Burse - Fonduri mutuale

Marea provocare a Guvernului: cum să vândă Petrom ca să obţină cel mai bun preţ?

Marea provocare a Guvernului: cum să vândă Petrom ca să obţină cel mai bun preţ?

Marea provocare a Guvernului: cum să vândă Petrom ca să obţină cel mai bun preţ?

Autor: Andrei Chirileasa, Stefan Musgociu - Mediafax

04.07.2011, 00:08 757

Metoda prin care va fi stabilit preţul de vânzare în ofertaPetrom va avea un rol decisiv în rezultatul final al ofertei,respectiv suma pe care statul o va încasa pentru pachetul de 9,84%.Totul se va decide în această săptămână, iar oferta ar putea începesăptămâna viitoare.

Găsirea celei mai bune metode de vânzare a acţiunilor şi destabilire a preţului este cel mai important examen pe care trebuiesă-l dea cei care coordonează procesul de vânzare a acţiunilorPetrom (din partea statului şi a intermediarului), în condiţiile încare pieţele traversează o perioadă extrem de agitată, iarcumpărătorii sunt cei care fac în acest moment jocurile.

În aceste condiţii, succesul ofertei depinde de găsirea unuipunct în care va fi suficient de atractivă pentru investitori, darva satisface şi obiectivul Guvernului de a obţine un preţ cât maibun.

Ofertaprin care statul vrea să vândă 9,84% din acţiunile Petrom ar puteaîncepe în 11 sau 12 iulie, iar alocarea titlurilor s-ar putea facedupă regula "primul venit, primul servit" pentru pachetul cel maimare şi la preţul cel mai mare, potrivit unor surse din piaţa decapital citate de Mediafax.

Aceasta este una dintre variantele discutate de comisiaguvernamentală care coordonează vânzarea pachetului de 9,84% dinacţiunile Petrom şi intermediarul ofertei, consorţiul condus deruşii de la Renaissance Capital. Asta presupune stabilirea unuipreţ maxim de ofertă, spre deosebire de un preţ fix, ca în cazulofertelor anterioare ale statului (Transgaz, Transelectrica),potrivit unor surse din piaţă.

Investitorii vor putea subscrie astfel oricâte acţiuni şi laorice preţ, până la acel preţ maxim, iar la final se va trage liniela preţul la care este acoperită întreaga ofertă (adică numărulacţiunilor subscrise este cel puţin egal cu numărul de acţiunivândute în ofertă).

Această metodă de stabilire a preţului are ca avantaj faptul cănu ar influenţa prea mult preţul acţiunilor Petrom pe Bursă, încazul în care preţul maxim anunţat ar fi mai mare decât preţul dinpiaţă. Astfel, unii investitori ar putea subscrie la preţuri chiarmai mari decât cele afişate pe Bursă pentru a prinde pachete maimari de acţiuni.

Principalul dezavantaj ar fi însă că, în lipsa unui preţ minimşi în condiţiile în care interesul investitorilor nu ar fi foarteridicat, preţul final ar putea fi foarte mic, iar astfel statul nuşi-ar atinge obiectivul de maximizare a preţului.

Asociaţia Investitorilor pe Piaţa de Capital (AIPC) cereGuvernului să ia în calcul şi publicarea unui preţ minim care să seîncadreze în media de tranzacţionare a acţiunii SNP la cota Burseidin ultimele 52 de săptămâni. "Acest lucru ar determinaparticiparea, în perioada alocată subscrierii ofertei, a unei masemai mari de investitori atât instituţionali, cât şi de retail",susţin reprezentanţii AIPC.

Preţul mediu al acţiunilor SNP în ultimul an a fost de circa0,36 lei/acţiune.

Principalul dezavantaj al publicării unui preţ minim încă de laînceputul ofertei ar fi însă că preţul de pe Bursă al acţiunilorPetrom ar scădea imediat către acel reper, iar preţul final ar fiprobabil mai apropiat de minim decât de maxim, în condiţiile depiaţă actuale, potrivit unor surse din piaţă.

"Vânzătorul trebuie să-şi rezerve posibilitatea de a stabili unpreţ minim pe parcursul ofertei, însă ar trebui ales un preţ caresă vină din realităţile pieţei", au declarat sursele citate.

Cei care urmăresc îndeaproape oferta Petrom susţin că încontextul actual de piaţă important ca preţul să fie suficient deatractiv pentru investitori. Printre argumentele lor se numărăofertele derulate în ultimele două luni pe pieţele internaţionale.Cel mai apropiat exemplu este cel al ofertei derulate la finelelunii mai de către grupul austriac OMV, acţionarul majoritar alPetrom, care a strâns 750 mil. euro prin vânzarea de acţiuni noi,faţă de 900 mil. euro cât îşi propusese. Preţul final al ofertei,de 27,5 euro/acţiune, a fost cu 16% sub preţul maxim anunţat deOMV, de 33 de euro/acţiune.

Un alt exemplu este amânarea ofertei de vânzare a 21% dinacţiunile Alro Slatina (ALR). Ruşii de la Vimetco au decis să amâneoferta programată să aibă loc pe Bursa de la Bucureşti în aceastălună invocând condiţiile de piaţă nefavorabile.

Cums-ar putea stabili preţul în oferta Petrom

Presupunem că o companie îşi propune să vândă 10.000 de acţiunişi anunţă un preţ maxim de 1,4 lei/acţiune. La finalul perioadei desubscriere s-au adunat următoarele ordine:

În acest caz, se trage linie la 1,2 lei (preţul la care toatecele 10.000 de acţiuni sunt vândute). Toţi cei care au subscris lapreţuri de peste 1,2 lei vor primi numărul integral de acţiunisubscrise la preţul de 1,2 lei.

Cei care au subscris la 1,2 lei vor primi şi ei acţiuni, înordinea în care au depus ordinele de subscriere sau în ordineamărimii ordinelor. Exemplul este pur ipotetic.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO