Business Construct

Mobila: Birouri tot mai goale

Mobila: Birouri tot mai goale

Criza economica a afectat direct industria mobilierului de birou

28.04.2009, 14:42 87

 

Pana in 2009, mobilierul de birou reprezenta cel mai efervescent segment al industriei de mobila, veniturile producatorilor locali si ale importatorilor crescand cu peste 20% anual. Cu toate acestea, dimensiunea companiilor specializate pe aceasta nisa este redusa comparativ cu marii jucatori, astfel incat orice variatie a incasarilor poate ridica serioase probleme, iar asigurarea lichiditatilor devine o prioritate.
„Criza economica a afectat direct industria mobilierului de birou, ea fiind determinata de proiectele de dezvoltare a companiilor, iar in conditiile crizei economice acute o mare parte a proiectelor sunt blocate sau anulate. Piata mobilierului de birou s-a comprimat in primul trimestru din 2009 cu peste 30% fata de primul trimestru din 2008", a spus Sebastian Capotescu, marketing manager al companiei GreenForest.
Producatorii de mobila nu au mai beneficiat de piete de desfacere la export, din cauza recesiunii din VestInceputul de an a adus si pentru producatorul roman o „tendinta negativa" a vanzarilor, iar pentru 2009 compania si-a bugetat afaceri de circa 5 milioane de euro.
„Anul 2008 pentru GreenForest a fost unul in care obiectivele privind cifra de afaceri au fost atinse, vanzarile companiei fiind de peste 5 milioane de euro in 2008, in crestere cu circa 25% fata de anul 2007", a mai spus Capotescu.
GreenForest este asociat cu Samas, unul dintre cei mai importanti furnizori de mobilier de birou de pe piata europeana, cu o cifra de afaceri de peste 300 milioane de euro in cadrul companiei Samas Office Romania. La nivelul anului trecut, rezultatele Samas Office Romania au fost in linie cu estimarile initiale, trecand de 1,5 milioane de euro.
Pe de alta parte, reprezentantii Corporate Office Solutions (COS), companie importatoare de mobilier de birou, nu vede o „depreciere semnificativa" a pietei. „Nu putem vorbi inca de o depreciere semnificativa a afacerilor pe segmentul de mobilier de birou. In prezent sunt aproximativ 40 de proiecte de cladiri de birouri in desfasurare, timpul de derulare a acestor proiecte putandu-se intinde pe o perioada de doi ani, asadar piata exista. De asemenea, companiile au in continuare nevoie de amenajari si design interior, chiar daca se are in vedere o reducere a dimensiunii unor proiecte. Pentru B2B (busines to business - n.red.) perspectivele sunt inca acceptabile, dar daca economia nu isi va reveni in 2010, 2011 va fi un an dificil", a spus Horatiu Didea, director comercial al COS.
Anul trecut COS a inregistrat o cifra de afaceri de 15 milioane de euro, in crestere cu 13,5% comparativ cu 2007 si in linie cu estimarile initiale.
„Anul trecut, am marit capacitatea diviziei noastre de constructii si instalatii care a ajuns la 60 de oameni, pentru a putea livra proiecte la cheie numai prin resurse interne. Acest lucru ne-a permis astfel sa controlam proiectele pana la finalizarea acestora", a mai spus reprezentantul COS.
Super low-cost. Companiile din industria mobilierului de birou resimt in aceasta perioada o orientare catre segmentele mai scazute de piata, in contrast puternic cu ceea ce s-a intamplat in ultimii ani.
„Ceea ce este ingrijorator pe termen scurt este migrarea catre segmentul super low-cost. Pe de alta parte, pe termen mai lung aceasta inseamna ca peste aproximativ doi ani acesti clienti vor avea nevoie din nou de amenajari de birouri. Strategia cu care raspundem acestei tendinte pe piata mobilierului de birouri vizeaza consolidarea gamei de produse pentru categoria cost effective", considera Didea de la COS.
Pentru companie, categoriile de clienti nu s-au modificat, ramanand companiile medii si mari.
„Ramanem in continuare un furnizor de solutii de amenajare a spatiilor de birouri, pentru mediul business-to-business, si nu ne orientam catre retail. Ponderea proiectelor noastre la cheie in cifra de afaceri inregistrata pe 2008 a fost de aproximativ 30-40%", a continuat Didea.
El spune ca in cazul COS nu sunt „motive de ingrijorare in ceea ce priveste evolutia vanzarilor in primul trimestru al acestui an, afacerile inregistrand o crestere de 10%. Cu toate acestea, reprezentantii companiei spun ca se asteapta ca efectele crizei financiare sa inceapa sa se resimta in trimestrul doi.Blocarea sau amanarea proiectelor imobiliare a lovit puternic in vanzarile de mobilier de birou in primul trimestru
Reprezentantii GreenForest considera ca in partea a doua a anului va fi afectata mai puternic si piata de mobilier pentru birouri de clasa A.
„Segmentul mobilierului de birou pentru spatiile de birouri de clasa A inca mai este la un nivel relativ ridicat, ca urmare a finalizarii in prima parte a anului a proiectelor din 2008 demarate inainte de manifestarea acuta a crizei. In a doua parte a anului si acest segment va cunoaste probabil o scadere mai accentuata. Segmentul mobilierului de birou pentru domeniul industrial a cunoscut o scadere mai accentuata, precum si segmentul mobilierului de birou pentru IMM-uri", spune Capotescu de la GreenForest.
Vanzari slabe. Cei mai importanti retaileri de mobila de pe piata locala, IKEA, Mobexpert si Elvila, au raportat scaderi in euro ale vanzarilor in primele trei luni ale acestui an fata de perioada similara din 2008.
Astfel, in industria mobilei, producatorii si retailerii se confrunta cu stagnari sau chiar scaderi ale vanzarilor in volum, desi multi dintre ei au extins suprafetele de vanzare, in conditiile in care in ultimii ani companiile raportau cresteri de doua cifre, sustinute de piata imobiliara.
Primii care au simtit criza pe propriul buzunar au fost exportatorii care s-au lovit de recesiunea din Vest inca de la mijlocul anului trecut. Astfel, desi ar fi fost favorizati de aprecierea euro din ultimele trei luni, producatorii de mobila nu au mai avut piete de desfacere la export.
Piata interna, care se prefigura a fi vesta de salvare pentru perioada urmatoare, a dat primele semne de recul in decembrie, iar inceputul de an a venit sa valideze temerile cu privire la o scadere a pietei.
IKEA, cel mai mare retailer de mobila, a raportat o crestere de numai 5% in lei in primele doua luni ale acestui an, dupa ce in 2008 vanzarile au avut un avans de 50%. Mobexpert a realizat un volum al vanzarilor similar cu cel din primul trimestru din 2008 insa la valoarea in euro vanzarile au fost in scadere.
Si pe segmentul de lux a inceput sa se resimta criza financiara dupa ce in toamna lui 2008 majoritatea jucatorilor estimau un impact minim care, cel mai probabil, ar fi putut sa apara abia in vara lui 2009. Potrivit jucatorilor, piata de mobilier de lux a avut o crestere artificiala in anii precedenti, in conditiile in care veniturile mari obtinute din activitati precum tranzactii imobiliare sau cresterea Bursei lasau la indemana investitorilor sume de bani care puteau fi cheltuite si pentru produse high end.
Retailul de mobila era estimat anul trecut la 1,3 mld. euro, o piata foarte fragmentata, cu multi jucatori de dimensiuni mici. Cei mai mari trei retaileri, IKEA, Mobexpert si Elvila detin, potrivit estimarilor ZF, circa 20% din aceasta piata.



 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO