. tone.
Pentru acest an, sunt programate investitii in valoare de 2 mil. euro in sectorul de betoane si agregate.
Grupul francez Lafarge a raportat pentru 2002 o cifra de afaceri de circa 150 mil. dolari pe piata romaneasca, in care sunt inglobate activitatile derulate aici in domeniul producerii de ciment, betoane, agregate, gips carton, sisteme de invelitori si sisteme de cosuri. Pe piata cimentului, Lafarge Romcim detine pozitia a doua, cu circa 34%, fiind cel mai mare exportator prin fabrica de la Medgidia.
"Lafarge Agregate Betoane este principalul producator de agregate din Romania, inregistrand o cota de piata de 14% si unul din cei mai importanti producatori de betoane pe pietele pe care activeaza. Ne propunem ca, in acest an sa mentinem o cota de piata de 13-15% din totalul pietei de agregate si chiar sa amelioram nivelurile atinse in perioada anterioara", a spus Borc.
Germanii de la HeidelbergCement au inceput anul acesta cu o operatiune de schimbare de nume (rebranding) a companiei TBG Romania in CarpatBeton. Pe piata de betoane, nemtii opereaza cu 12 companii reunite intr-un holding condus de CarpatBeton. Germanii au intrat pe piata de betoane in 1998 si au investit peste 14 mil. euro, pentru aces an fiind programate investitii de 500.000 euro. Cu 160 de angajati in domeniu, nemtii au avut o productie in 2002 de circa 300.000 metri cubi de beton, potrivit lui Mihnea Stoian, directorul general al CarpatBeton.
Pe langa cele opt statii de betoane, mai activeaza o societate cu servicii de pompare, un laborator propriu de testare a produselor, societate de contabilitate, precum si compania de coordonare Carpat Beton, ce a avut anul trecut o cifra de afaceri de 12 mil. euro.
Pe piata de agregate, grupul german activeaza prin Carpat Agregate. Compania opereaza pe piata cu 8 cariere si 8 balastiere, respectiv 300 de angajati.
Carpat Agregate a avut o cifra de afaceri de 7,2 mil.euro, cu o cota de circa 11%, investitiile sale ridicandu-se pana acum la circa 10 mil.euro.



Elvetienii au venit pe piata cu betoane ecologice
Grupul elvetian Holcim a intrat pe piata betoanelor si agregatelor in 1999, odata cu achizitionarea statiilor de betoane si agregate (nisip si pietris) de la Pitesti - Premeco S.A. si Bucuresti - Cimus Carpati Betoane. Pe piata cimentului, elvetienii erau deja activi in Romania inca din 1997.
Holcim a introdus si a dezvoltat pe piata romaneasca conceptul de statie ecologica de betoane, in acest moment operand o retea de 12 statii de betoane, din care sase sunt clasice, iar restul ecologice. Pe piata de betoane, grupul activeaza pe piete cheie din Muntenia si Transilvania.
Ce avantaje prezinta statia de betoane ecologice?
Acest tip de statie, complet automatizata, este operationala tot timpul anului, fiind echipata cu un sistem de incalzire, ceea ce permite producerea betonului in conditii optime, chiar si pe timp friguros, explica specialistii Holcim, care opereaza peste 700 de statii de acest fel in lume, din care 6 in Romania.
Pe piata agregatelor, elvetienii au trei statii de agregate la Zarnesti, Rancaciov si Brasov.
In total, Holcim a investit din 1997 pana acum in cadrul operatiunilor sale din Romania peste 200 mil. euro in activitatile sale in ciment, betoane si agregate, anuntand ca vor investi inca 80 mil.euro in urmatorii 4-5 ani.
"Holcim a investit aproximativ 1,5 mil. euro in fiecare din cele sase noi statii ecologice de betoane pe care le-am lansat pe parcursul unui an la Pitesti, Craiova, Cluj-Napoca, Ploiesti, Oradea si Arad. La acestea, trebuie sa adaugam modernizarile facute la statiile din Bucuresti, Brasov si Satu Mare.  O serie de alte proiecte de statii de betoane sunt in pregatire. Urmatoarea statie ecologica va fi inaugurata la Sibiu, spre sfarsitul acestui an, iar altele vor urma in locatii strategice pentru compania noastra", explica Albert Szabo, directorul diviziei betoane si agregate la Holcim Romania.
"In trecut, aproape orice firma de constructii mai mare avea propria tehnologie de producere a betonului. Din pacate, calitatea acesteia nu era dintre cele mai bune si, in consecinta, imaginea industriei a avut de suferit. In prezent, pe masura ce competitia in domeniu creste, calitatea si pretul sunt din ce in ce mai importante", spune Szabo. Holcim Romania a incheita 2002 cu vanzari de 88 mil. euro, avand o cota de 32% din piata cimentului.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO