Burse - Fonduri mutuale

Analistii: Pretul Teraplast este destul de mare, dar reflecta potentialul de crestere al companiei

Analistii: Pretul Teraplast este destul de mare, dar reflecta potentialul de crestere al companiei

Click pentru imaginea marita

04.04.2008, 20:37 126

Cei mai multi analisti sunt de parere ca indicatorii de evaluare ai ofertei Teraplast Bistrita sunt ceva mai ridicati decat ar fi normal, dar acest lucru este acoperit de faptul ca producatorul de tevi si profiluri din PVC are un potential de crestere mai mare datorita investitiilor pe care emitentul si le-a programat cat si ca urmare a avansului sustinut al pietei constructiilor.
Teraplast va derula incepand cu luni, 7 aprilie, o oferta de listarea la Bursa, prin care intentioneaza sa atraga circa 13 mil. euro.
Invstitorii vor putea subscrie in cadrul acestei operatiuni actiuni Teraplast la un pret cuprins intre un leu si 1,4 lei/actiune.
"Ma gandesc ca pretul la final va fi undeva la mijlocul intervalului, de pana la 1,2 lei/actiune. Nivelul de pret este poate peste cel care ar fi normal, dar acest lucru este justificat si prin perspectivele bune de crestere pe care le are compania pe viitor sustinute si de evolutia din ultimii ani a indicatorilor. Cred totusi ca daca ne raportam la costul de oportunitate dintre participarea la IPO si achizitia de actiuni solide si lichide de pe piata as inclina spre a doua varianta", spune Mihai Alexa, analist in cadrul societatii de intermediere Broker Cluj.
Analistii spun ca in cazul ofertei Teraplast exista un anumit grad de incertitudine legat de randamentul obtinut de investitorii care subscriu, din cauza nivelului variabil al pretului de oferta, care variaza intre un leu si 1,4 lei/actiune.
"Importante intr-o oferta publica initiala sunt mai ales pretul la care sunt puse in vanzare actiunile respective si calitatea emitentului. In cazul Teraplast, indicatorii de evaluare din oferta sunt mai ridicati, insa pretul a fost probabil stabilit prin raportare la ultimele oferte ce au avut loc, dar mai ales tinand cont de domeniul de activitate al companiei, emitentul prezentand perspective bune din acest punct de vedere", spune Andreea Ciobanu, responsabil in cadrul departamentului de analiza al societatii de brokeraj Intercapital Invest. Calitatea intermediarului si atractivitatea domeniului de activitate al companiei ii determina pe analisti sa considere ca oferta va avea succes, chiar daca conditiile actuale de piata nu sunt favorabile.
"Cred ca oferta este asteptata de multi. Intermediarul are posiblitatea sa atraga investitori mai mari care sa acopere oferta, lucru care ar face sa creasca interesul si altor investitori pentru actiunile Teraplast. Nu stiu daca s-a lasat foarte mult loc de crestere dupa listare", spune Mihai Alexa.
Interesul investitorilor pentru oferte de listare s-a vazut si la ultimele oferte derulate in acest an, care au atras sume importante, chiar daca nu s-au bucurat in totalitate de sustinerea analistilor.
"Chiar daca nu ma astept la un grad de subscriere comparabil cu oferta Alumil sau Transgaz, cred ca oferta se va inchide cu succes, mai ales daca avem in vedere numarul mic de oferte ce au avut loc pana acum, acest lucru crescand apetitul investitorilor pentru noi societati listate", spune Andreea Ciobanu.
Analistii sustin ca indicatorii de evaluare ai companiei nu sunt foarte relevanti, avand in vedere ca aceasta nu a trecut in prospect rezultatele financiare consolidate pe 2007.
"Indicatorul de pret raportat la valoarea contabila este destul de mare, ceea ce este explicabil prin faptul ca activele Teraplast nu au fost reevaluate. Rentabilitatea capitalurilor proprii tinde spre 23-25%. Asta spune destul de mult. Dupa evaluarea activelor situatia celor doi indicatori s-ar putea echilibra", considera Alexa.
Indicatorul PER (n.r - pret raportat la profit pe actiune) la pretul minim de oferta, de 16,9, este unul mai scazut decat media la nivelul companiilor din domeniu de pe Bursa, care se apropie de 26.
"Consideram ca societatea prezinta un potential deosebit de crestere, datorat in special de vanzarea tevilor de polipropilena si polietilena, cu cresteri de peste doua ori a vanzarilor in primul semestru din 2007, a tamplariei si panourilor termoizolante, iar marja operationala si cea neta, de aproximativ 9%, precum si celelalte fundamente economice sustin nivelul pretului propus de ofertant", spune Raluca Filip, analist in cadrul societatii de brokeraj Confident Invest.
Ea mai considera ca planurile de relocare ale companiei sunt premise pentru mentinerea marjei profitul operational la nivelul mediei inregistrate in intervalul 2004-2007, respectiv de circa 15%.
Pe langa banii stransi prin IPO, Teraplast vrea sa atraga alte 15 mil. euro din fonduri europene pentru investitiile pe care compania le are in plan pentru urmatorii ani, care se cifreaza la 66 mil. euro in decurs de sase ani.
Sumele sunt destinate majorarii capacitatii de productie pentru sustinerea ritmului vanzarilor si cresterea portofoliului de produse. Anul trecut, Teraplast a obtinut un prefit net neauditat si neconsolidat de 17,6 mil. lei (5,3 mil. euro), in crestere cu 11% fata de castigul din 2006.
Afacerile companiei s-au majorat in acelasi interval cu 32%, pana la 185,5 mil. lei (55,5 mil. euro), la nivel neconsolidat, in timp ce afacerile consolidate au fost de circa 70 mil. euro.
Pentru anul in curs, conducerea grupului Teraplast estima un avans al afacerilor de 40%, la circa 98 mil. euro.
Un aport important la rezultate il au si cele doua subsidiare ale Teraplast, respectiv Politub si Plastsistem, la care compania detine pachetele majoritare de actiuni.


Alternative pe Bursa in sectorul materialelor de constructii

Ceramica Iasi (CERE), preluata anul trecut de fondul de investitii Advent, a anuntat ca va demara incepand cu acest an o investitie in valoare de 24 de milioane de euro destinata triplarii capacitatii de productie. Aceasta ar urma sa fie finalizata in primul trimestrul din 2009. Compania a atras anul trecut circa 14 milioane de euro printr-o majorare de capital. Afacerile Ceramica au urcat anul trecut peste media la nivelul sectorului, majorandu-se cu 29% pe fondul dublarii profitului.

Cemacon Zalau (CEON) intentioneaza sa contracteze un credit pentru investitii in valoare de 20 de milioane de euro destinat majorarii capacitatii de productie cu 700 de tone de blocuri ceramice pe an, fata de nivelul produs in 2007, de 550 de tone. Noua capacitate ar urma sa intre in functiune incepand cu anul 2010. Anul trecut, afacerile Cemacon au urcat cu 39%, iar profitul s-a majorat de peste cinci ori. Compania intentioneaza sa se transfere de pe RASDAQ pe Bursa.

Macofil Targu-Jiu (MACO), un producator mai mic de materiale de constructii, a anuntat recent planuri ambitioase de extindere a activitatii printr-o investitie in valoare de 13 mil. euro pentru majorarea capitatii de productie de sase ori. In 2007, Macofil si-a injumatatit profitul net fata de anul anterior, pe fondul unor afaceri totusi in crestere, cu 13,6%. Compania are insa cel mai mare PER din sector: 52,7.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO