Bănci și Asigurări

Cum iti promovezi afacerea cu bani putini

Cum iti promovezi afacerea cu bani putini
13.10.2009, 13:58 2716

"Foarte multi inteleg prin marketing -"publicitate" si prinpublicitate - "TV". Multi bani sunt sau, mai degraba, au fostcheltuiti in campanii de marketing fara obiective definite si farao strategie clara, astfel ca nu au produs rezultate convingatoare.Iata de ce acum bugetele de marketing sunt percepute ca ocheltuiala pe termen scurt, si nu ca o investitie pe termen mediusi lung", spune Cristina Hlinschi, directorul firmei de consultantain marketing si relatii publice Sense Marketing.

Chiar daca este greu sa gandesti pe termen lung, dupa cummarturiseste ea, in conditiile in care lumea s-a schimbat sicontinua sa se schimbe in jurul nostru, "este esential sa continuamsa investim in dezvoltarea de produse si servicii noi, mai bune.Este absolut necesar sa cunoastem piata in care ne miscam si modulin care ne raportam la ea (la clienti, la furnizori, la canalele dedistributie si vanzare). Este esential sa continuam sa ne promovamafacerea. Doar asa se creeaza baza pentru a avea o afacere si peviitor".

Firmele dispun de bugete de investitii tot mai reduse in acestan, insa chiar si in aceste conditii exista variante ieftine depromovare.

De exemplu, cu un buget de sub 100 de euro firmele pot sainvesteasca in promovarea online. Intre toate variantele prin carete poti promova, de la advertoriale, link-uri sponsorizate,campanii de bannere, proiecte speciale, cea care are eficienta ceamai mare este Google Adwords.

"Adwords este in topul preferintelor si recomandarilor pentruIMM-uri, deoarece nu exista o limita minima de buget, poti sa tepromovezi pe cuvintele-cheie pe care le consideri cele maipotrivite (iti pozitionezi reclama exact in fata persoanelor carecauta produse si servicii similare sau compatibile cu ale tale) sieste foarte usor de inceput si de controlat ulterior", explicaCristina Hlinschi.

Bugetele pentru campaniile prin linkuri sponsorizate pe Googlepot porni de la cativa euro pe zi, dar depind de produsul sauserviciul promovat si de cuvintele si frazele-cheie care sunt luatein considerare. Adwords permite tintirea exacta a segmentului depublic-tinta al firmei si, de asemenea, firma poate obtine numarulde vizitatori atrasi.

La fel de usor de aplicat ca si Google Adwords si potrivitpentru loializarea clientilor, mai ales pentru IMM-uri din HoReCa(hoteluri, restaurante, catering - n.r) entertainment si traveleste Facebook Ads. "Facebook Ads permite segmentare in functie decaracteristicile geo si demografice (varsta, sex etc.), dar si infunctie de interesele si hobby-urile personale ale membrilor", maispune directorul Sense Marketing.

Blogosfera, forumurile sau twitter-ul pot ajuta firmele sa-siidentifice target-ul, sa isi faca reclama gratuita, sa poataidentifica perceptia consumatorilor asupra produselor sauserviciilor similare cu cele ale firmei si pot ajuta la crestereavanzarilor.

Si cartile de vizita pot fi o modalitate ieftina de promovare,daca pe langa datele de contact sunt precizate si tipul de serviciipe care compania le presteaza si beneficiile pentru potentialiiclienti.

O varianta de promovare este prin intermediul presei. Puteticontacta jurnalisti in cazul in care aveti un subiect interesant detransmis astfel incat puteti deveni sursa citata in articol sau infunctie de publicatie puteti aparea chiar ca interviu. In acestsens puteti trimite si comunicate de presa insa trebuie alese cugrija publicatiile.

"In urma cu vreo cateva luni, un patron de IMM, la limitadisperarii, spunea ca nu investeste in promovare, deoarece pentruel intrebarea este 'cum sa supravietuiasca, de la o luna la alta'.Daca aceasta este intrebarea, atunci nu promovarea este raspunsul.Promovarea va ajuta insa ca, peste un an, sa nu va puneti aceeasiintrebare", mai explica Cristina Hlinschi.

Pentru un buget de pana la 1.000 de euro, variantele depromovare sunt mai numeroase. In top ramane Google Adwords. Creareasi "renovarea" unui website sunt alte doua variante recomandate despecialisti. O analiza SEO (search engine optimization) a site-uluidupa cuvinte-cheie ajuta la vizualizarea pozitiei unde va gasiti peGoogle. "Calitatea si actualizarea constanta a continutului suntesentiale, dar nu sunt suficiente in sine", spune directorul SenseMarketing.

Este foarte important in momentul in care intentionezi saconcepi un site numele pe care il alegi si care trebuie sareprezinte intocmai afacerea pe care o derulati.

O alta modalitate prin care iti poti pastra aproape clientiiexistenti si colaboratorii este trimiterea de newslettere. Acesteatrebuie sa contina subiecte de interes pentru destinatari sitrebuie avut grija la frecventa cu care sunt trimise pentru a evitao rata mare de dezabonare.

"Actiunile de emailing sau SMS sunt foarte recomandate, maiales in cazul ofertelor speciale, pentru ca permit informarearapida a clientilor, trimiterea de remindere, dar si, foarteimportant, monitorizarea precisa a rezultatelor. Aplicatiile dee-mail marketing au, de regula, facilitati de gestionare sisegmentare a bazelor de date de clienti, de administrare aabonarilor si dezabonarilor la newslettere. Atentie la inserarea siadministrarea facilitatii de dezabonare - este obligatorie!",explica Cristina Hlinschi.

Ea recomada si networkingul ca varianta de promovare."Participarea la evenimente si conferinte din domeniul deactivitate al firmei, precum si gazduirea de evenimente proprii alecompaniei sunt variante de promovare."

Daca bugetul de promovare de care dispune compania poate ajungepana la 10.000 de euro, "deja putem sa ne gandim la o campanie depromovare declinata pe mai multe canale de informare: directmarketing (mail, e-mail, SMS, evenimente, telesales), online(website, optimizare pentru motoarele de cautare, SEM "searchengine marketing), publicitate.

In acest buget pot fi incadrate mai ales canale online, dar sicanale de nisa print, radio si chiar TV", explica directorul SenseMarketing.

Cum iti promovezi afacerea cu un buget mic:

100 euro:

  • Google Adwords: promovarea se face dupa cuvinte-cheie
  • Facebook Ads: potrivit pentru loializarea clientilor, mai alespentru IMM-uri din HoReCa, entertainment si travel
  • Newsletter: pot fi trimise periodic catre clientii actuali sicolaboratori doar in cazul in care aveti de transmis subiecte deinteres pentru ei
  • Comunicate de presa: mergeti catre publicatiile si site-urilecare au tangenta cu domeniul de activitate al firmei si incercatisa comunicati subiecte care sa starneasca interesul

1.000 euro:

  • Website - creare sau "renovare"
  • E-marketing: actiunile de e-mailing sau SMS sunt recomandatemai ales in cazul ofertelor speciale
  • Networking: participarea la evenimente si conferinte dindomeniul de activitate al firmei, gazduirea de evenimente propriiale companiei

10.000 de euro:

  • Campanie de promovare declinata pe mai multe canale decomunicare: direct marketing (mail, e-mail, SMS, evenimente,telesales etc.), online ( website, optimizare pentru motoarele decautare, SEM), publicitate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO