Auto

Volkswagen spune că nu se uită “activ” după alternative la Turcia pentru viitoarea uzină, însă consultanţii propun alternative, iar Aradul este promovat drept „poziţie-cheie”

Volkswagen spune că nu se uită “activ” după...

Autor: Bogdan Alecu

22.10.2019, 15:15 1065

Volkswagen Group nu caută activ o alternativă pentru uzina din Turcia, a declarat Andreas Tostmann, directorul de producţie al VW, citat de Automotive News Europe. Săptămâna trecută constructorul auto a declarat că amână decizia de la construi o uzină auto în Turcia pe fondul criticilor internaţionale la adresa ţării, pe fondul operaţiunilor militare din Siria.

„Ne uităm la dezvoltări. Planurile pentru Turcia sunt momentan în aşteptare. Nu ne uităm activ după locaţii alternative”, a declarat Andreas Tostmann în cadrul unui unei teleconferinţe în cadrul căreia au fost prezenţi şi cei de la Automotive News Europe.

Pe de altă parte, consultanţii din piaţa imobiliară spun că în continuare sunt analizate alternative pentru Turcia, iar Aradul reprezintă o poziţie-cheie datorită proximităţii faţă de sistemul rutier şi feroviar modern din proximitatea sa dar şi a furnizorilor de componente prezenţi în zonă.

Pentru a-i atrage pe cei de la Volkswagen, Turcia le-a promis un ajutor de stat cu 40% mai mare decât poate oferi o ţară membră a Uniunii Europene şi promisiunea fermă că toate maşinile guvernamentale vor fi achiziţionate de la Grupul Volkswagen, în condiţiile în care parcul numără peste 170.000 de maşini, potrivit datelor din industria auto. O ţară membră UE nu poate cumpăra direct de la un singur furnizor, ci trebuie să organizeze o licitaţie. Spre exemplu în România, Volkswagen nu Dacia a câştigat licitaţia pentru maşinile de poliţie.

Odată cu anunţul celor de la Volkswagen de a pune pe hold investiţia din Turcia, atât România cât şi Bulgaria şi Serbia au revenit în cursă. Spre exemplu, Bulgaria le-a pus pe masă celor de la VW un ajutor de stat de 260 mil. euro, în creştere de la 135 mil. euro.

Ştefan Radu Oprea, ministrul pentru antreprenoriat şi mediul de afaceri declara săptămâna trecută pentru ZF că discuţiile cu VW au fost reluate şi că "o ofertă poate fi îmbunătăţită", iar avantajul României ar fi că dispune deja nu doar de infrastructura necesară, în vestul ţării, ci şi de furnizorii necesari, Volkswagen având o reţea puternică de producători de subansamble atât în România cât şi în Ungaria.

El a subliniat că şi în condiţiile în care guvernul a fost demis, activitatea Invest Romania nu este afectată, însă negocierile pot fi influenţate deoarece discuţiile sunt purtate cu miniştri dintr-un cabinet demis.

În Turcia VW ar fi ales oraşul Manisa, la 40 km nord de Izmir, iar producţia ar fi trebuit să demareze în 2022. Uzina ar crea circa 5.000 de noi locuri de muncă, atât direct, cât şi în cadrul furnizorilor de componente. Pe listă România era alături de Turcia, Serbia, Bulgaria şi Africa de Nord. Serbia a fost printre primele ţări eliminate din calcule.

Potrivit datelor din piaţa imobiliară, Volkswagen a luat în calcul zona Aradului din România. La Arad există atât infrastructură rutieră, cât şi feroviară, un constructor auto având posibilitatea de a exporta rapid automobilele produse.

În viitoarea uzină, Volkswagen va produce următoarea generaţie a lui VW Passat şi viitoarea Skoda Superb, în volume anuale de circa 300.000 de unităţi. Ambele maşini au preţuri cuprinse între 20.000 şi 50.000 de euro, astfel încât businessul VW ar fi avut şanse să fie chiar dublu faţă de cel al Dacia. Mai mult, cei de la Dacia oferă în România salarii similare cu cele din Cehia, im­punând local salarii peste media naţională.

În lipsa unui al treilea constructor, producţia din România nu va trece de 700.000 de unităţi şi economia locală va depinde numai de Dacia şi Ford în ceea ce priveşte industria producătoare de maşini. Pe de altă parte, Ford a lansat în producţie la Craiova SUV-ul Puma alături de EcoSport, ce va duce producţia la peste 250.000 de unităţi anul viitor, potrivit estimărilor din piaţă.

Printre motivele care ar fi stat la baza deciziei VW a fost şi cel al pieţei locale, Turcia având o medie de 150 de maşini la mia de locuitori, deci un potenţial mare de creştere, iar Passat este în prezent în topul vânzărilor pe piaţa turcă, piaţă care preferă sedanurile.

Turcia reprezintă un adevărat hub pentru industria auto, având uzine ale Fiat, Ford, Renault, Toyota, Hyundai, Honda alături de alte uzine pentru camioane şi autocare.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO