Business Construct

Analiza pieţei de mobilă la nouă luni: retailerii anunţă creşteri, iar în producţie speranţele sunt la export

Analiza pieţei de mobilă la nouă luni: retailerii anunţă creşteri, iar în producţie speranţele sunt la export

După ce în această vară a mizat inspirat pe mobila de exterior Mobexpert are noi pariuri: covoarele, saltelele şi canapelele. Foto Shutterstock

Autor: Ioana David

26.10.2012, 00:07 2318

Pe piaţa de mobilier optimismul vine acum din vânzările aşteptate în perioada sărbătorilor de iarnă sau de pe pieţele externe, afirmă jucătorii din domeniu.

"Ne-am bugetat o creştere de 4% pentru acest trimestru (al treilea trimestru fiscal pentru companie, al patrulea trimestru calendaristic - n. red.) comparativ cu perioada similară a anului trecut. Credem însă că ne vom depăşi ţintele propuse datorită perioadei de promoţii pe care o derulăm luna aceasta şi datorită colecţiei de decoraţiuni de Crăciun pe care o vom lansa începând cu 15 octombrie şi care ne aşteptăm să înregistreze vânzări foarte bune şi anul acesta. Sper, aşadar, în final la o creştere de 5-6% pentru acest trimestru", spune Lars Lund, country manager al kika România.

Retailerul austriac deţine un singur magazin în Capitală, deschis în anul 2008, fiind situat în parcul comercial West Park din zona Militari. Unitatea se întinde pe o suprafaţă totală de 27.000 de metri pătraţi, iar investiţia s-a ridicat la 31 mil. euro.

Lund se arată a fi cel mai optimist manager din industria mobilei, în care kika, JYSK şi IKEA sunt singurii retaileri străini de mari dimensiuni care s-au aventurat.

Cine e pesimist

Pe de altă parte, omul de afaceri Dan Şucu, proprietarul grupului Mobexpert, se arată sceptic în ceea ce priveşte păstrarea ritmului de creştere din primele nouă luni ale anului. În primele trei trimestre grupul pe care îl conduce a înregistrat o creştere a vânzărilor de 6%, în linie cu estimările iniţiale. Dar... "august a fost foarte bun, septembrie a început să scadă, iar octombrie nu arată bine. Anul trecut perioada octombrie-decembrie a fost foarte bună, mai bună decât ne-am aşteptat", îşi motivează Şucu scepticismul.

Magazinele din provincie au început să recupereze din scăderea înregistrată încă din 2008, pe baza noilor colecţii. Pariul lui Şucu - mobila de exterior - s-a dovedit câştigător şi a susţinut de asemenea rezultatele bune, însă omul de afaceri spune că acest segment a ajuns deja la un echilibru şi acum are noi pariuri: covoarele, saltelele şi canapelele. Iar la finalul anului cifra de afaceri ar trebui să fie comparabilă cu cea din 2011, respectiv 114 mil. euro.

"Pe partea de covoare aş vrea să dublez cifra de afaceri în următorii doi ani. Colecţiile pe care le-am văzut la târguri justifică lucrul acesta", spune Şucu.

În ceea ce priveşte fabrica de saltele Soft Mex pe care o deţine, omul de afaceri spune că negociază cu un brand american ca în cadrul unui contract de licenţă să producă pentru piaţa regională a acestuia. În prezent fabrica nu produce pentru export.

Saltelele se conturează însă a fi motorul de creştere pentru retailerii de mobilă şi deco­raţiuni interioare. Astfel că şi kika resimte impulsul acestui sector.

"Saltelele au înregistrat o creştere de 18%, bucă­tăriile 15%, articolele de dining au marcat un avans de 12%, în timp ce canapelele au avut un avans de 7%. Acestea sunt cele mai mari creşteri pe categorii de produse", a spus Lars Lund de la kika.

El mai notează că noile produse din colecţii şi perioadele de promoţii au fost principalele motoare ale vânzărilor.

Câştigă teren producţia în serie mică

În categoria celor optimişti intră şi Alexandru Rizea, fondatorul companiei Lemet, care estimează o creştere a cifrei de afaceri de 20% anul acesta faţă de 2011, când afacerile s-au situat la 173 mil. lei (40,8 mil. euro).

"În prima parte a anului vânzările au mers conform estimărilor. Am depăşit 70 de milioane de lei la şase luni din 2012, iar ultimul trimestru va păstra cu siguranţă aceeaşi creştere", a spus fondatorul Lemet. El explică faptul că această creş­tere a venit odată cu investiţiile în noua linie de producţie Lemet, care produce mobilier în serii mici (chiar până la o unitate), investiţiile ridicându-se la aproximativ 6 milioane de euro.

Totodată, producătorul Lemet, care operează şi reţeaua de magazine Lem's, a mărit dimensiunea uni­tăţilor, care au ajuns să aibă în medie 600-700 mp, ceea ce de asemenea a impulsionat vânzările.

Despre producţia de serie mică, producţia personalizată, vorbeşte şi Dan Şucu de la Mob­expert.

"Nu există viitor fără posibilitatea de a personaliza. Munca noastră la partea de mobilă, schimbarea majoră pe care o avem începând cu 2009, este posibilitatea de a micşora seriile şi de a mări varietatea. Sunt fabrici din grup care acum produc lucruri la care în 2008 nici nu s-ar fi gândit pentru că nu erau organizaţi în acest sens", a spus Dan Şucu, al cărui grup de companii a revenit în primele nouă luni ale anului pe profit.

Aşteptări mari de la sărbători

Pentru kika vine cea mai bună perioadă a anului calendaristic, iar până acum tendinţele observate de companie sunt cele legate de atenţia din ce în ce mai ridicată a clienţilor la detalii. După primele nouă luni ale anului kika are o creştere de 5% a afacerilor.

Totodată, Lemet, companie din Câmpina (Prahova), a simţit accelerarea vânzărilor de produse pe segmentul premium şi de lux, inclusiv saltele de pe acelaşi segment de preţ.

Pentru companiile care au o prezenţă mai redusă în retail, exportul de mobilă a fost cel care a "resuscitat" vânzările. Acelaşi lucru s-a întâmplat şi anul trecut.

Citiţi materialul complet în numărul de noiembrie al Business Construct (www.zfcorporate.ro/business-construct)

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels