Bănci și Asigurări

BCR: Am luat piaţă de la concurenţi pe corporate şi vom lua şi la retail când revine cererea

BCR: Am luat piaţă de la concurenţi pe corporate şi vom lua şi la retail când revine cererea

Autor: Voican Razvan

03.03.2011, 23:57 250

BCR a reuşit anul trecut să ia clienţi companii de la băncileconcurente prin întărirea relaţiilor cu această clientelă, prinposibilităţile de a acorda finanţare şi prin dezvoltareacapacităţilor de a oferi serviciile cerute, afirmă DominicBruynseels, CEO al BCR, cea mai mare bancă de pe piaţă.

"De la circa 10 bănci care se băteau pe această piaţă, s-a ajunsla 3 - 4 şi uneori chiar la două. Am luat piaţă de la alţii prinîntărirea relaţiilor cu acest tip de clienţi, dar şi prin faptul cănoi am rămas în piaţă şi atunci când alţii au fost absenţi. Amcrescut inclusiv pe tranzacţii, pe cash management, pentru că ne-amdezvoltat capacitatea de a livra astfel de servicii." El explicăastfel majorarea cu peste 15% a soldului creditelor corporate şiimplicit creşterea cotei de piaţă până la 25% la finanţările pentrucompanii.

Numai că o asemenea expunere atrage şi vulnerabilităţi pentrubancă în contextul în care recesiunea s-a prelungit. "Nu putem fiimuni la ceea ce se întâmplă în economie, iar aceasta se vede înrezultatele pe 2010." Spre deosebire de 2009, grupul BCR nu a maireuşit să menţină pe creştere nici profitul operaţional, care ascăzut cu 12,5%, până la 2,85 mld. lei, în pofida reduceriicosturilor.

Bruynseels invocă drept explicaţii relevante problemele divizieide leasing, despre care însă spune că începe să dea semne derevenire, scăderea rapidă a dobânzilor şi îndeosebi presiuneacrescândă asupra preţurilor la creditele corporate. Şeful BCRafirmă că banca s-a concentrat anul trecut asupra segmentelor careau continuat să crească - în special creditul corporate şi creditulipotecar.

"A scăzut cererea pentru credite de consum şi pentru IMM-uri,dar când va reveni vom lua cotă de piaţă şi de acolo. Veţi vedeadin partea BCR o poziţie absolut susţinută pe măsură ce economia vaieşi din recesiune."

Chiar dacă rămâne lider de piaţă şi la creditare, şi ladepozite, BCR nu mai ocupă şi primul loc după profitul realizat,fiind întrecută de rivalii de la BRD şi chiar şi de cei de laRaiffeisen după rezultatul calculat în funcţie de standardeleromâneşti de contabilitate.

"Am fost primii şi la profit până nu demult şi sper că vomredeveni destul de repede", spune Bruynseels fără a-şi asuma unorizont de timp precis.

El întăreşte evaluarea lui Andreas Treichl, CEO al Erste Group,care a afirmat săptămâna trecută la Viena că trimestrul al patruleadin 2010 va rămâne un minim pentru rezultatele BCR şi este deaşteptat o revenire. Pentru 2011, speranţele celei mai mari băncide pe piaţă se leagă mai ales de a doua jumătate a anului şi deînceputul lui 2012, când ar urma să se consolideze ieşirea dinrecesiune.

"Am început 2011 cu o abordare prudent-optimistă. Creditulprivat va creşte probabil şi în acest an cu numai o cifră şi aceeamai degrabă redusă atât timp cât singurele motoare vor rămânefinanţările corporate şi creditul ipotecar." Bruynseels spune însăcă dobânzile foarte mici şi concurenţa mare dintre bănci vor creaun potenţial mare pentru clienţi să se împrumute, mai ales în zonacorporate, dar şi la retail.

Şefa retailului de la BCR: Vrem să fim prima bancăpentru economii şi investiţii

BCR a făcut eforturi substanţiale pentru a-şi revizui gama deproduse de retail şi pentru a îmbunătăţi calitatea serviciilor,poziţionându-se acum în top 3 ca atractivitate a ofertei, afirmăOana Petrescu, vicepreşedinte executiv pe retail de la 1 iulie2010.

Ea spune că banca va continua să-şi ajusteze oferta de dobânzila creditare în funcţie de piaţă, dar nu va participa la formareaunei pieţe "nesănătoase" pe segmente precum creditul de consum şicardurile de credit.

"Suntem în top 3 ca nivel al dobânzilor, calitate şi simplitatea proceselor. Am redus cu circa 25% costul creditelor pe diversetipuri de produse şi vom continua să ne ajustăm în funcţie depiaţă. Ne bazăm pe ideea că reducerea costurilor va avea ca efectcreşterea volumelor."

Pentru al doilea an la rând BCR s-a confruntat în 2010 cuscăderea portofoliului de credite de retail cu peste 7%. Petrescuexplică acest declin printr-un efect de "erodare naturală" aportofoliului în condiţiile în care BCR a mărit volumele de creditede retail înaintea altor competitori, iar o parte din împrumuturilevechi ajung la scadenţă, în timp ce producţia nouă rămâneredusă.

Ea susţine că rambursările anticipate încurajate de Ordonanţa50/2010 prin eliminarea comisioanelor nu au avut o contribuţiedeterminantă. "Avem volume mari de credite care ajung la scadenţă,ceea ce duce la o erodare a porfofoliului mai mare decât la altebănci. Apoi, am dorit să scoatem din bilanţ credite pe care nu lemai puteam recupera şi, în fine, de-abia a treia explicaţie ţine derambursările anticipate. De fapt pe acest segment suntemechilibraţi ca raport între clienţii pierduţi şi cei câştigaţi prinrefinanţări oferite de noi."

Cât timp apetitul clienţilor pentru credite rămâne limitat, BCRîncearcă să capteze interesul din ce în ce mai mare pentrueconomisire, sub diferite forme. "Vrem să fim prima bancă pentrueconomii şi investiţii."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24