Bănci și Asigurări

Munteanu, Raiffeisen: Am putea sa vedem schimbari bruste ale peisajului bancar

Munteanu, Raiffeisen: Am putea sa vedem schimbari bruste ale peisajului bancar

Razvan Munteanu, vicepresedintele Raiffeisen Bank care coordoneaza operatiunile de retail

29.05.2008, 13:14 144

"Am putea sa vedem o schimbare brusca a peisajului bancar, cu o scadere a numarului de unitati si o reorientare spre canalele alternative", spune Razvan Munteanu, vicepresedintele Raiffeisen Bank care coordoneaza operatiunile de retail.
El subliniaza ca pana in prezent nu au existat presiuni pentru consolidare in sistem in ciuda numarului relativ mare de banci, in conditiile in care majoritatea jucatorilor sunt detinuti de grupuri de talie regionala si au o istorie relativ scurta pe piata. Practic, singura fuziune din ultimii ani (consolidare intre Banca Tiriac, HVB Bank si ulterior UniCredit Romania) au fost determinata de deal-uri incheiate pe plan extern.
Mai multi jucatori de talie medie au anuntat inca de anul trecut ca intentioneaza sa se concentreze mai mult pe dezvoltarea canalelor alternative, incercand astfel sa evite costurile tot mai mari ale extinderii retelelor de unitati.
Claudiu Cercel, directorul Directiei Operatiuni de piata din BRD-SocGen, considera de asemenea ca dezvoltarea canalelor alternative ar putea fi privita cu mai mult interes, in conditiile in care indicatorii care masoara eficienta agentiilor (in special timpul necesar pentru recuperarea investitiei si trecerea pe profit) sunt pe o tendinta de inrautatire. BRD, a doilea jucator din sistem dupa active, opereaza in prezent cea mai mare retea teritoriala dintre bancile private, cu peste 800 de unitati. In alta ordine de idei, el spune ca pe masura ce veniturile clientilor cresc, acestia vor deveni interesati si de achizitionarea mai multor produse, inclusiv pe partea de economisire. Astfel, bancile ar putea sa isi eficientizeze activitatea unitatilor si prin vanzari incrucisate cu parteneri externi, din domeniul asigurarilor, fondurilor de investitii sau pensiilor.
Si Catalin Parvu, directorul general responsabil cu retailul si operatiunile al Piraeus Bank, considera ca prin canale alternative - in special brokeri si vanzari in centrele comerciale - pot fi realizate pana la 30% - 40% din vanzarile de credite. Internet-banking-ul poate de asemenea sa devina un canal puternic, in special pentru derularea operatiunilor de tranzactionare, care presupun un grad inalt de standardizare, spune Cercel. Aceasta ar permite totodata eliberarea unitatilor, permitand astfel concentrarea ofiterilor pe vanzarea de produse cu valoare adaugata mai mare.
Desi permit evitarea costurilor legate de operarea unei retele teritoriale, vanzarile de credite prin intermediari cer dezvoltarea unor politici de management al riscului care sa permita mentinerea sub control a calitatii finantarilor acordate, subliniaza Catalin Parvu.
De altfel, in ultimele luni se remarca o crestere sustinuta a restantelor populatiei, desi ponderea acestora in totalul creditului ramane la niveluri moderate, subliniaza Ion Dragulin, directorul Directiei Stabilitate Financiara din BNR. "Riscurile asumate de populatie sunt in crestere, iar creditele de peste 20.000 de lei negarantate s-au majorat substantial", spune Dragulin.
El subliniaza ca incepand de anul trecut populatia a trecut in pozitia de debitor net fata de sistemul bancar pe partea de valuta, pe fondul cresterii rapide a creditelor.
La lei, depozitele populatiei depasesc inca imprumuturile acordate, dar per total populatia se afla acum in postura de debitor net fata de banci, iar tendinta este de adancire a dezechilibrului.
Serviciul datoriei poplatiei (ratele platite la credite) a ajuns la 16% din venitul disponibil anual la sfarsitul anului trecut, fata de 12%, in martie.
In ceea ce priveste intreprinderile mici si mijlocii (IMM), care sunt de asemenea incluse in zona de retail banking, Dragulin spune ca se observa o usoara deteriorare a capacitatii de a face fata unor eventuale socuri, pe fondul scaderii lichiditatilor. Totusi, aproape 25% din creditul pentru IMM-uri a mers catre firme care inregistreaza o rentabilitate a capitalurilor proprii de peste 50%. IMM-urile cu profitabilitate de pana la 10% au atras peste 25% din credite.
Doar 16% dintre IMM-uri au apelat la un credit bancar, insa ponderea lor este in crestere, mai spune oficialul BNR.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24
Cele mai citite ştiri