Business Construct

Interviu: Dawnay Day accelereaza investitiile in Romania

Interviu: Dawnay Day accelereaza investitiile in Romania

Paul Rogers, general manager si actionar al Dawnay Day PanTerra

31.05.2007, 17:05 15

Pentru sustinerea investitiilor de pe piata locala si nu numai, fondul va cauta o noua finantare de 100 de milioane de lire sterline la Bursa AIM de la Londra, unde este listat Dawnay Day.
"Exista o serie de orase cu peste 100.000 de locuitori la care ne uitam, cum ar fi Oradea si Satu Mare in vestul tarii, mai putin la Timisoara. Totodata urmarim si zonele de est si sud ale tarii, astfel ca pana la sfarsitul acestui an ma astept sa incepem trei proiecte noi de retail, cu valori cuprinse intre 30 si 100 de milioane de euro, in functie de locatie", a declarat Paul Rogers, 48 de ani, general manager si actionar al Dawnay Day PanTerra, societatea care administreaza investitiile fondului.
Administratorul fondului declara totodata ca investitiile Dawnay Day sunt realizate in functie de oportunitatile oferite de pietele pe care actioneaza, compania neavand bugete stabilite dinainte pentru o anumita tara.
Dawnay Day este activ pe mai mult de 10 piete din Europa Centrala si de Est unde detine un numar de 41 de proprietati, cele mai mari investitii fiind realizate in Polonia si Ungaria, in timp ce pe piata locala compania a inceput dezvoltarea a trei proiecte comerciale, la Baia Mare, Cluj si Arad, cu o valoare totala de aproximativ 190 de milioane de euro.
Investitia in proiectul de la Baia Mare, care va fi construit pe un teren de 6 hectare, este estimata la 55 de milioane de euro. Lucrarile de constructie vor incepe cel tarziu in prima parte a anului viitor, inaugurarea mall-ului fiind estimata pentru aprilie 2009.
Proiectul de la Baia Mare va avea o suprafata construita de 50.000 de metri patrati din care o suprafata de 32.000 de metri patrati va fi inchiriabila.
"Prin influxul de capital de 100 de milioane de lire sterline pe care o vom realiza pana la sfarsitul acestei luni, dimensiunea fondului ar putea creste la 1,2 miliarde de euro, luand in calcul si imprumuturile pe care intentionam sa le contractam. Suntem interesati sa discutam cu bancile locale pentru finantare", au declarat reprezentantii Dawnay Day Pantterra.
Dawnay Day PanTerra este detinuta in proportie de 60% de catre grup, in timp ce Paul Rogers detine 20% din companie. Fondul este specializat pe dezvoltarea proiectelor de retail, administratorii luand in calcul si inceperea unor proiecte rezidentiale, segment pentru care nu sunt fixate insa tinte precise. "Nu suntem interesati sa dezvoltam apartamente pentru a fi cumparate de catre alti investitori, ci pentru oameni care vor sa locuiasca in acele locuinte", afirma Rogers.


Clujul, locatia pentru cel mai mare proiect Dawnay Day
Cel mai important proiect al Dawnay Day este la Cluj-Napoca, unde mall-ul va fi realizat pe amplasamentul fostei fabrici "Tricotaje Somesul", valoare totala a investitiei fiind de aproximativ 85 milioane de euro.
Proiectul de la Cluj va include un hotel de patru stele, destinat mai ales oamenilor de afaceri, un business center cu o suprafata utila de 10.000 de metri patrati, dar si spatii comerciale pe o suprafata de aproximativ 32.000 de metri patrati. Reprezentantii Dawnay Day au mai declarat ca lucrarile la proiectul din Cluj-Napoca vor fi demarate anul acesta in octombrie, urmand sa fie finalizate in primele patru luni din 2009.
Clujul este de altfel orasul care atrage numarul cel mai mare de investitii de tip mall pe piata locala, luand in calcul faptul ca pana in 2009 vor fi livrate nu mai putin de cinci centre comerciale, potrivit Colliers.
In momentul de fata nu exista nicio astfel de dezvoltare in orasul din centrul Transilvaniei. Cele cinci centre comerciale din Cluj vor totaliza 200.000 de metri patrati suprafata inchiriabila.
Compania a cumparat anul trecut centrul comercial Macromall din Brasov pentru 19 milioane de euro, randamentul investitiei fiind de aproximativ 9%.
"Macromall va beneficia de o largire cu peste 8.000 de metri patrati si mai avem de lucrat la mixul de chiriasi. Avem teren, autorizatii si plan urbanistic pentru extindere si speram sa incepem lucrarile anul viitor. Costurile se vor ridica la 6-8 milioane de euro", apreciaza Rogers, care are experienta de aproape 30 de ani in real estate, in cadrul Dawnay Day fiind prezent de la sfarsitul anului 1995.


"Am putea asista la primele esecuri ale unor centre comerciale"
Finalizarea proiectelor anuntate de catre dezvoltatorii de pe piata locala ar putea duce in urmatorii ani la saturarea pietei si chiar la esecuri ale unor centre comerciale.
"Fiecare municipalitate trebuie sa controleze stocul de retail din fiecare oras, deoarece asupra economiei din respectiva localitate se pot abate o serie de efecte negative, in cazul unei supradezvoltari a pietei", apreciaza Rogers.
Compania are deschis un birou la Varsovia, urmand sa deschida alte doua centre regionale la Budapesta si Bucuresti. Pentru biroul din Romania, care va avea la inceput trei-patru angajati, pentru ca ulterior numarul acestora sa creasca la opt, reprezentantii fondului au securizat un spatiu pentru desfasurarea activitatii. "Speram ca dezvoltatorii sa invete din experienta Poloniei unde multe proiecte sunt asemanatoare din multe puncte de vedere, fara a avea un profil exact al clientului pe care doresc sa-l atraga. In Romania este in prezent o situatie similara cu cea din Polonia de acum 5-6 ani", adauga reprezentantul Dawnay Day.
Investitiile companiei din Romania se orienteaza in special spre orasele de provincie, pentru proiectele aflate in dezvoltare fiind estimat un randament al investitiei de aproximativ 10%.
"Bucurestiul are sapte proiecte de mall-uri in dezvoltare si suntem putin precauti sa vedem care dintre acestea se finalizeaza. Bucurestiul trebuie inteles foarte bine. Este un caz mai special", apreciaza Rogers.
O alta dezvoltare inceputa pe piata locala, la Arad, va presupune o investitie de aproximativ 50 de milioane de euro si va include un centru comercial cu o suprafata utila de aproximativ 30.000 de metri patrati. Grupul britanic a achizitionat deja in zona centrala a orasului Arad un teren, lucrarile la centrul comercial urmand sa inceapa anul acesta in august si sa fie finalizate la sfarsitul lui 2008. Dezvoltatorii s-au indreptat preponderent in ultimii ani catre orasele mari din tara,
sapte dintre acestea, Brasov, Cluj, Constanta, Craiova, Galati, Iasi si Timisoara, urmand sa atraga, in perioada 2007-2009, aproximativ 70% din centrele comerciale care vor fi livrate, exceptand Bucurestiul.
Stocul total de centre comerciale la nivel national va atinge aproape 2 mil. de metri patrati inchiriabili, dintre care 60% sunt anuntati in afara Bucurestiului.
Lipsa muncitorilor din constructii ar putea deveni o problema extrem de serioasa in viitorul apropiat, in conditiile in care nivelul salariilor de pe piata locala este sub nivelul statelor din vestul si centrul Europei, spre care se indreapta in mare masura constructorii.
"Sunt putine companii de constructii care pot asigura finalizarea lucrarilor la timp, aceasta fiind o problema la nivel european", spune Rogers.
Printre actionarii Dawnay Day se numara Goldman Sachs, Deutsche Bank, Citibank, precum si o serie de investitori institutionali, fonduri de pensii sau fonduri de hedging.


Proiectele Dawnay Day

Investitia in proiectul de la Baia Mare, care va fi construit pe un teren de 6 hectare, este estimata la 55 de milioane de euro. Lucrarile de constructie vor incepe cel tarziu in prima parte a anului viitor, inaugurarea mall-ului fiind estimata pentru aprilie 2009. Proiectul de la Baia Mare va avea o suprafata construita de 50.000 de metri patrati din care o suprafata de 32.000 de metri patrati va fi inchiriabila.
Proiectul de la Arad va presupune o investitie de aproximativ 50 de milioane de euro si va include un centru comercial cu o suprafata utila de aproximativ 30.000 de metri patrati. Lucrarile la centrul comercial urmeaza sa inceapa anul acesta in august si sa fie finalizate la sfarsitul lui 2008.
Cel mai important proiect al Dawnay Day este la Cluj-Napoca, unde mall-ul va fi realiza pe amplasamentul fostei fabrici "Tricotaje Somesul", valoarea totala a investitiei fiind de aproximativ 85 de milioane de euro. Proiectul de la Cluj va include un hotel de patru stele, un business center cu o suprafata utila de 10.000 de metri patrati, dar si spatii comerciale pe o suprafata de aproximativ 32.000 de metri patrati.
Compania a cumparat anul trecut centrul comercial Macromall din Brasov pentru 19 milioane de euro, randamentul investitiei fiind de aproximativ 9%. Macromall
va beneficia de o largire cu peste 8.000 de metri patrati, costurile extinderii ridicandu-se la 6-8 milioane de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO