Bănci și Asigurări

Analiştii: Prelungirea excesivă a „perioadei de tranziţie“ nu este bună pentru sistemul bancar şi pentru percepţia populaţiei

Analistul Radu Crăciun se aştepta ca vânzarea sucursalei Bank of Cyprus să dureze mai degrabă câteva săptămâni decât o săptămână

Analistul Radu Crăciun se aştepta ca vânzarea sucursalei Bank of Cyprus să dureze mai degrabă câteva săptămâni decât o săptămână

Autor: Claudia Medrega

08.04.2013, 00:07 435

Prelungirea excesivă a „perioadei de tranziţie“ până la vânzarea sucursalei lo­cale a Bank of Cyprus nu este bună pen­tru sistem şi pentru percepţia populaţiei, dar termenul iniţial de o săptămână era, totuşi, prea scurt pentru perefectarea unei tranzacţii, chiar dacă este vorba de o bancă mică, consideră analiştii.

„Cu cât se revine mai repede la normal, cu atât mai bine. Nu ştiu toate detaliile, dar o săptămână este un termen scurt. Este un proces care va dura mai degrabă câteva săptămâni decât o săptămână“, spune Radu Crăciun, director de investiţii la Eureko Pensii.

Totuşi, el consideră că nici o prelungire de durată a perioadei de tranziţie pentru vânzarea Bank of Cyprus nu este bună pentru sistem şi pentru percepţia opiniei publice.

„Vânzarea unei bănci este un proces îndelungat. Nu ştiu ce «minune» se putea întâmpla într-o săptămână, chiar folosind anumite scurtături şi un control politic al vânzării. Când este vorba de sistemul bancar al unei ţări multe dintre deciziile de fuziuni şi achiziţii se fac sub comandament politic, nu economic. Cu cât se încheie mai repede, cu atât mai bine“, a arătat Crăciun.

Începând de lunea trecută clienţii sucursalei Bank of Cyprus nu au avut acces la conturi nici în sucursale, nici prin aplicaţia de internet banking, banii din bancă fiind practic blocaţi cu excepţia sumelor rulate pe cardurile ataşate conturilor curente.

Şi Ionuţ Dumitru, economistul-şef al Raiffeisen Bank, a declarat că ar fi bine ca procesul de vânzare al sucursalei Bank of Cyprus să se termine mai repede. „Pentru orice există un cumpărător. Depinde de preţ. Este bine să se termine mai repede.“ El nu crede că putem vorbi despre o deteriorare a percepţiei publice în urma precedentului creat prin suspendarea operaţiunilor Bank of Cyprus şi a ţinut să reamintească faptul că Bank of Cyprus nu este sub jurisdicţia BNR.

În cazul supravegherii sucursalelor des­chise de băncile străine în baza paşapor­tului european privind libera circulaţie a serviciilor atribuţiile BNR sunt limitate în principal la monitorizarea indicatorilor de solvabilitate şi a constituirii rezervelor minime obligatorii.

Dumitru afirmă că atât timp cât la nivel european există o reglementare unică - garantarea depozi­te­lor mai mici de 100.000 de euro, indiferent că vor­bim de sucursale sau filiale, nu putem discu­ta despre o schim­bare a opticii asupra băncilor care operează în regim de su­cursală după pre­ce­den­tul creat prin suspen­darea opera­ţiunilor Bank of Cyprus.

„Sunt foarte puţini cei care au depozite de peste 100.000 de euro. Nu este un fenomen de masă. Mai mult de 90% sunt în pla­fonul de ga­ran­tare. Impor­tant este ca în momentul în care ai sume mai mari de bani trebuie să te gândeşti şi la riscuri. Trebuie să ai cultură financiară, să discerni între riscurile băncii A şi riscurile băncii B. Este de gândit când o bancă oferă dobânzi anor­mal de mari faţă de media pieţei. Edu­caţia financiară este destul de scăzută în Ro­mânia. În timp înveţi, înveţi şi din greşeli. Lecţia esenţială este că acolo unde randa­mentele sunt mari şi riscurile sunt mari“, a explicat Dumitru.

Radu Crăciun recomandă deponenţilor să analizeze şi riscurile, nu doar ran­damentele atunci când îşi aleg o bancă.

„Zilele astea mai mult ca oricând deponenţii trebuie să îşi aleagă cu mare grijă banca unde îşi depun banii. Responsa­bilitatea este a lor. Când o dobândă arată mult prea bine, deponenţii ar trebui să-şi pună mai întâi semne de întrebare decât să se gră­bească. Trebuie să primeze con­servarea capi­talului, a economiilor, nu în­mulţirea la rate în afara pie­ţei. Ar trebui să măsoare de mai multe ori şi să taie o dată.“

Operaţiunile Bank of Cyprus România au fost sus­pendate pe 1 aprilie, cu un prim termen de o săp­tămână, decizia fiind luată de banca-mamă din Cipru îm­preună cu banca centrală din insulă. Banca locală func­ţio­nează ca sucursală a băn­cii-mamă de la Nicosia şi se supune regle­men­tărilor băn­cii cen­trale a Ciprului.

 

Depozitele sunt prima grijă, dar clienţii companii riscă penalităţi pentru plăţile blocate

Salvarea depozitelor este prioritatea oricărui proces de redresare a unei bănci care nu mai poate opera în condiţii normale, însă suspendarea activităţii – aşa cum a decis în urmă cu o săptămână Bank of Cyprus – este o măsură care îi afectează direct şi imediat pe clienţii persoane juridice.

Întreruperea activităţii de procesare a plăţilor şi încasărilor a lăsat în aer operaţiunile curente ale mai multor firme, cele mai afectate fiind cele care lucrau exclusiv sau preponderent cu Bank of Cyprus. Banca s-a mulţumit să emită luni 1 aprilie un anunţ sec privind suspendarea operaţiunilor, trimiţându-şi clienţii la call center pentru detalii. Ciprioţii nu au făcut nicio referire la responsabilitatea legată de penalităţile pe care clienţii lor le pot suporta din cauza imposibilităţii de a executa plăţi scadente. Rămâne de văzut în ce măsură partenerii de afaceri ai clienţilor afectaţi vor arăta înţelegere pentru situaţia obiectivă care s-a creat. Un aspect delicat apare în cazul imposibilităţii unor firme de a achita salarii, eventuala prelungire a suspendării operaţiunilor putând agrava problema.

Reprezentanţii băncii au promis totuşi la începutul săptămânii trecute că urmau să fie făcute modificările necesare în sistemul informatic astfel încât clienţii persoane fizice şi companii care au avut de achitat rate la credite în ultimele zile să nu fie înregistraţi ca restanţieri având în vedere că nu au nicio vină pentru nerealizarea plăţilor.

Mai mulţi clienţi ai Bank of Cyprus au răspuns solicitării www.zf.ro de a-şi împărtăşi experienţa.

  • Mihăiţă

Probleme întâmpinate:

1. ordine de plată electronice operate vineri după ora 11:00 în sistemul online nu au mai fost executate, clienţii nu au fost notificaţi de acest lucru şi nu au putut consulta extrasele de cont pentru a putea verifica ce s-a executat şi ce nu

2. bilete la ordin şi file cec scadente sâmbătă şi apoi toată săptămâna în care banca a fost suspendată nu au fost transmise spre executare şi nu ni s-a răspuns cine va răspunde dacă la reluarea activităţii băncii clienţii emitenţi nu vor mai avea disponibil în cont. Am fost îndrumaţi spre call center pentru lămuriri, ni s-au preluat problemele urmând să fim contactaţi (se întâmpla marţi), nu ne-a mai contactat nimeni.

3. bilete la ordin aferente leasingurilor în derulare şi scadente în această săptămână (emise de societatea noastră) nu au fost executate de către societăţile de leasing - se vor emite penalizări - cine le suportă?

4. contracte în derulare cu furnizori externi, nu s-au putut efectua plăţi

5. salarii de plată în această perioadă

  • Kuky

Luni mi s-au virat 10.000 lei în contul de la BoC. Deşi banca a declarat că e închisă, banii i-a încasat. Am sunat la Ag. Moşilor dar acolo era beznă totală, habar n-aveau de nimic. Am sunat la numărul de hotline şi o doamnă mai de treabă mi-a zis că bancomatele şi plăţile cu cardul funcţionează în continuare.

Spre surprinderea mea la bancomat am reuşit să scot banii, noroc că-mi ridicasem mult limita zilnică.

Din păcate am făcut greşeala de a lăsa o parte din bani în cont, dorind să fac nişte plăţi cu cardul, bazându-mă pe informaţia funcţionarilor BoC ca acesta va funcţiona în continuare. Minciună. De marţi la orice tranzacţie cu cardul mi s-a comunicat că am fonduri insuficiente, deşi mai aveam cel putin 2.000 lei în cont.

Am interogat soldul la un bancomat şi am constatat cu stupoare că banca nu a înregistrat tranzacţia de intrare de 10.000 lei (deşi luni m-a lăsat şi scot o bună parte din bani) şi că acum am un sold negativ baban. Haos total.

  • Adrian 

Sunt client al băncii cipriote şi sunt nemulţumit că BNR nu a făcut cunoscut până acum faptul că depozitele constituite la această bancă nu sunt garantate de fondul de garantare din România.

Bruno

Acum e o săptămână de când nu ştiu nimic, sperând că fiind în România şi nu în Cipru, BNR va face ceva pentru redeschiderea băncii. Pot să spun că atunci când am făcut contract nimeni nu mi-a zis că Bank of Cyprus depinde de banca centrală a Ciprului; de altfel poate că asta era scris pe contract, dar asta nu este o regulă, ci o excepţie şi de obicei un om de rând nu ştie nimic despre asta dacă banca respectivă nu spune clar această problemă, nu citeşte contractul integral şi la sfârşit e luat prin surprindere şi nu ştie ce să facă.

  • Virgil

Eu sunt client Bank of Cyprus... S-au purtat abuziv... Când a început criza am întrebat de zeci de ori cum va fi afectată sucursala din România... Mi-au spus că nu sunt probleme... Iată că sunt...BNR a declarat că a „negociat“ pentru noi... 

Sunt foarte nemulţumit de BNR în primul rând...Dacă sunt probleme în Cipru de ce trebuie să plătesc eu ca român cu bani câştigaţi şi impozitaţi în România... Eu nu am beneficiat de paradisul cipriot... Am plătit taxe şi impozite din care angajaţii BNR au salarii uriaşe... 

  • Alina

Cum să fim mulţumiţi când ne sunt suspendate toate tranzacţiile fără niciun fel de avertisment. Suntem societate şi avem impozite şi taxe de achitat, furnizori. Cine va suporta penalităţile de întârziere pentru această perioadă? Chiar dacă este sucursală, contractul nostru este semnat cu BoC din România şi faţă de persoanele juridice, cel puţin, ar fi trebuit să manifeste un oarecare respect, deoarece tranzacţionăm prin banca lor şi le plătim comisioane. BNR vorbeşte numai de depozite, dar la persoanele juridice nu are timp să se gândească? Cred că ar trebui să aibă multe procese BoC după aceasta acţiune de blocare a activităţii hoţeşte, fără preaviz.

  • Radu

Sunt client al BoC şi sunt extrem de mulţumit de modul în care BNR a gestionat situaţia. Suntem fericiţi să fim clienţi ai singurei sucursale din afara Ciprului care a fost închisă. „Negociatorii“ BNR se pot lăuda cu multe „succesuri“. Aproape că-mi vine să-i întreb pentru ce anume primesc salariul la care şi eu şi alţii ca mine contribuim prin impozite şi taxe.

  • Andreea

Sunt clientă a băncii cipriote. Luni am făcut niste op-uri pe internet (sume de pâna la 1.000 lei) şi le-am expediat în termen. După vreo 2 ore, în mod abuziv, banca mi-a rejectat documentele, fără nicio informare sau explicaţie. Am avut senzaţia că sistemul bancar este „sat fără câini“. Sunt dezamăgită de reacţia şi actiunea BNR, de luni şi până astăzi. Acum suntem ca Appolo 13, când era în spatele Lunii şi nu era niciun semnal. Eu cred că sunt cel puţin 20 de bănci din România care au indicatori similari cu această bancă. Să înţelegem că pot „deraia“ oricând aceste bănci? Da, banca asta este sub legislaţia din insulă, dar este în România.

  • Ioan

Sunt client al băncii. Ce mă deranjează cel mai mult este că acum o săptămână Mugur Isărescu a declarat să stăm liniştiţi că nu este nicio problemă, ce se întâmplă în Cipru nu ne afectează, depozitele sunt în siguranţă şi apoi luni s-au închis toate sucursalele BoC pentru o săptămână. Ce să înţelegem, ce să mai credem, putem să mai avem încredere în ce spun autorităţile, nu. Să mai avem încredere în sistemul bancar? Să sperăm că se va termina cu bine toată debandada asta.

  • Paul

Nu au putut fi obţinute extrase de cont necesare înregistrărilor contabile la sfârşit de lună, cel puţin.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO