Auto

Închirierea propriei maşini, o afacere inedită de succes în California

 Închirierea propriei maşini, o afacere inedită de succes în California

Foto: AFP

28.04.2012, 19:14 1873

Ideea i-a venit în vara anului 2009, pe când era studentă la Universitatea Singularity - o universitate elitistă care şi-a stabilit ca scop să-i înveţe pe viitorii lideri ai lumii să gândească diferit pentru a schimba lumea. Jessica Scorpio avea atunci 24 de ani. Câţiva ani mai târziu, ideea i s-a transformat în "Get Around", un serviciu, lansat anul trecut la San Francisco, care derivă din principiul clasic al împărţirii unei călătorii cu automobilul cu alţi pasageri.

Însă contrar unor afaceri precum Zipcar, numărul unu în Statele Unite, prin care sunt puse la dispoziţia şoferilor de ocazie automobile noi, cu Get Around proprietarii îşi aduc maşinile în reţea. Pentru a fi înglobate în flotă, automobilele trebuie să treacă de controlul specialiştilor firmei.

Dacă cineva se află într-unul din cele patru oraşe americane acoperite de Get Around - San Francisco, Austin, Portland şi San Diego - este suficient să consulte site-ul firmei, să spună unde şi când are nevoie de o maşină, iar membrii reţelei care sunt disponibili răspund. Cel care corespunde cererii (tip de maşină, preţ propus pe oră) încheie afacerea.

Get Around a dezvoltat chiar un sistem care, instalat în fiecare maşină, permite şoferului de ocazie să deblocheze şi să pornească autovehiculul cu telefonul său mobil.

"Nu tehnologia este cel mai mare obstacol care a stat în calea dezvoltării Get Around", îşi aminteşte John Atcheson, cofondatorul afacerii.

Mai întâi, a trebuit ca statul California să adopte o lege care să interzică asigurătorilor să renunţe la contracte pe motiv că membrii vând maşinile pentru uz comercial - cazul în care o maşină este închiriată unui terţ. Get Around a trebuit apoi să negocieze cu un asigurător de top să intre în joc şi să inventeze un sistem adaptat, care să asigure, în acest context specific, într-un accident atât proprietarul, cât şi pe chiriaş.

Reprezentanţii firmai spun să afacerea se dezvoltă rapid. "Avem deja mai mult de 10.000 de maşini în patru oraşe", a subliniat Atcheson. Potrivit acestuia, flota este mai mare
decât cea a ZipCar, care există de mai mult de zece ani. Afacerea are nevoie de mai puţin capital decât concurenţii clasici din serviciile clasice de "partajare a maşinilor", deoarece
nu-şi cumpără flota.

Ce limitează succesul? "Trebuie ca toată ţara să adopte o legislaţie similară celei din California care să permită poliţele noastre de asigurare". Va fi apoi timp pentru cuceritul lumii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO