Analiză

Razboiul divertismentului digital: cine va obtine cheia catre living?

16.05.2005, 19:52 14

Revolutia tehnologiei informatiei nu va fi o "distractie" rezervata marilor companii ci se va declansa exact unde ne-am fi asteptat mai putin: in living.

In urmatorii cativa ani aici se va purta o apriga batalie intre gigantii telefoniei, titanii cablului, marile companii producatoare de PC-uri si cele de electronice, in incercarea de a crea o noua generatie de divertisment hi-tech. Visul producatorilor? O retea independenta de echipamente care sa le permita oamenilor sa se uite la fotografii, sa asculte muzica, sa inregistreze DVD-uri si sa aiba acces la orice program TV, si toate astea fara sa fie nevoiti sa se ridice de pe canapea, scrie Wall Street Journal.

Companiile producatoare de software, cum este Microsoft, dar si cele de PC-uri si accesorii - de pilda Hewlett-Packard si Dell - sustin ca puterea de procesare si posibilitatea de a se adapta la nou a calculatoarelor le confera un avantaj initial in domeniul inovatiilor din living. Gigantii electronicelor Sony, Philips Electronics si Matsushita sunt de parere ca linia de produse destinate divertismentului de acasa nu va insela asteptarile. Companiile europene de telefonie Telefonica SA (Spania) si Fastweb SpA (Italia) ofera consumatorilor servicii voce, TV si date intr-un singur pachet, iar in SUA, SBC Communications si Verizon Communications investesc miliarde de dolari pentru a difuza programe on demand (la cerere, cu plata la bucata - n.r.), prin propriile retele pe fibra optica, informeaza publicatia americana.

Specialistii afirma insa ca batalia pentru divertisment se da, de fapt, pe doua planuri, pe de-o parte intre companiile de cablu si cele de telefonie iar pe de alta parte intre companiile producatoare de PC-uri si cele de echipamente electronice.



Companiile de cablu

Operatorii de cablu din SUA inregistreaza 74 de milioane de abonati si au acumulat 60% din abonatii la Internet, spre deosebire de providerii europeni de astfel de servicii care numara doar 50,6 de milioane de clienti, dintre care 3,67 de milioane sunt abonatii unor retele digitale de cablu care ofera telefonie, Internet sau televiziune digitala, afirma compania londoneza de cercetare media Screen Digest.

Cateva dintre marile companii europene de cablu au avut probleme financiare, si asta le-a redus posibilitatea de a intra in competitia pentru un loc in divertismentul din living. Compania americana de comunicatii NTL Inc., aflata in pragul falimentului in anul 2002, a vandut afacerea din Europa, pastrand doar Anglia si Irlanda. In ianuarie, compania a lansat un serviciu care ofera utilizatorilor programe la cerere si care permite oprirea si derularea programelor respective. Totusi, piata britanica ramane sub dominatia British Sky Broadcasting Group, un provider de cablu prin satelit care are 7,3 milioane de abonati, conform companiei de monitorizare media OfCom.

Industria cablului are un punct forte si anume omniprezenta sa. Aflat deja in centrul divertismentului, cablul nu presupune costuri in plus pentru echipamente, noile servicii introduse de catre companii fiind adaptabile la echipamentele pe care utilizatorii deja le detin.

Pe de alta parte, retelele de cablu presupun costuri mari pentru upgrade, si foarte putine companii europene sunt pregatite financiar pentru astfel de imbunatatiri, iar marile companii sunt finantate de investitori despre care nu se stie clar daca sunt sau nu dispusi sa faca astfel de investitii in viitor.

Serviciul de cablu se remarca si prin faptul ca este foarte usor de utilizat. Companiile de cablu prefera in general simplitatea si nu multitudinea de optiuni. Operatorul de cablu Comcast a afirmat ca nu va oferi clientilor sai noi servicii inovatoare, pana cand acestea nu se vor dovedi necesare si vor avea cerere printre abonati.



Operatorii de telefonie

Majoritatea companiilor mari europene de telefonie beneficiaza de o pozitie stabila in industrie, insa sunt adesea lipsite de agresivitatea pe care o au firmele mai mici cand vine vorba de oferta de servicii, scrie publicatia americana.

Fastweb este una dintre putinele companii europene care are propria retea pe fibra optica si ofera utilizatorilor sai Internet, cablu si telefonie, scrie presa americana.

Free, compania franceza infiintata in 1999, are peste un milion de abonati in Franta si a investit in ultimii patru ani peste 80 de milioane de euro pentru a-si imbunatati reteaua locala.

La randul sau, compania americana SBC are in plan un proiect prin care utilizatorii vor putea sa se uite la televizor, sa comande programe, sa downloadeze muzica pe propriul PC si sa se uite la fotografii digitale chiar de pe camera foto digitala, de pe PC sau de pe web.

Proiectul SBC reprezinta un mare avantaj deoarece incorporeaza mai multe echipamente intr-unul singur, iar oficialii companiei au declarat ca in cele din urma va fi posibila afisarea identitatii persoanei care apeleaza utilizatorul pe ecranul propriului televizor.

Marile companii de telefonie care au si departamente de telefonie mobila - cum sunt Deutsche Telekom, France Telecom si Telecom Italia - sunt avantajate deoarece au deja acces la foarte multi consumatori si astfel au posibilitatea sa patrunda in divertismentul din living mai usor, mentioneaza publicatia Screen Digest.

Si cu toate acestea, companiile de telefonie vor avea nevoie de investitii de 500-1.000 de euro pentru fiecare abonat, care sa le permita sa ajunga la un nivel ridicat de competenta, ceea ce reprezinta un mare dezavantaj. Ca si faptul ca, in general, companiile de cablu au deja o baza mare de abonati dintre care nu multi vor dori sa renunte pentru a incheia un contract cu o companie de telefonie ce ofera si servicii de cablu, estimeaza analistii.



Producatorii de PC-uri

ProducAtorii de PC-uri incearca sa mute calculatoarele din casa sau de la birou in mijlocul livingului. Cu PC-ul Media Center oferit de Microsoft, computerele pot fi folosite pentru filme, muzica, poze si nu numai, utilizand doar o telecomanda si un monitor. Iar daca se adauga si un tuner, calculatorul poate fi folosit si pe post de televizor.

O data cu lansarea Media Center-ului in 2002, producatorii Hewlett-Packard, Dell si Gateway au inceput sa lanseze echipamente hardware compatibile. Pe piata mondiala au fost vandute pana acum peste 1,5 milioane de sisteme Microsoft Media Center.

Insa migratia catre living a impus companiilor de calculatoare sa faca anumite modificari. De exemplu, cand au lansat primul echipament digital de divertisment, producatorii HP au scapat din vedere ca anumite mesaje care apareau pe ecran erau scrise la dimensiuni mici, specifice PC-urilor, si erau imposibil de vazut de la distanta.

Calculatoarele sunt recunoscute pentru flexibilitatea pe care o ofera utilizatorilor. Cand apare un serviciu sau program nou, utilizatorii nu sunt fortati sa astepte trei ani pana va fi introdus in sistem de catre compania de cablu.

Pe langa flexibilitate, un alt avantaj al companiilor producatoare de PC-uri este ca un calculator ofera acces la absolut orice de pe Internet, pe cand companiile de cablu limiteaza posibilitatile utilizatorilor, oferind prea putine programe pentru acest serviciu.

Flexibilitatea si adaptabilitatea PC-urilor are insa un pret: apar multe lucruri care pot lua o turnura negativa. Spre exemplu, daca oamenii sunt mai toleranti la greselile de emisie pe televizor, asta nu inseamna ca vor accepta ca un PC sa se reseteze in mijlocul programului, conform companiei de cercetare Gartner.

Iar costul este inca o data un dezavantaj: compania Gateway vinde un PC Media Center cu tuner TV cu 1.000 $ (780 de euro), iar centrul digital de divertisment al companiei HP se vinde fara monitor la pretul de 1.400 $ (1.100 de euro).



Fabricantii de electronice

Majoritatea utilizatorilor considera ca televizorul, CD playerul sau DVD playerul si receptorul stereo sunt parti esentiale ale sistemului de divertisment, iar din acest motiv companiile producatoare de astfel de echipamente se pare ca au un avantaj fata de celelalte, afirma Wall Street Journal.

Totusi, acest fapt este atacat de companiile care produc sisteme multimedia ce incorporeaza toate aceste echipamente.

Producatorii de echipamente electronice raspund acestui atac prin lansarea de noi produse, care sa se ridice la nivelul tehnologiei necesare divertismentului din living. Mari companii precum Sony, Philips, Samsung sau Panasonic se dau peste cap pentru a-si imbunatati linia de echipamente, adauga publicatia americana.

Companiile care si-au facut brandul cunoscut ii determina pe consumatori sa le ramana fideli, astfel ca reputatia de companii fiabile si renumite pentru simplicitate este considerata un mare avantaj. In afara de asta, este mult mai putin probabil sa apara erori sau defectiuni de soft pe aceste echipamente.

Pe de alta parte, cel mai mare dezavantaj este numarul mare de produse diferite care trebuie introduse in living pentru a forma un sistem complet de divertisment, precum si faptul ca, in general, utilizatorul trebuie sa cumpere echipamentele pe rand.

"Producatorii de electronice nu au reactionat suficient de rapid la raspandirea Internetului, permitand astfel fabricantilor de PC-uri sa intervina si sa preia conducerea pe piata divertismentului, dependenta in buna parte de Internet", a conchis Paul Liao, seful departamentului de tehnologie al companiei Panasonic.



Avem si in Romania

Divertismentul este o afacere interesanta si pentru producatorii si distribuitorii IT autohtoni. De pilda, compania Altex a lansat recent primul computer multimedia romanesc, Davio Media Center.

Acesta este, practic, un computer de mare putere care inlocuieste nu numai vechiul PC, ci si echipamentele electronice din living, de la DVD, aparat video, consola de jocuri, statia de muzica si pana la clasicul aparat de radio. De asemenea, utilizatorul poate scapa de numeroasele telecomenzi de la echipamentele multimedia, pentru ca Davio este echipat cu o singura telecomanda.

Accesarea televiziunii este facila, prin cablu, televiziune digitala sau pur si simplu

printr-o antena. Canalele sunt scanate si memorate, apoi sistemul descarca de pe Internet programul TV. Astfel nu numai ca puteti afla informatii despre emisiunile, meciurile si filmele favorite, dar puteti programa Davio Media Center sa le inregistreze pe hard disk.

Cea mai interesanta functie este insa cea de inregistrare si redare cu intarziere de cateva secunde a emisiunii. Programul este inregistrat pe hard disk si preluat de acolo. Care este avantajul? In timpul filmului putem pune pauza, pentru a raspunde la telefon iar apoi reluam vizionarea din momentul in care am ramas. Sau dam pauza cand incep reclamele, mergem la frigider pentru a lua o bere si apoi derulam in viteza calupul publicitar pentru a vedea restul programului fara intreruperi.

Davio Media Center ocupa cu inregistrarea emisiunilor TV cam un 1 GB de hard disk pe ora si - in functie de cat de des le inregistrati - va trebui sa transferati emisiunile si meciurile pe DVD. Pentru ca poate sa scrie si astfel de discuri. Radioul prinde atat posturile care transmit pe Internet, cat si cele din eter. Si aceastea pot fi inregistrate.

Are o sectiune de divertisment si informatii presetate de pe Internet. Pot fi accesate ziarele, date despre starea vremii, magazinele de muzica online si alte asemenea pagini utile.

Nu lipseste nici sectiunea de telefonie pe Internet, softul fiind inclus in sistem. Se poate conecta cu un telefon clasic sau poate fi utilizat un serviciu online cum este cel gratuit al Skype.

Ceea ce este cu adevarat inovator este soft-ul de control, realizat de compania suedeza Wellton Way si tradus complet in limba romana. El permite accesul usor la toate meniurile, de la TV, radio, muzica si filme, pana la Internet, e-mail, telefonie online si chiar navigarea clasica prin fisiere, ca pe orice computer. Mai mult, telecomanda a fost realizata astfel incat butoanele sa corespunda meniurilor de pe ecran, pentru a fi usor inteleasa si lejer de utilizat si de catre cei care nu sunt familiarizati cu tehnologia. "Sistemul poate fi folosit simultan pentru televizor si un monitor de PC si se poate lucra in acelasi timp pe ambele planuri", a precizat pentru ZF Daniel Persson, reprezentantul Wellton Way, producatorul platformei software.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO