Business Construct

Lacuri si vopsele: Piata de vopsele de 300 milioane de euro in 2010

Lacuri si vopsele: Piata de vopsele de 300 milioane de euro in 2010

Click pentru imaginea marita

22.02.2007, 15:22 523

Consumul de lacuri si vopsele se afla inca la un nivel scazut in comparatie cu tari precum Polonia sau Cehia, de unde si potentialul imens de crestere. Mai mult, cererea tot mai ridicata generata de renovarea locuintelor vechi si de explozia pe care o vor inregistra proiectele noi rezidentiale in urmatorii ani va conduce la o majorare continua a consumului.
"Piata va ajunge anul acesta la un volum de circa 180 - 200 de milioane de euro, in crestere cu circa 15%, ritm care se va mentine constant in urmatorii trei -patru ani, datorita dezvoltarii pietei constructiilor", a declarat Stefan Barna, directorul de strategie al K?ber.
Piata constructiilor, un motor de crestere a intregii economii, se afla intr-o continua expansiune, odata cu intrarea pe piata a unor dezvoltatori puternici, precum si a fondurilor structurale. "Vanzarile de lacuri si vopsele isi vor mentine ritmul de crestere din anii trecuti, sustinute de dezvoltarea segmentului de constructii, segmentul cu cea mai semnificativa crestere economica din Romania", spune Marga Alexe, director de marketing al Fabryo Corporation.
Piata romaneasca a vopselelor este dominata de patru mari producatori: Kober, afacere pornita de la zero de Aurel Kober, Policolor, detinut de trei fonduri de investitii, Dufa Deutek, companie achizitionata in 2005 de fondul de investitii Advent, si Fabryo Corporation, afacere infiintata de Daniel Guzu, in care fondul de investitii Oresa Ventures detine 49% din actiuni.
"Piata de lacuri si vopsele a crescut anul trecut pe masura cresterii activitatii segmentului de constructii. Consideram ca cele mai mari cresteri au fost inregistrate de tencuielile decorative, de vopselele lavabile si de lacurile pentru lemn", spune Stefan Barna, directorul de strategie al Kober. Piata vopselelor a crescut in 2006 cu circa 15% fata de anul 2005, ajungand la un volum de circa 160 - 180 milioane de euro. Apetitul pentru renovari a determinat o explozie a vanzarilor de produse pentru acoperiri decorative. "Estimam ca piata de acoperiri decorative va creste cu aproximativ 20% in 2007 si va ajunge la o valoare de aproximativ 140 de milioane de euro, exprimata ca valoare neta a vanzarilor producatorilor si importatorilor", spune Gabriel Enache, directorul de marketing Dufa Deutek.
O majorare importanta au cunoscut si vanzarile de lacuri pentru lemn datorita cresterii numarului tot mai mare de case de vacanta construite pe parcursul anului trecut. Unii jucatori de pe piata au inregistrat cresteri record pe acest segment, de peste 50%.
Pe langa dezvoltarea agroturismului, plusul de pe piata a fost determinat si de cresterea numarului caselor cu gradini amenajate sau cu zone de agrement, in care se regasesc obiecte realizate din lemn, cum ar fi bancutele de gradina sau foisoarele. La acestea se mai adauga aparitia unor noi terase si pub-uri, cu mese si scaune din lemn, care au inlocuit mobilierul din plastic.



Investitii masive in productie

Producatorii de lacuri si vopsele au investit masiv in ultimii doi ani in majorarea capacitatilor de productie si depozitare si in noi produse pentru a putea acoperi cererea de pe piata.
Investitiile jucatorilor de profil vor continua si anul acesta, principalii producatori de vopsele avand in derulare investitii de peste 40 de milioane de euro in constructia de noi capacitati de productie de lacuri si vopsele, precum si in dezvoltarea de noi produse.
Astfel, Kober, unul dintre primii doi jucatori de pe piata, intentioneaza sa dezvolte la Savinesti una dintre cele mai mari capacitati de productie din industria de lacuri si vopsele din Romania, cu o productie anuala de peste 120.000 de tone pe an, in care va investi circa 12-15 milioane de euro.
In plus, compania Fabryo deruleaza in prezent un proiect mai amplu de constructie a unei fabrici de vopsele, valoarea totala a investitiei fiind estimata la 15 milioane de euro.
Fabryo Corporation a incheiat in 2006 un parteneriat pe termen lung cu DuPont, pentru furnizarea de materie prima si suport in cercetare, primul parteneriat de acest gen incheiat de DuPont in regiune. In urma acestui parteneriat, Fabryo a lansat anul trecut vopseaua superlavabila Savana cu Teflon, Savana lac pentru lemn cu Teflon si Savana email alchidic cu Teflon. Mai mult, compania a adus pe piata si o serie de produse decorative, precum Savana DecoSpatula, Savana Decore (o vopsea cu "efecte la cutie", care odata aplicata creeaza efecte pe perete, in functie de sensul de aplicare) si Savana Emotion (o vopsea colorata transparenta, care se aplica pe fonduri suport si care are un timp de uscare mai mare, pentru a permite crearea de efecte la trafalet cu model).
Un alt producator care va investi in diversificarea portofoliului este Dufa Deutek. Compania va extinde produsele destinate consumatorului profesionist cu sisteme de acoperiri decorative mai performante si cu caracteristici functionale imbunatatite. De asemenea, va investi si in segmentul decoratiunilor speciale pentru pereti de tipul stucco venetian sau efecte in relief, potrivit reprezentantilor Dufa Deutek. Vanzarile de decoratiuni speciale au crescut in ultimii ani, odata cu maturizarea pietei de lacuri si vopsele si cu cresterea cererii pe acest segment. Astfel, tot mai multi producatori de profil au decis sa investeasca in astfel de produse.
Dufa Deutek a investit anul trecut peste 3 milioane de euro, iar principalele proiecte au fost cele de crestere a capacitatii de productie si de depozitare, dar si de promovare a portofoliilor comercializate.
"In 2007 investitiile se vor ridica la aproximativ 4 milioane de euro si vor include finalizarea proiectelor de extindere a capacitatilor de productie si depozitare, promovarea portofoliilor comercializate si reorganizarea departamentului comercial pentru a face fata mai bine cerintelor clientilor nostri", precizeaza Enache.
O decizie strategica a fost luata si de catre producatorul de lacuri si vopsele Policolor Bucuresti, care va reloca o parte din capacitatile de productie din Bucuresti la fabrica Orgachim pe care o detine in Bulgaria, urmand ca in Romania sa ramana doar produsele premium. "Proiectul de transferare a procesului de productie a unor produse din portofoliul Policolor la Orgachim, in Bulgaria, a venit ca rezultat al cresterii businessului nostru din ultimii ani. Policolor isi propune sa produca la Orgachim budget products (lacuri si vopsele), creand astfel mediul necesar si capacitatea de a fabrica in Romania produse noi", a declarat Ivan Sokolov, directorul general executiv al Policolor. Reprezentantii companiei nu au dorit sa precizeze costurile necesare relocarii si capacitatea de productie care va fi mutata in Bulgaria.
Compania bucuresteana detine din august 1998 pachetul majoritar de actiuni al societatii Orgachim, cel mai mare producator de vopsele si rasini sintetice din Bulgaria. Mai mult, Policolor va majora capacitatile de productie cu circa 40% anul acesta. Policolor si-a restructurat in 2005 oferta pentru piata de constructii prin lansarea gamei Deko Professional, acest segment fiind unul dintre cele mai dinamice din punctul de vedere al vanzarilor. Ponderea principala in portofoliul de produse al companiei o detin vopselele din sectorul decorativ, care reprezinta peste 50% din vanzarile companiei. Pe piata produselor decorative, Policolor detine brandul Spor. Policolor este prezent si pe piata lacurilor si vopselelor auto, fiind liderul industriei de vopsele auto din Romania, potrivit informatiilor companiei.
Investitiile in piata de lacuri si vopsele s-au intensificat incepand cu anul 2000, odata cu redresarea sectorului industrial de vopsele, cand s-a inregistrat pentru prima data o crestere de circa 5-10 % a productiei nationale de vopsele , crestere datorata in principal revigorarii sectorului de constructii, potrivit jucatorilor de profil. Trendul de crestere s-a mentinut si in anii urmatori.



Piata de vopsele, curtata de fondurile de investitii

Cererea masiva venita din zona constructiilor noi, dar si de pe partea lucrarilor de modernizare a imobilelor vechi, a adus o rata din ce in ce mai stabila si predictibila de profit pentru jucatori. Astfel, fondul american de investitii Advent si cel suedez Oresa Ventures au fost atrase de oportunitatea unei afaceri profitabile si au trecut la achizitia de jucatori din top cinci. Interesul investitorilor pentru piata de lacuri si vopsele, unul dintre cele mai competitive sectoare ale pietei materialelor de constructii, s-a facut simtit puternic in 2005, cand D?fa a fost achizitionata de fondul de investitii american Advent International, in urma unei tranzactii care s-a ridicat la circa 17-18 milioane de euro.
Mai mult, in 2006 fondul de investitii suedez Oresa Ventures a achizitionat 49% din actiunile Guzu Chim -actuala Fabryo Corporation. Acest trend a fost inceput inca din 1997, cand Policolor a devenit prima achizitie a fondurilor de investitii. Dar, aceasta tendinta nu s-a mentinut imediat si in urmatorii ani. Piata de lacuri si vopsele este caracterizata prin trei tipuri de business: afacerile de familie (cele mai intalnite), businessurile in care intra fondurile de investitii, precum si cele in care au patruns investitori strategici. Piata de vopsele era foarte dezvoltata inainte de e89, insa intr-un mod artificial, cand s-a inregistrat si cel mai mare consum, circa 188.000 de tone. Insa criza care a afectat intreaga productie industriala din Romania la inceputul anilor e90 a dus implicit si la modificarea structurii productiei de vopsele.
Daca in 1990 categoriile de produse destinate sectorului industrial ocupau o pozitie importanta in cadrul productiei, circa 68%, aceasta grupa detine numai 35%. Pana in 2010, consumul ar putea ajunge aproape de nivelul maxim atins in 1988.
Structura productiei din Romania se apropie de cea existenta in Uniunea Europeana. Produsele decorative la nivel european reprezinta 63% din productie, cele pentru lemn 6% , auto OEM 5%, respectiv auto refinisare 2%. In urmatorii cinci ani, va creste competitivitatea dintre jucatorii de pe piata, odata cu intensificarea investitiilor din partea investitorilor strategici si financiari care au intrat in afacerile cu lacuri si vopsele.


Productia nationala de lacuri si vopsele este estimata de jucatorii din piata la circa 100.000 de tone, in timp ce exporturile au o pondere de aproximativ 40%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO