Burse - Fonduri mutuale

De ce s-au prăbuşit acţiunile Allegro, „Amazonul Poloniei”, cu 48% în ultimele şase luni, pe o bursă poloneză în scădere cu 5%? Retailerul, la o capitalizare de 7,5 miliarde de euro, cu 2 miliarde de euro peste OMV Petrom, cea mai mare companie de la Bursa românească

De ce s-au prăbuşit acţiunile Allegro, „Amazonul...

Autor: Eduard Ivanovici

21.02.2022, 07:37 1912

Cu 48% s-au prăbuşit în ultimele şase luni acţiunile Allegro, una dintre cele mai puternice platforme de e-commerce la nivel mondial, descrisă în cercurile de investitori drept „Amazon al Poloniei”, de la un preţ de 64,2 zloţi la 33,5 zloţi, în ceea ce reprezintă una dintre cele mai abrupte deprecieri ale unei companii de pe Bursa de la Varşovia, cea mai mare din Europa de Est. Cu alte cuvinte, valoarea de piaţă a Allegro – una dintre cele mai mari companii din Polonia – a scăzut în ultimele şase luni de la 14,5 mld. euro la 7,5 mld. euro, arată calculele ZF, bazate pe datele de la MarketWatch. Spre comparaţie, cea mai mare companie de la bursa românească – OMV Petrom – valorează 5,3 mld. euro. Indicele polonez WIG 20 şi BET, indicele de referinţă al Bursei de Valori Bucureşti, înregistrează evoluţii de minus 5%, respectiv plus 9% în ultimele şase luni. De unde acest declin sever pentru unul dintre cei mai puternici retaileri online ai lumii?

În toamna anului 2020, la scurt timp după listarea pe bursa poloneză WSE, Allegro ajungea la o valoare de piaţă de aproape 18 mld. euro, mai mult decât cele mai mari zece companii listate la BVB. Între timp, acţiunile s-au depreciat cu aproape 60%. Potrivit publicaţiei poloneze StockWatch, Allegro a semnalat că ritmul de creştere de anul trecut va fi mai mic decât estimările oferite de piaţă, compania urmând să publice rezultatele pe 2021 în data de 24 februarie.

În T3/2021, societatea a înregistrat un profit net de circa 71,7 milioane de euro, de la o pierdere de 29,1 milioane de euro în acelaşi trimestru al anului precedent. De asemenea, veniturile consolidate din vânzări au atins 271,7 milioane de euro în perioada iulie-septembrie 2021, faţă de 205 milioane în T3/2020. Totuşi, investitorii au fost dezamăgiţi de date în contextul în care piaţa oferea, în medie, prognoze peste rezultatele Allegro. Mai mult, investitorii se tem de presiunea exercitată de Amazon asupra Allegro, care a lansat serviciul Prime în Polonia mai devreme decât se aştepta piaţa. Drept răspuns, Allegro a scăzut preţurile serviciului de livrări Smart, scrie Money.pl. Iniţial, succesul listării efectuate de Allegro în 2020 a oferit un stimulent semnificativ companiilor poloneze interesate de avantajele pieţei de capital. Astfel, Bursa din Varşovia a numărat 44 de oferte publice iniţiale în 2021, circa 10% din IPO-urile desfăşurate anul trecut în Europa, arată datele inwestycje.pl.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO