Bănci și Asigurări

Revolut: Aproape 9 din 10 cazuri de scam raportate de clienţii din România în 2023 au fost generate de înşelătoriile răspândite prin platformele de social media

Revolut: Aproape 9 din 10 cazuri de scam raportate de...

Autor: Cristina Bellu

24.05.2024, 10:38 164

Fenomenul scam-urilor iniţiate şi răspândite prin platformele de social media au luat avânt în Spaţiul Economic European (SEE), inclusiv în România. Astfel, 84% dintre scam-uri înregistrate anul trecut în rândul utilizatorilor Revolut de pe plan local au avut ca punct de pornire platformele de social media, iar platformele deţinute de Meta (Facebook, Instagram, Whatsapp, Messenger) au generat 56% dintre cazuri, reprezentând 62% din sumele totale pierdute de aceştia, notează o analiză a Revolut.

Raportat la nivelul Spaţiului Economic European (SEE), un procent de 77% din totalul cazurilor de scam-uri raportate de utilizatorii Revolut au avut ca origine aceste platforme, din care platformele social media ale companiei Meta au reprezentat sursa principală pentru 61% dintre scam-uri şi au generat 41% din sumele pierdute.

Tipurile de scam-uri cel mai des întâlnite au fost cele de investiţii şi cele de achiziţii, reprezentând 70% şi, respectiv, 12% dintre cazurile raportate.

In 2023, Comisia Europeană a prezentat o nouă propunere legislativă care include şi un nou regulament - Payments Services Regulation (PSR) - prin care se urmăreşte introducerea de măsuri pentru a preveni scam-urile bazate pe impersonarea angajaţilor din sectorul bancar.

Ministerul de resort din fiecare stat membru trebuie să finalizeze poziţia la nivel naţional faţă de aceste propuneri şi să decidă cum va implementa aceste reguli, în coordonare cu  Parlamentul European şi Comisia Europeană.

În acest context, banca digitală consideră că autorităţile ar trebui să nu se concentreze doar asupra fraudelor de impersonare a personalului bancar, în condiţiile în care, la nivelul anului 2023, datele interne Revolut au arătat că scam-urile cu impersonare au reprezentat doar 4% din totalul fraudelor autorizate de clienţi.

Revolut consideră că autorităţile ar trebui să nu se concentreze doar asupra fraudelor de impersonare a personalului bancar, în condiţiile în care, la nivelul anului 2023, datele interne Revolut au arătat că scam-urile cu impersonare au reprezentat doar 4% din totalul fraudelor autorizate de clienţi.

„Băncile nu pot fi considerate singura linie de apărare în faţa fraudelor cu autorizare. Datele noastre arată că trebuie să se facă mai multe eforturi de către mai mulţi jucători din piaţă, cum ar fi şi platformele de social media, mai ales cele deţinute de Meta, care sunt adevărate focare de scam-uri. Dacă ne propunem să abordăm într-o manieră integrată şi pe tot lanţul de propagare aceste fraude şi scam-uri, trebuie să analizăm fiecare etapă în parte”, spune Woody Malouf, Directorul Departamentului FinCrime Revolut.

 
 
 
 


 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24