Business Construct

Juridic: Din luna iulie poluatorul plateste

Juridic: Din luna iulie poluatorul plateste

Sanctiunile prevazute de Ordonanta 68 pentru operatori, persoane fizice sau juridice, pot fi de natura contraventionala sau penala si pot ajunge de la o amenda contraventionala de 5.000 de lei pana la 25 de ani de inchisoare in situatia in care fapta incriminata a cauzat moartea uneia sau mai multor persoane.

26.07.2007, 19:38 404

Ordonanta 68, care a fost publicata in Monitorul Oficial la sfarsitul lunii iunie, este o corespondenta in sistemul romanesc de drept a Directivei Europene 2004/35/CE privind raspunderea pentru mediul inconjurator in legatura cu prevenirea si repararea daunelor aduse mediului.
"Textul european este foarte important in sistemul juridic comunitar, intrucat dezvolta prevederi exprese ale Tratatului Comunitatii Europene (art. 174-176 TCE), consacrand doua principii comunitare: principiul 'poluatorul plateste' si principiul 'dezvoltarii durabile'", a declarat Mihaela Ravescu, avocat in cadrul firmei Badea Clifford Chance.
Practic, operatorul a carui activitate a cauzat un prejudiciu asupra mediului sau o amenintare iminenta de producere a unui asemenea prejudiciu, determinate de oricare dintre activitatile mentionate in Anexa nr. 3 a actului normativ, trebuie sa raspunda financiar.
In plus, instituirea raspunderii contraventionale sau penale, dupa caz, pentru prejudicii aduse mediului este menita a-i determina pe operatori sa adopte masuri reparatorii si sa dezvolte practici in vederea diminuarii riscurilor de producere a unor prejudicii asupra mediului.
"Ordonanta evidentiaza interesul manifestat la nivel comunitar fata de problema protectiei mediului. Prin prisma acestor considerente initiativa de a oferi un cadru legal in vederea detalierii raspunderii bazate pe principiul 'poluatorul plateste' este salutara. Cu toate acestea, legiuitorul roman a adoptat un act normativ cu privire la care pot fi formulate o serie de amendamente", afirma Sebastian Gutiu, partener in cadrul firmei Schoenherr si Asociatii.
Laitmotivul ordonantei, respectiv raspunderea de mediu, are un caracter mai mult administrativ si interfereaza prea putin cu raspunderea civila delictuala de drept comun. "Ordonanta nu urmareste sa acorde un instrument coercitiv persoanelor fizice care au fost prejudiciate de fapta poluatorului, ci se concentreaza strict pe problema prejudiciilor cauzate mediului, concept care include prejudiciul asupra speciilor si habitatelor naturale protejate, prejudiciul asupra apelor, precum si prejudiciul asupra solului", explica Larisa Popoviciu, associate in cadrul Schoenherr & Asociatii. Practic, s-a optat pentru o relatie bilaterala stabilita intre autoritatea competenta, care sa asigure implementarea masurilor preventive si/sau reparatorii, respectiv agentia judeteana pentru protectia mediului ("Agentia") si operatorul responsabil.


Ce masuri pot lua agentiile de mediu?
Ordonanta 68 stabileste competenta agentiilor judetene pentru protectia mediului in ceea ce priveste evaluarea caracterului semnificativ al prejudiciului asupra mediului si luarea masurilor preventive si reparatorii care se impun. Aceste masuri pot fi luate de catre agentiile de protectia mediului in mod direct sau prin incheierea de contracte cu persoane fizice sau juridice care sa puna in aplicare masurile stabilite.

"Agentia pentru protectia mediului poate de asemenea sa dispuna luarea de masuri pe proprietatea unor terte persoane, care au obligatia de a permite realizarea acestora. In plus, autoritatea competenta pentru constatarea prejudiciului asupra mediului sau a amenintarilor iminente cu un prejudiciu asupra mediului si pentru stabilirea persoanelor responsabile este Garda Nationala de Mediu", afirma Ravescu de la Badea Clifford Chance.
Ordonanta 68 se aseamana cu directiva europeana din domeniu in ceea ce priveste cazurile de raspundere. Astfel, una dintre cele trei raspunderi se refera la prejudiciile de mediu cauzate de operatorii - persoane fizice sau juridice - care desfasoara sau detin controlul unei activitati profesionale.

Prima raspundere obiectiva (art.3 alin.1 lit.a), indiferent de vinovatia operatorului implicat, care apare in corpul Ordonantei 68, este pentru activitati profesionale cu factor mare de risc din punctul de vedere al protectiei mediului. "Acestea sunt prevazute limitativ in anexa 3 la Ordonanta 68 si includ gestionarea deseurilor, evacuarile de poluanti in apele subterane sau de suprafata ori producerea, utilizarea, depozitarea si procesarea substantelor prevazute ca periculoase de legislatia in vigoare", spune avocatul de la Badea Clifford Chance.

A doua raspundere se refera la prejudiciile aduse mediului de poluarea cu caracter difuz. Ca si in primul caz, aceasta raspundere are un caracter obiectiv, pentru ca prevede doar conditia stabilirii unei legaturi de cauzalitate intre prejudiciu si activitatea operatorilor si se aplica oricaror activitati ce genereaza sau pot genera o poluare cu caracter difuz. Ultima raspundere, care spre deosebire de primele doua este subiectiva, este bazata pe vinovatia operatorului (intentie sau culpa), pentru orice activitati profesionale, altele decat cele prevazute in anexa mai sus mentionata. Aceasta raspundere subiectiva se aplica doar in cazul prejudiciilor produse asupra speciilor si habitatelor naturale protejate.

"Potrivit art.3 alin.4, Ordonanta 68 nu da dreptul persoanelor fizice sau juridice la compensatie ca urmare a prejudiciului asupra mediului. Asadar, in baza Ordonantei 68, subiectul activ al raspunderii pentru prejudiciul de mediu nu poate fi persoana vatamata, aceasta avand la indemana calea raspunderii civile delictuale de drept comun", afirma Ravescu.
Autoritatile de mediu, obligate sa actioneze impotriva poluarii mediului Elementul de noutate pe care il aduce ordonanta il constituie neindoielnic accentul pus pe etapa preventiva. Astfel, in cazul unei amenintari iminente cu un prejudiciu asupra mediului, operatorul este obligat sa ia imediat masurile preventive necesare si in termen de doua ore de la luarea la cunostinta a aparitiei amenintarii sa informeze agentia judeteana pentru protectia mediului si comisariatul judetean al Garzii Nationale de Mediu, potrivit reprezentantilor Schoenherr si Asociatii.

Practic, Ordonanta 68 se aplica situatiei in care dauna este provocata mediului ca atare, raspunderea poluatorului fiind angajata chiar daca nu exista o persoana care sa sufere un anumit prejudiciu.
De altfel acesta este si scopul precis al ordonantei: crearea unui mecanism specific de raspundere pentru prejudiciile aduse mediului fara a fi necesara trecerea prin mecanismele raspunderii civile delictuale, imposibil de aplicat in unele cazuri de poluare a mediului inconjurator, potrivit reprezentantilor de la Badea Cliford Chance.
De aceea, Ordonanta 68 ofera calitate procesuala activa autoritatilor de mediu si, mai mult decat atat, prevede obligatia acestora de a actiona impotriva operatorilor care aduc prejudicii mediului. Sanctiunile prevazute de Ordonanta 68 pentru operatori, persoane fizice sau juridice, pot fi de natura contraventionala sau penala si pot ajunge de la o amenda contraventionala de 5.000 de lei pana la 25 de ani de inchisoare in situatia in care fapta incriminata a cauzat moartea uneia sau mai multor persoane.

In privinta aplicarii in timp a ordonantei, aceasta nu se aplica poluarilor cauzate de o emisie, un eveniment sau un incident care a avut loc inainte de 30 aprilie 2007. Pentru perioada anterioara acestei date se vor aplica prevederile legislatiei in vigoare la momentul emisiei, respectiv al evenimentului sau incidentului care a cauzat poluarea.
In concluzie, Ordonanta 68 are meritul de a institui si in dreptul romanesc un mecanism nou, specific repararii prejudiciilor aduse mediului si independent de prejudiciul adus unor subiecte de drept. Acesta se adauga mecanismului raspunderii civile delictuale care va asigura ca si pana acum repararea prejudiciilor suferite de persoanele fizice sau juridice ca urmare a poluarii mediului.

Implicatiile Ordonantei 68 sunt, asadar, importante in privinta raspunderii operatorilor si trebuie luate in calcul in cazul tranzactiilor de orice fel prin care controlul asupra unor active sau asupra unei intregi activitati trece de la un investitor la altul.
Astfel, investitorilor le este recomandat sa deruleze un audit (due-dilligence) pe probleme de mediu, pentru evitarea angajarii raspunderii pentru prejudicii cauzate mediului, fie ca este achizitie imobiliara (assets deal) sau de companii (shares deal).
"Este important ca investitorii sa inteleaga impactul asupra mediului produs de activul/companiile pe care le cumpara, si prin urmare sa inteleaga potentialele raspunderi pe care le preiau ca urmare a unor asemenea tranzactii.

In plus fata de auditul de mediu, este foarte important ca investitorii sa beneficieze de protectia adecvata prin stabilirea unor clauze contractuale specifice care sa stabileasca ca recurs impotriva vanzatorilor in caz de aparitie a unor daune asupra mediului si deci a unor raspunderi pentru aceste daune", spune Ravescu de la Badea Clifford Chance.
Astfel, Ordonanta 68 va facilita dezvoltarea unor avocati de business specializati in dreptul mediului.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO