Business Construct

Tendinte: Project management, un business in crestere

Tendinte: Project management, un business in crestere

Opera Center este unul dintre primele imobile de birouri pentru care dezvoltatorul a apelat la o firma de project management

22.02.2007, 19:40 989

Explozia proiectelor imobiliare din ultimul an a atras dupa sine o crestere importanta a unui numar mare de servicii conexe, cum ar fi companiile de consultanta imobiliara, birourile de arhitectura sau chiar si cabinetele de avocatura. In ultimii ani, businessul companiilor specializate in project management a luat amploare fiind utilizat tot mai mult si de catre dezvoltatorii romani. "Principalii clienti ai firmelor de project management erau dezvoltatorii si fondurile de investitii din strainatate. Ei activeaza de mai multa vreme in domeniu si au avut timp sa se convinga de beneficiile pe care le pot avea in proiectele lor, apeland la firme specializate. Intre timp, numarul dezvoltatorilor romani care apeleaza la firme de profil va creste, in principal in Bucuresti, dar si in provincie", spune Renate Kremer, directorul general al diviziei locale a companiei germane Drees & Sommer. Renate Kremer, 36 de ani, este de profesie arhitect si, pana in septembrie 2004, cand a decis sa vina la Drees & Sommer, a profesat in domeniu in Germania si Romania.
Businessul cu project management este destul de putin cunoscut pe piata imobiliara locala, sucursalele firmelor internationale fiind deseori nevoite sa apeleze la experienta specialistilor de la sediu pentru traininguri ale angajatilor locali sau chiar sa aduca personal de pe alte piete imobiliare mai dezvoltate. Dezvoltatorii apeleaza la servicii de project management, in general, doar pentru proiecte cu o valoare mai mare de 3 milioane de euro, pentru proiectele cu valori mai mici nefiind rentabila externalizarea acestor servicii.
Firmele de specialitate percep comisioane din valoarea totala a investitiei, ce pot ajunge la 4% in cazul proiectelor de mici dimensiuni si scad catre 1,8% - 2% pentru dezvoltarile de cateva zeci de milioane de euro, potrivit reprezentantilor companiei.
"Activitatea de project management nu este inca bine cunoscuta in Romania, motiv pentru care nu gasim suficienti oameni bine calificati. Ne bazam pe personal calificat din domeniul constructiilor accentuand pregatirea interna pe project management prin cooperare in interiorul grupului cu firmele noastre din Germania si Austria", a precizat reprezentantul Drees & Sommer. Compania este prezenta pe piata locala din 1996 si a cunoscut o dezvoltare deosebita in special in ultimii ani, odata cu explozia pietei imobiliare locale. In randul dezvoltatorilor locali, Drees & Sommer presteaza servicii pentru compania de confectii ModaTim, care dezvolta in Timisoara primul imobil de birouri de clasa A. Prima cladire de birouri dezvoltata de ModaTim, City Business Center, urmeaza a fi livrata in toamna acestui an.
Drees & Sommer are deschise de anul trecut doua sucursale in provincie, la Timisoara si Cluj, iar reprezentantii companiei iau in calcul deschiderea altor birouri, in functie de viitoarele interese ale companiei. Biroul local al firmei germane Drees & Sommer a ajuns in acest an la peste 40 de angajati, dintre care patru germani. Afacerile pe plan local au adus companiei anul trecut venituri de circa 2,6 milioane de euro. Dupa o crestere sustinuta in ultimii ani, atat a afacerilor, cat si a numarului de angajati, bazata in primul rand pe investitiile dezvoltatorilor straini, anul acesta este asteptata atragerea unei categorii de clienti mai putin obisnuiti cu astfel de servicii.
"Serviciile de project management vor fi mai cautate decat in ultimii ani, deoarece investitori mai putin experimentati care au dezvoltat primele afaceri in regie proprie vor descoperi avantajele externalizarii catre firme de specialitate. Project management in constructii va deveni un serviciu specializat, bine cunoscut, care nu va mai necesita explicatii", spune Kremer.
Drees & Sommer este activa pe toate segmentele pietei imobiliare, administrand in Bucuresti dezvoltarea imobilului de birouri Baneasa Airport Tower, precum si a proiectului rezidential Monte Carlo Palace. Pe segmentul comercial, compania a furnizat servicii retailerului Kaufland pentru construirea a 14 magazine, in timp ce la Ploiesti, Drees & Sommer administreaza constructia unui proiect industrial.


Britanicii au luat caimacul proiectelor imobiliare

Una dintre cele mai active companii de project and cost management, care a participat la dezvoltarea unor proiecte cheie de pe piata locala, este firma britanica Gardiner & Theobald, prezenta in Romania de 10 ani.
Daca in urma cu cativa ani, serviciile de project management erau solicitate doar de catre dezvoltatorii straini, ponderea companiilor imobiliare romanesti care apeleaza la firme de profil este din ce in ce mai mare.
"Dezvoltatorii locali au inceput in ultimul timp sa-si dea seama de importanta unei firme de project management si sa apeleze la astfel de servicii. Au observat cum piata imobiliara locala se schimba si au realizat ca au nevoie de un sfat profesional", sustine Gavin Moore, associate director al Gardiner & Theobald. "Cu toate acestea, la serviciile noastre apeleaza in special dezvoltatorii internationali, care calatoresc mult si nu stau prea mult timp in Romania pentru a administra proiectele", a precizat Moore.
Biroul local al companiei a inregistrat anul trecut afaceri de circa 2,5 milioane de euro, dublu fata de 2005 cand, potrivit datelor de la Ministerul Finantelor, afacerile s-au ridicat la 1,3 milioane de euro si un profit de 220.000 de euro. Gardiner & Theobald furnizeaza in prezent servicii pentru doua dintre cele mai mari ansambluri rezidentiale dezvoltate in Bucuresti - Asmita Gardens si New Town Residence, ultimul dintre ele fiind dezvoltat de catre nord-irlandezii de la Mivan.
Mivan a ales sa colaboreze cu project managerii de la Gardiner & Theobald si pentru proiectul comercial pe care il dezvolta pe soseaua Rahova - Liberty Center, care necesita o investitie de circa 70 milioane de euro. Acesta nu este singurul proiect comercial pentru care firma britanica presteaza servicii, fiind totodata implicata in dezvoltarea complexului Colosseum din Chitila, dezvoltat de catre britanicii de la Modus.
Dezvoltatorii internationali solicita deseori ca administratorii proiectelor sa fie straini, motiv pentru care aproape un sfert dintre angajatii Gardiner & Theobald sunt straini. Compania a cunoscut o dezvoltare importanta si in ceea ce priveste numarul de angajati, care a ajuns in prezent la 41, dintre care 10 din afara Romaniei. La serviciile companiilor de project management apeleaza si dezvoltatorii marilor proiecte logistice de la marginea Bucurestiului, astfel ca Gardiner & Theobald lucreaza la administrarea parcurilor industriale dezvoltate de Cefin si Portland Trust - Bucharest Logistics Park, la intrarea pe autostrada spre Pitesti.
Primul proiect de referinta administrat de Gardiner & Theobald pe piata locala a fost imobilul de birouri Opera Center, dezvoltat de Portland Trust, si finalizat in 2001. Imobilul de birouri este unul dintre primele de categoria A de pe piata locala, vanzarea din 2003 catre CA Immo fiind cea mai mare de pe piata locala la vremea respectiva.
Compania britanica a oferit servicii de project and cost management pentru una dintre cele mai vanate cladiri de birouri din Romania, America House, dezvoltata de compania israeliana GTC, dar si pentru un alt proiect dezvoltat de Portland Trust - Bucharest Business Park, in nordul Bucurestiului.


Activitatea de project management
Identificarea parametrilor realistici si constrangerile asupra lucrarilor de constructie, impreuna cu compania dezvoltatoare si echipa de design. Mai precis, prezentarea restrictiilor provocate de imobilele, strazile si servicile aflate in jurul proiectului.
Oferirea de consultanta si asistarea in operatiunile de alegere a membrilor echipei de design,
la solicitarea dezvoltatorului.
Stabilirea unui program de intalniri inainte de semnarea contractelor si punerea de acord cu toate partile implicate.
Monitorizarea si raportarea catre dezvoltator a abaterilor de la programul stabilit initial.
Coordonarea si administrarea procesului de ofertare a proiectului.
Stabilirea unui program de intalniri pentru faza de constructie alaturi de toate partile implicate.
Monitorizarea abaterilor lucrarilor de constructie de la programul stabilit initial, pentru intalnirile de proiect.
Monitorizarea modificarilor efectuate de echipa de design, pentru intalnirile de proiect.
Realizarea de rapoarte scrise catre client dupa un program stabilit initial.
Oferirea de sfaturi dezvoltatorului referitor la costuri si probleme de constructie, la cerere.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24