Business Construct

Arhitectura: BICAU: interfata dintre producatori si arhitecti

Arhitectura: BICAU: interfata dintre producatori si arhitecti

Cristian Cocioba, director executiv al BICAU

26.07.2007, 19:28 475

Una dintre interfetele intre cele doua tabere este, in Romania, Banca de Informatii in Constructii, Arhitectura si Urbanism (BICAU), una dintre putinele baze de date tehnice privind materialele si producatorii de pe piata locala.
"Este foarte greu, ca producator de materiale de constructii, sa 'ajungi' la 4.500 de arhitecti, la 3.000 si ceva de firme de constructii sau cu activitati conexe, sau la circa 4.000 de ingineri sau persoane implicate direct in achizitionarea materialelor. Solutia este crearea unui canal dedicat, care sa asigure transferul dintr-o parte in alta a informatiei, la un nivel specializat, deci de o baza de date", explica Cristian Cocioba, director executiv al BICAU, baza de date realizata de firma Arbore Verde in parteneriat cu Universitatea de Arhitectura si Urbanism "Ion Mincu".
BICAU preia informatiile de specialitate de la producatori, care descriu produsele, si le gazduieste pe site-ul propriu, unde devin astfel accesibile celor interesati. La nivel regional, Romania este singura care poseda o astfel de baza de date despre piata produselor din constructii,
printre cele mai importante astfel de proiecte la nivel mondial numarandu-se Materia (Olanda) sau Heinze (Germania). "Cand incepi sa lucrezi in domeniul constructiilor, una dintre marile probleme pe care le poti intampina este lipsa informatiilor. De exemplu, cum afli ce material sa fie folosit la un anumit tip de acoperis, sau ce calitati trebuie sa aiba o termoizolatie pentru a se potrivi unui anumit tip de perete. Pana acum, din pacate, s-a apelat la "retete", la care s-a ajuns experimental. BICAU pune la dispozitie o baza complexa de date, cu informatii tehnice direct de la producatori sau de la reprezentantii lor oficiali", explica Cocioba.
Proiectul BICAU a inceput in 1999, cand Universitatea de Arhitectura si Urbanism "Ion Mincu" a obtinut un credit extern privind dezvoltarea unei baze de date destinata pietei constructiilor. Un an mai tarziu, Universitatea a format un parteneriat, in ponderi egale, cu societatea Arbore Verde, pentru a asigura sustinerea financiara a proiectului.
In momentul de fata portalul online al BICAU nu reprezinta o afacere in adevaratul sens al cuvantului, insa, odata cu dezvoltarea gamei de servicii oferite proiectul ar putea deveni cu adevarat profitabil.
Veniturile sunt momentan obtinute majoritar din cele 422 de abonamente contractate de producatorii de materiale de contructii, pretul acestora variind in functie de numarul de game pe care vor sa le introduca in baza de date. Cea mai bine reprezentata companie in BICAU este Baumit, cu 27 de game de produse.
In total, portalul de informatii tehnice ofera date despre aproximativ 23.000 de produse, ceea ce inseamna circa 15% din totalul produselor de pe piata locala, dupa cum estimeaza Cocioba. "O piata organizata de constructii cuprinde, dupa parerea mea, circa 1,5 milioane de produse de baza, la care se adauga si variantele lor, totalul fiind de aproximativ 3,5-4 milioane de produse", spune el.


Producatorii mari evolueaza in paralel cu proiectantii
Principalul public tinta al BICAU sunt arhitectii, circa 4.500 la nivel national (cu drept de semnatura) si inginerii, pe termen lung urmand ca portalul sa se adreseze si consumatorilor finali, prezentand si informatii mai putin tehnice. De cealalta parte se afla producatorii sau distribuitorii de materiale de constructii, care au un interes deosebit in a-si prezenta cat mai mai bine oferta.
Producatorii insa se impart si ei, dupa cum spune Cocioba, in doua mari categorii. Prima este cea a marilor branduri, a brandurilor de traditie, care fiind foarte puternici financiar, lucreaza, in mod traditional, cu arhitectii in implementarea noilor produse. Situatia este astfel schimbata, producatorii apropiindu-se din ce in ce mai mult de inginerii proiectanti pentru a dezvolta noile produse, relatia dintre cele doua parti trecand dincolo de simpla alegere a unui produs de catre arhitecti. Evolutia lor este de cele mai multe ori in stransa legatura cu cea a arhitectilor, cu noile nevoi care apar pe piata de consultanta.
"Noi cautam sa ne adresam acelor producatori de traditie, care evolueaza odata cu arhitectii. Am fost nevoiti, uneori, sa refuzam anumite propuneri, in cazul in care am considerat ca produsele nu isi gaseau targetul in arhitecti sau in constructori", explica directorul executiv al Arbore Verde. A doua categorie de producatori este a "sezonierilor", care se adapteaza la nevoile pe termen scurt de pe piata si merg in trena numelor mai mari cu produse similare.
Acoperirea pe care o ofera aceasta baza de date in cazul arhitectilor este de 100%, dupa cum apreciaza Cocioba. Una dintre conditiile site-ului fiind intrarea libera, fara logare, feed-back-ul poate fi masurat doar prin traficul propriu-zis al site-ului si prin numarul de download-uri ale detaliilor CAD pe care acesta le pune la dispozitie. BICAU stocheaza circa 5.200 de detalii si desene CAD, numarul de download-uri fiind de circa 2.000 in ultimul an si jumatate. Detaliile CAD reprezinta o rezolvare de principiu, prezentata grafic in softul specializat pe lucrari de inginerie, privind implementarea, montajul sau aranjamentul diferitelor materiale sau produse de constructii.
Cel mai important si mai greu lucru in conceperea unei baze de date, de orice tip, este stabilirea sistemului de clasificare. In cazul pietei materialelor de constructii, clasificarile pot fi de foarte multe tipuri, dupa material (beton, ciment etc.), dupa producator (listele de firme) sau dupa locul de aplicare, cum este cazul BICAU, sau alte criterii de clasificare.
"In viziunea BICAU exista 14 categorii mari de produse. Noi nu le clasificam dupa tipul de constructii pentru ca unele produse au proprietati versatile, putand fi folosite si la imobile de tip office si la rezidentiale, de exemplu. Sistemul de clasificare al bazei noastre de date porneste de la locul de aplicare al produsului respectiv", explica Cocioba.


"Vom introduce preturile de lista ale produselor pe site"
Una dintre prioritatile Arbore Verde este ca pana in toamna, baza de date pe care o gestioneaza sa cuprinda alaturi de detaliile tehnice sau de pozele respective ale produselor si preturile de lista, care sa ii ajute pe cei interesati, prin calcularea rapida a bugetului unui proiect.
"Preturile vor fi cele de pe lista, pentru bugetare, pentru a inlesni calculul unei lucrari. Calcule de tipul cat ma costa un parchet marca x pe o suprafa y. In mod evident, fiind preturile de lista, ele pot cobori, in functie de cantitatea dorita, in urma negocierii cu producatorul. Pretul de lista ofera insa un reper financiar destul de bun", spune el.
Pe langa introducerea preturilor materialelor preluate de la producatori, BICAU intentioneaza sa-si dezvolte oferta de servicii. Unul dintre ele este si conceperea, la comanda, a detaliilor CAD, la cererea cleintului fiind desenate solutiile sau exemplificarile de montare a diferitelor produse. In baza de date, de aproximativ 60 de giga, pot fi gasite si "pastile" de informatii despre implicarea anumitor producatori in diverse proiecte si solutiile alese in acel caz de catre proiectanti.


BICAU, cea mai mare baza de date privind materialele de constructii

Banca de Informatii in Constructii, Arhitectura si Urbanism (BICAU) este cea mai mare baza de date tehnice privind materialele de constructii de pe piata locala si de pe cea regionala.
Proiectul BICAU a inceput in 1999, fiind infiintata de catre Universitatea de Arhitectura si Urbanism "Ion Mincu". Un an mai tarziu, Universitatea a format un parteneriat, in ponderi egale, cu societatea Arbore Verde, pentru a asigura sustinere a financiara a proiectului.
In total, portalul de informatii tehnice ofera date despre aproximativ 23.000 de produse, ceea ce inseamna circa 15% din totalul produselor de pe piata locala, dupa estimarile proprii.
Principalul public tinta al BICAU sunt arhitectii, circa 4.500 la nivel national (cu drept de semnatura) si inginerii, pe termen lung urmand ca portalul sa se adreseze si consumatorilor finali.
Veniturile BICAU sunt obtinute in mare parte din cele 422 de abonamente contractate de producatorii de materiale de contructii care isi prezinta produsele pe site.
Sistemul de clasificare al acestei baze de date se axeaza pe locul de aplicare al respectivului produs. Alte criterii de clasificare folosite la nivel mondial sunt dupa tipologia produsului, dupa tipul de cladire caruia i se adreseaza sau dupa numele producatorilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO