Bănci și Asigurări

Lista neagra a industriilor de care fug asiguratorii

15.04.2010, 23:04 157

Sectorul constructiilor, alaturi de metalurgie, electrocasnicesi chiar IT sunt cel mai greu acceptate de asiguratori in contextulcrizei, in timp ce energia, industria alimentara si a bauturilor, atutunului sau a carburantilor suscita un interes ridicat pentrucompaniile care ofera asigurari de credit comercial, afirma EduardSimionescu, manager in cadrul Marsh, unul dintre cei mai maribrokeri de asigurari pe piata locala.

La randul sau, Iulian Turcu, director de vanzari pe segmentulB2B (colectare de creante de la debitori persoane juridice) lafirma de recuperare de creante Kruk, afirma ca la nivelul pieteicele mai multe intarzieri la plata sunt in domeniile telecom,leasing si imobiliare.

"Rata de succes (totalul creantelor recuperate din total volumeprimite la colectare - n. red.) a scazut, la nivelul pietei, de la50-60% in 2008 la 30-35% in 2009, iar de la inceputul anului cuinca 7-9 procente. Pentru anul 2010 ma astept la scaderi incontinuare", a declarat Turcu.

Companiile de recuperare de creante au primit spre colectareanul trecut, pe segmentul contractelor intre companii, un volum decreante de 121 mil. euro, aferent a 82.000 de cazuri, potrivitdatelor Asociatiei de Management al Creantelor Comerciale (AMCC).Din totalul volumului primit, firmele specializate au reusit sarecupereze doar 38,7 mil. euro din cauza conditiilor economicedificile si a problemelor de cash-flow cu care s-au confruntatcompaniile.

Numai una din cinci firme isi mai permite o asigurare decredit comercial

Doar 20% din companiile care vor o asigurare de credit comercialsi primesc o oferta de la asigurator ajung sa incheie un contract,estimeaza Eduard Simionescu.

"Inainte de criza, tuturor le mergea bine si multe companiispuneau ca nu au nevoie de o astfel de asigurare. In 2009, cerereadin partea clientilor a crescut semnificativ, dar putini ajung saincheie un contract, din diferite motive. Conditiile din parteaasiguratorilor sunt mult mai restrictive, iar tarifele mairidicate."

O asigurare de credit comercial protejeaza o companie de risculde neincasare a creantelor din cauza intrarii in insolventa adebitorilor sau pur si simplu din cauza prelungirii termenelor deplata.

Astfel, daca o companie are o asigurare de credit comercialpentru marfa livrata catre un client in valoare de 10.000 de euro,in cazul in care clientul respectiv nu mai poate plati marfaprimita, compania primeste din partea asiguratorului, spre exemplu,8.000 de euro, in schimbul unui comision anual de 100 de euro, lacare se adauga un comision de analiza a debitorului de 40-45 deeuro. In cazul acesta, comisionul calculat este de 1%, insa nivelulpoate fi depasit.

"Daca in urma cu doi ani puteam spune ca pretul este intre 0,1%si 0,9% din valoarea cifrei de afaceri asigurate, acum avem cazuriin care cota de prima depaseste 1%, iar 0,1% a devenit intangibil",spune Antoaneta Nuta, account manager la Marsh. Ea da exemplul unuiclient care a primit anul trecut o oferta din partea unuiasigurator cu o cota de prima de peste 2%.

Piata asigurarilor de credite comerciale este inca de dimensiunireduse in Romania, in total fiind incheiate in jur de 150 decontracte, potrivit unor estimari. Principalii jucatori pe aceastapiata sunt Coface, Euler Hermes, Allianz Tiriac Asigurari, dar siGroupama a inceput sa ofere astfel de produse.

Industriile pe care le evita asiguratorii

  • constructii
  • metalurgie
  • electrocasnice
  • IT

Sectoarele care au cei mai multi bani derecuperat

  • Telecom 19%
  • Leasing 17%
  • Inchirieri spatii comerciale 14%
  • Transport 11%
  • Utilitati 10%

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO