Bănci și Asigurări

Bancile incep sa aiba o concurenta legala: societatile de microcreditare

14.06.2001, 00:00 62



Daca nu-ti place ce conditii iti cere banca pentru a-ti oferi un credit, incearca la societatile de microcreditare.

Pe piata romaneasca au aparut si alte alternative: mici societati de creditare care ofera surse de finantare pentru intreprinzatorii mici si mijlocii.

In primul an de activitate in Romania, societatea Micro Credit a acordat peste 440 de credite in valoare de peste 3 milioane de dolari, iar pentru anul 2001 managerii societatii asteapta ca volumul creditelor sa creasca de trei ori.

"Cand afacerea incepe sa mearga, ai nevoie de un mic influx de capital pentru a te extinde, altfel nu poti sa te dezvolti. Acesta este momentul cand trebuie sa recurgi la un credit" considera Daniela Wendhaus, senior consultant la IPC (Internationale Project Consult GmbH), unul dintre actionarii firmei germane IMI (Internationale Micro Investitionen AG).

IMI este prezenta pe piata romaneasca din 1999 cand a infiintat Micro Credit, una dintre societatile de finantare, altfel decat activitatea bancara."Dobanda pentru un credit este identica cu cea de pe piata bancara, insa intreprinzatorii apeleaza la noi pentru ca suntem mai flexibili in privinta garantiilor, iar un imprumut poate fi aprobat foarte repede.

Practic, o firma poate sa intre in posesia banilor intr-o saptamana daca indeplineste conditiile cerute de noi, acesta fiind principalul avantaj fata de competitorii nostri", a spus Claudia Banc, director local al Micro Credit.

" Ceea ce este insa special in Romania, fata de celelalte tari in care lucram este faptul ca aici finantarea capitalului de lucru nu este printre principalele scopuri pentru imprumuturi. In Romania oamenii imprumuta bani pentru investitii, pentru scopuri precise", a declarat Ioulia Abakaeva, expert credite al Micro Credit.

In privinta domeniilor de activitate cu mare potential de dezvoltare in Romania, Ioulia Abakaeva prevede un viitor bun pentru producatorii de alimente, medicamente si alte produse de baza, care se vor cere tot timpul, indiferent de situatia economiei.

"Comertul este in crestere continua in Romania, la fel si transporturile, in schimb serviciile abia incep sa se dezvolte, fiind strans legate de cresterea economica", a mai adaugat Ioulia Abakaeva.

"Cei mai multi clienti ai Micro Credit sunt societatile comerciale, comertul fiind activitatea predominanta a intreprinzatorilor mici si mijlocii din aceasta tara. O tendinta a intreprinzatorilor din Romania este contractarea de micro credite pentru a-si cumpara spatii comerciale sau de productie", spune Sabin Tomus, directorul societatii.

Reprezentantii Micro Credit considera ca in Romania sistemul legal este bine fundamentat, oamenii il cunosc si sunt foarte disciplinati in privinta platilor. "Practic, nivelul creditelor neperformante este sub 0,1%", a mai adaugat Claudia Banc.

Micro Credit nu atrage depozite, iar resursele de finantare sunt asigurate din exterior, in principal de banca germana Kreditanstaldt fur Wiederaufbau. Micro Credit ofera intreprinzatorilor cu experienta micro credite cu valori cuprinse intre 500 si 35.000 de dolari, pe termen de pana la doi ani .

"Pentru viitorul apropiat avem planuri pe care deocamdata nu vrem sa le dezvaluim. Cert este ca vom face o majorare de capital pentru care in prezent suntem in discutii cu investitori renumiti de pe piata internationala", a spus Ioulia Abakaeva .

Pentru infiintarea Microenterprise Credit Romania IMI a investit 1,019 milioane de marci.Baza legala de inscriere a firmei a fost Legea societatilor comerciale precum si Legea nr.99 din 1999 privind accelerarea reformei economice care prevede posibilitatea acordarii de credite in afara sistemului bancar.

In prezent, Micro Credit activeaza prin filialele din Bucuresti, Cluj, Brasov, Timisoara si Constanta.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24