Burse - Fonduri mutuale

La ce indicator trebuie să fie atenţi investitorii de pe bursă ca să afle direcţia pieţei ?

 La ce indicator trebuie să fie atenţi investitorii de pe bursă ca să afle direcţia pieţei ?

Autor: Adrian Cojocar

02.01.2012, 13:16 2428

În ultimii ani indicatorul de analiză tehnică denumit media mobilă la 200 de zile a fost unul dintre cele mai utile instrumente pe care investitorii în acţiuni le-au avut la dispoziţie pentru a identifica direcţia pieţei.

Media mobilă la 200 de zile este o medie aritmetică şi trage după sine valorile din ultimele 200 de şedinţe ale indicilor bursieri sau ale preţurilor unei acţiuni. În momentul în care preţul unei acţiuni sau al unui indice se intersectează cu media mobilă, acesta reprezintă un semnal pentru piaţă privind o posibilă schimbare de trend.

De exemplu, când media mo­bilă a indicelui BET intersec­tează valoarea indicelui pieţei de jos în sus, este un semnal că trendul de creştere s-a sfâr­şit, iar investi­to­rul îşi poate vinde acţiu­nile şi aştepta vremuri mai bune. Tot­oda­tă, când media mo­bilă inter­sec­tează valoarea indicelui pieţei de sus în jos, este un semnal că inves­titorii se pot muta înapoi pe ac­şiuni prin intra­rea la cumpărare.

În prezent, indicatorul mediei mobile la 200 de zile dă în continuare un semnal de vânzare pe majoritatea indicilor bursieri importanţi.

Totuşi este de notat faptul că pe bursa americană media mobilă a celui mai important indice al pieţei, S&P 500, s-a apropiat în ultimele săptămâni foarte mult de media sa mobilă.

Dacă în următoarele săptămâni media mobilă a indicelui S&P 500 coboară sub valoarea indicelui şi se stabilizează acolo acesta ar putea fi un semnal foarte important că bursa americană reintră pe o tendinţă de creştere.

De obicei bursele din întreaga lume merg în tandem, iar o revenire a bursei americane ar putea susţine revenirea şi a celorlalte pieţe de pe mapamond, inclusiv bursa de la Bucureşti. De fapt între bursa americană şi cea de la Bucureşti a existat în ultimii ani o corelaţie puternică.

Din contră, dacă media mobilă la 200 de zile rămâne deasupra indicelui american acesta ar putea fi semnalul că trendul de scădere care a început în luna septembrie ar putea continua.

Investitorii care au ţinut cont de semnalul de vânzare dat de indicatorul mediei mobile la finele anului 2007 nu au suferit aproape deloc pierderi în portofoliu în timpul scăderilor abrupte care au urmat în 2008 şi 2009.

Trebuie însă precizat că acest indicator mai dă din când în când şi semnale false, cum a fost cazul în anul 2010, când după o scădere ceva mai abruptă a burselor a dat un semnal eronat de vânzare, însă ulterior piaţa şi-a revenit destul de rapid.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24