Auto

Carlos Ghosn, salvatorul Nissan, creeaza valoare din diferentele interculturale

22.12.2004, 00:00 38



Renault a pregatit terenul pentru Carlos Ghosn, in prezent presedinte la Nissan, pentru preluarea functiei de director general din luna aprilie a anului viitor, facand schimbari in consiliul director, informeaza Tokio Newsline.



Cinci din cei sapte membri ai consiliuluii , printre care si chairman-ul Louis Schweitzer, vor parasi compania in urmatoarele sapte luni.



Carlos Ghosn, ambasadorul schimbarii, deschizatorul de drumuri, the cost killer, sau oricum vreti sa ii spuneti, este privit in Japonia ca un erou care a readus speranta liderilor a sute de companii aflate in dificultate si care cauta cu disperare solutii pentru problemele lor. De la sosirea sa in Japonia, Ghosn a reusit sa obtina rezultate remarcabile, preluand in 1999 Nissan, companie aflata in pragul colapsului, si reusind in numai doi ani sa o readuca pe linia de plutire, obtinand chiar profit.



Delegarea salariatilor, supervizarea contabilitatii si evaluarea performantei sunt doar cateva dintre modalitatile prin care Ghosn a reusit sa niveleze terenul de joc pentru Nissan. Conform celor spuse de Ghosn, "Trebuie sa explici de ce este necesara schimbarea, cum vei realiza schimbarea si care este rezultatul pe care il astepti. Daca poti explica aceste lucruri, atunci oamenii iti vor acorda intreg sprijinul lor". El descrie motivarea oamenilor si mediul ca fiind elemente cheie in succesul oricarei organizatii. "Salariatii dumneavoastra trebuie sa fie interesati de ceea ce se intampla in companie. Nimic nu poate fi mai ineficient decat o companie in care nu se intampla nimic. Trebuie sa creezi un ambient interesant unde oamenii sa fie curiosi in legatura cu ceea ce incearca firma sa construiasca si unde oamenii vor dori sa auda sfarsitul fericit al povestii", spune el.



Ghosn afirma ca succesul nu se obtine usor. "Daca ai o problema, oamenii ar trebui sa nu poata dormi noaptea pana cand acea problema nu va fi rezolvata. Daca ceva nu merge bine, ei trebuie isi constientizeze responsabilitatea", explica Ghosn.



Ghosn crede ca unul dintre cele mai de pret bunuri pe care le are Japonia este resursa umana. "Nu intamplarea a facut ca aceasta mica tara care a fost devastata de cel de-al doilea razboi mondial si care nu are resurse naturale, sa aiba a doua mare economie din lume. Succesul din trecut al Japoniei este strans legat de cel mai de pret activ al sau - resursele umane. Japonezii sunt tot ceea ce isi poate dori o organizatie. Sunt oameni loiali, dedicati, disciplinati si sunt cea mai importanta resursa a Japoniei", afirma el.



Ghosn a descoperit un punct de vedere unic in managementul acestor resurse. "Corectitudinea este vitala. Trebuie sa fi corect in ceea ce priveste performanta si nu oamenii. A fi corect cu oamenii fara a tine seama de contributia lor nu motiveaza. De ce ar mai dori un angajat sa isi asume riscuri si sa depuna eforturi intreite daca ar fi tratat in mod egal cu un alt angajat care nu este dispus sa isi asume riscuri sau sa isi suplimenteze efortul?", intreaba Ghosn.



Ghosn ramane un familist convins. El isi deleaga puterea la pranz, pentru a lua masa acasa impreuna cu familia si cei patru copii ai sai. El sfideaza cutuma japoneza si da mana cu toti antgajatii pe care ii intalneste, nu doar cu managerii superiori. Ghosn a disponibilizat mii de salariati de la Nissan, a inchis prima din cele cinci fabrici nipone, si a scos la licitatie active importante cum ar fi divizia aerospatiala a Nissan. Rezultatul? Nissan a reusit sa obtina profit dupa criza puternica prin care a trecut.



Carlos Ghosn este unul dintre putinii straini care conduc o companie japoneza. El a stiut sa se adapteze rapid la cultura locala. Cu ocazia primei adunari generale a actionarilor, el a fost mustrat pentru faptul ca nu s-a inclinat corespunzator.



De atunci, Ghosn, care in luna aprilie a anului viitor se va muta la Paris pentru a conduce Renault, a devenit foarte respectat in Japonia pentru energia sa, pentru munca asidua si pentru faptul ca a dat o noua viata grupului Nissan. El a utilizat tehnici occidentale de management, apeland masuri drastice, insa in acelasi timp a invatat sa se incline corect si sa faca conversatie in limba japoneza.



"Intotdeauna am crezut ca poti invata cel mai mult de la oamenii care nu sunt ca tine. A vedea problemele din punctul altuia de vedere poate fi extrem de instructiv", spune Ghosn.



Conducand operatiuni pe patru continente pana acum, Ghosn sustine cu convingere ca diferentele culturale au o contributie din cele mai importante la rezultatul discutiilor intre echipe multiculturale, care asigura solutii mult mai productive decat solutiile pe care le-ar fi descoperit fiecare membru al echipei pe cont propriu.



Caracterul cosmopolit al brazilianului este lesne de inteles. Carlos Ghosn s-a nascut in Brazilia din parinti libanezi si si-a facut studiile in Franta. Ghosn a reusit, in ciuda faptului ca nu i s-a acordat nici o sansa ca ar putea supravietui culturii nipone, sa isi castige respectul si in Japonia dupa ce a transformat o pierdere de 5,6 mld. dolari, intr-un profit de 2,5 mld. dolari in doar doi ani la Nissan.



Parteneriatele internationale de afaceri pot exploata intregul potential doar daca arata respect identitatilor nationale si valorilor culturale din diferite parti ale mapamondului - atat la nivel individual, cat si la nivel de companie, spune Ghosn. Provocarea consta in a constientiza diferentele intalnite de la piata la piata si in a asigura un management coerent afacerii, pentru a putea indeplini obiectivele companiei, a incheiat Ghosn.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24