Burse - Fonduri mutuale

ASF întăreşte regulile pentru auditorii financiari

Foto: Octav Ganea

Foto: Octav Ganea

Autor: Radu Bostan

05.11.2014, 00:03 419

Fondurile de investiţii şi fondurile de pensii private va trebui să-şi schimbe auditorul financiar o dată la fiecare cinci ani, arată o normă adoptată de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), care îşi propune să întărească regulile în activitatea de audit financiar.

Partenerul-cheie din cadrul firmei de audit nu va putea ocupa un post de conducere la firma auditată decât după doi ani de la data demisiei ca auditor.

Norma publicată ieri în Monitorul Oficial se aplică fir­melor de audit care evaluează situaţiile financiare ale fir­me­lor de asigurare sau reasigurare, fondurilor de pensii private şi administratorilor acestora, societăţilor de investiţii finan­ciare (SIF), societăţilor de administrare a investiţiilor (SAI), con­sul­tanţilor de investiţii sau operatorilor de piaţă precum Bursa de Valori Bucureşti. Aceste companii admi­nistrează îm­preună active cu o valoare cumulată de peste 56 mld. lei.

Pentru a lucra pentru una din aceste companii, un auditor trebuie să fie membru activ al Camerei Auditorilor Financiari din România (CAFR) cu o vechime de cel puţin trei ani, să deţină calificativul maxim, adică A, din partea acestei organizaţii în ultimii trei ani, timp în care să nu fi fost sancţionat disciplinar, potrivit normei. De asemenea, auditorul trebuie să nu aibă restanţe către bugetele de stat, obligaţie care se aplică atât firmelor, cât şi persoanelor fizice.

Forma finală a normei nu mai conţine cerinţa ca firma de audit să nu fi înregistrat pierderi în ultimele două exerciţii financiare, prevedere care se regăsea într-o formă anterioară a proiectului şi a fost criticată de jucătorii mai mici din piaţă. În schimb, altă prevedere controversată, anume ca firma să aibă cel puţin cinci angajaţi membri activi ai CAFR, a fost menţinută.

ASF a eliminat şi cerinţa ca auditorul financiar să fi participat la auditarea situaţiilor financiare ale firmelor din piaţa de capital timp de cel puţin trei ani, dar regula se aplică în cazul auditelor la firmele de pensii, unde autoritatea cere o vechime de cel puţin patru ani.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO