România este codaşa Uniunii Europene şi la utilizarea internet bankingului, în condiţiile în care doar 5% din populaţia cu vârste cuprinse între 16 şi 74 de ani foloseşte serviciile bancare în mediul virtual, arată un studiu al Eurostat, biroul de statistică al UE. România este egalată la acest capitol doar de Bulgaria, în timp ce media europeană este de 50%.
Pe de altă parte, nordicii sunt europenii care utilizează cel mai frecvent serviciile de internet banking, în condiţiile în care în ţări precum Norvegia, Finlanda sau Danemarca peste 85% din populaţie foloseşte serviciile bancare în mediul online.
Deşi mai bine de două treimi din români utilizează internetul zilnic, bancherilor le este încă greu să îi convingă să renunţe la serviciile oferite în sucursalele clasice şi să treacă în mediul virtual.
Potrivit informaţiilor băncilor, jumătate din românii cu acces la internet îşi verifică aproape zilnic sumele din conturi, dar nu efectuează şi alte operaţiuni, acest segment de clienţi fiind principalul vizat de bancherii locali pe termen scurt.
Bancherii au tot susţinut în perioada postcriză că una din direcţiile principale de acţiune este digitalizarea, proces care va avea ca efect inclusiv creşterea gradului de bancarizare a populaţiei.
Concentrarea pe digitalizare a venit ca urmare a nevoii de eficientizare şi reducere a costurilor, în condiţiile în care marjele de câştig s-au îngustat. În ultimii ani, principala modalitate prin care băncile şi-au redus costurile a fost reducerea numărului de sucursale şi de angajaţi, un model pe care bancherii nu îl mai consideră viabil.